Gjest sykdomsangst Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 jeg går rundt og er livredd for at jeg skal få kreft. Får jeg en liten utvekst et sted så tenker jeg øyeblikkelig på kreft og andre sjeldne tilstander. Det har blitt ganske så plagsomt. Er jeg da hypokonder? Eller kjennetegnes hypokonderne med at de ønsker å ha sykdom? Hørt at det skulle finnes en hypokonderklinikk et sted. Vet noen om det? 0 Siter
Gjest fengselsfuglen Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 fines det sikkert.. vet ikke hvor.. oppsøk fastlege 0 Siter
Gjest njau Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Søk på "hypokonder" på f.eks. Google, så får du ganske mye info. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Ingvar Wilhelmsen har skrevet flere bøker om emnet.Anbefaler "Livet er et usikkert prosjekt." Jeg har selv ikke helseangst.(men har andre angster, og det er vondt,ensomt og tar mye energi fra deg. Men har lest boken, og den er kort og veldi opplysende, og litt "tragikomisk." Helseangst kommer i forskjellige utgaver og grader. Ordet hypokonder liker jeg ikke noe særlig. Vi har alle litt angst for sykdommer, men i det øyeblikket det forringer livskvaliteten din synes jeg du skulle gjøre noe med det.Særlig hvis du føler det begynner å utvikle seg. Kognitiv terapi skal være bra mot helseangst,(kortvarig terapi) og det er mange som er flinke med denne problematikken. 0 Siter
Elis31 Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Tror det er ganske vanlig i dag, fordi vi har så mye informasjon. 0 Siter
Kvinna Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Har en eks-kollega som var på en "Hypokonderklinikk" i Bergen. Hun fikk det mye bedre etterpå, og lærte ulike teknikker for å takle/rasjonalisere rundt sykdomsangsten! 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Så vidt jeg vet, tror det stod bak på boka hans, eller en av de andre, er Wilhelmsen i Bergen på en eller annen klinikk. Kanskje den samme som en av de andre som svarte siktet til. 0 Siter
Gjest sykdomsangst Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Så vidt jeg vet, tror det stod bak på boka hans, eller en av de andre, er Wilhelmsen i Bergen på en eller annen klinikk. Kanskje den samme som en av de andre som svarte siktet til. men frykten er jo at dersom jeg innrømmer at jeg har sykdomsangst så er jeg redd for at jeg ikke skal bli tatt alvorlig mht til de andre helseplagene jeg har. Er redd jeg ikke skal bli trodd i det hele tatt:( 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 men frykten er jo at dersom jeg innrømmer at jeg har sykdomsangst så er jeg redd for at jeg ikke skal bli tatt alvorlig mht til de andre helseplagene jeg har. Er redd jeg ikke skal bli trodd i det hele tatt:( Dette skjønner jeg veldig godt, og derfor ville jeg ikke gått rett til primærlegen min og sagt dette. Det er synd at det skal være slik, men selv om det er prosentvis få som lider av helseangst(eller hypokondri) virker det som om enkelte primærleger ikke har fått det helt med seg. Og det virker som om enkelte tror at helseangst er som en vaksine mot alle andre sykdommer. Hadde det bare vært så vel. I tenåra hadde jeg angst, og i de neste ti åra når jeg kom med en eller annen fysisk plage til ulike leger, kom følgende setning; Jeg ser du har vært plaget med angst i tenåra. Så redningen min ble en psykiater. Flere av mine såkalte psyksiske plager ble omgjort til fysiske diagnoser. Han så helheten. Du må vurdere om primærlegen er av det kaliberet at han skjønner at mennesker med helseangst også kan bli både fysisk og psykisk syk på andre områder slik som alle mennesker. Har du økonomi, kan du ta direkte kontakt med enkelte behandlere også. Bugge 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.