Gjest Timari Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 hunden min blir stadig plaget av bikkja til en venn av foreldrene mine. Når de er på tur sammen så hakker den andre bikkja som forøvrig er 7 år yngre en vår hund på vår hund, og en gang ble hun bitt i øret fordi hun gikk først i løypa, noe hun da ikke skulle. Vår hund bare trekker seg unna uten protester. Trodde at de eldste hundene hadde høyest rang , eller er det kanskje ikke slik? Hvordan snu denne trenden 0 Siter
Soria Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 De har ikke høyest rang uten videre. Den eldste hunden må sette den yngste på plass når han prøver seg. Den yngste vil bli den dominante når den eldste bare godtar det som skjer. 0 Siter
soleil Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Kanskje menneskene til denne mobbehunden bør jekke den ned litt? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 De har ikke høyest rang uten videre. Den eldste hunden må sette den yngste på plass når han prøver seg. Den yngste vil bli den dominante når den eldste bare godtar det som skjer. lurer på hva foreldrene mine har gjort galt i denne oppdragelsen når bikkja ikke makter å sette seg i respekt? 0 Siter
Gemini Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 lurer på hva foreldrene mine har gjort galt i denne oppdragelsen når bikkja ikke makter å sette seg i respekt? De trenger ikke ha gjort noe som helst galt, det kan også være at hunden bare er slik. Om en hund viser seg å være dominant eller underdaning er ofte gitt i personligheten. Jeg kjenner til noen som har to hunder av samme rase som vår, der den ene er ganske normal, og den andre svært underdaning og forsiktig av seg. Den ene kan (og må) irettesettes strengt når den har gjort noe galt, den andre skjelver nesten om man ser hardt på den... Så det blir litt som med barn, at man kan forme til en viss grad, men man har også et gitt utgangspunkt som man ikke kan gjøre noe med. 0 Siter
Kvinna Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 lurer på hva foreldrene mine har gjort galt i denne oppdragelsen når bikkja ikke makter å sette seg i respekt? Det trenger ikke være noe galt med hunden fordi den skygger unna bråk! De klokeste hundene gjør det! Hvis dere bor i nærheten av Oslo vil jeg anbefale dere et kurs her: www.tl-kurs.no 0 Siter
Luna21365380663 Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Ikke bare alder, men også kjønn har noe å si. Noen (msk) bør gå mellom, og beskytte hunden din, slik at den ikke blir "angrepet" igjen. Det bør helst være eieren til den andre hunden. Skjer dette med andre hunder også, eller bare med denne? Jeg ville ikke "hisset" opp min egen hund, bare for å få den til å ta igjen, jeg ville gledet meg over å ha en så fredelig og grei hund. Det kommer litt an på hvor ung denne yngre hunden er også; husk at valper og unghunder ikke skal settes noe særlig på plass av eldre hunder, men er den yngste over året, bør den ha blitt satt på plass. Når din hund ikke setter den på plass selv, er det menneskets oppgave å rettlede. Er den så bøllete med andre hunder også? Og hvor stor erfaring har din hund med å sette andre hunder på plass. Første gang min hund møtte en innpåsliten jypling, og måtte sette han på plass, var han veldig usikker på hvordan han skulle gjøre det, men han begynte forsiktig, og tok i litt mer etter hvert. Et knurr, eller et hardt blikk bør være nok til at den yngre holder seg selv i skinnet.. ) Kanskje den yngre hunden bør lære seg litt mer dempende signaler? Den har kanskje fått dette visket ut av språket sitt, og skjønner ikke hva din hund prøver å kommunisere til den. Det er i alle fall ikke din hund som trenger kurs først, men den andre, det er min mening! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.