Gjest SisselM. Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Så om barna dine blir nynazister f.eks eller fundamentalistiske selvmordsbombere så er det greit for deg siden det gjør dem lykkelige? Alvorlig talt? Ser du alltid like svart/hvitt på alt du leser? Det er lov å bruke hjernecellene litt. 0 Siter
Mamta Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Jeg ville faktisk syntes det var trist. At vi ikke hadde lykkes å oppdra barnet til mer selvstendig tenkende enn som så, men det er jo deres liv og når de er voksne må de jo selv gjøre sine egne feil. Men tror ikke egentlig faren er overhengende blant våre barn... At dine barn evt. var i stand til å velge å tro på Gud på tross av en ikke-religiøs oppdragelse måtte jo nettopp bevise at dere hadde lykkes i å oppdra dem til å tenke selvstendig. 0 Siter
Gjest litt trist Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Jeg ville nok syntes det var litt trist om mine barn ble bekjennende kristne, også om det ikke var av de mest ekstreme menighetene. Grunnen til det er at jeg selv slet veldig følelsesmessig i oppveksten i forhold til religion. Jeg fikk en "halvkristen" oppdragelse, lærte å be aftenbønn osv. men ikke så mye mer. I tenårene var jeg med i et relativt liberalt kristent ungdomsmiljø, men opplevde aldri at jeg riktig fikk det til, gråt mange tårer over å ikke "lykkes" med å være kristen - det var alltid for mange spørsmål jeg ikke fant svar på. Da jeg fra 20-årene omsider kom dit at jeg frigjorde meg fra behovet for å tro på frelse og evig liv og Gud som sentrum i livet, var det en lettelse og jeg fikk det mye bedre med meg selv. Jeg ønsker ikke dette slitet for mine barn, derfor ønsker jeg heller ikke at de skal bli religiøse. Men ser jeg at de blir kristene og lykkelige med det, uten at de samtidig blir svært intolerante ovenfor de som tenker anderledes, så må jeg selvsagt akseptere det. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Å bli dratt inn av religiøs massesuggesjon ser ikke jeg på som å være særlig selvstendig tenkende. Mener du at alle som er aktive i en eller annen menighet er dratt inn i massesuggesjon? I så fall er du skremmende unyansert - og kanskje litt uvitende? 0 Siter
Gjest malun Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Det viktige for meg er at barna mine blir trygge, rause og tolerante mennesker, og at de klarer å ta selvstendige valg. Så lenge slike ting er ivaretatt, kan de gjerne velge et annet livvsyn enn jeg har. Blir de fanatikere, vil jeg synes det er trist - og det inkluderer fantatiske humanetikere. Det finnes en del av dem også, og det er ikke det grann mer sjarmerende enn fantatiske kristne sekter. 0 Siter
Elbereth Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Det viktige for meg er at barna mine blir trygge, rause og tolerante mennesker, og at de klarer å ta selvstendige valg. Så lenge slike ting er ivaretatt, kan de gjerne velge et annet livvsyn enn jeg har. Blir de fanatikere, vil jeg synes det er trist - og det inkluderer fantatiske humanetikere. Det finnes en del av dem også, og det er ikke det grann mer sjarmerende enn fantatiske kristne sekter. Akkurat som jeg hadde tenkt å skrive... *s* 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Skrevet 20. mars 2005 Personlig hadde jeg hatet det men det er meg. Jeg tror jeg hadde følt at hele oppdragelsen hadde vært mislykket og hadde tatt det som en personlig fornærmelse. Du står jo litt i faresonen da, i og med at ditt barn også går på en kristen skole...? 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Du står jo litt i faresonen da, i og med at ditt barn også går på en kristen skole...? Jaaaa Og jeg protesterer ikke engang på det han lærer. Vi får heller ta de samtalene når han blir større ) 0 Siter
flisa Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Hvis Plutten hadde blitt medlem av JV eller Children of God, som støter vekk alt og alle som ikke er innen kretsen, ville du likt det? Den møka er bare to hakk under Islam, mor... Nei - jeg tenkte nå mest på å tilhøre menigheta her borte - du veit - med "vår" prest og sånn 0 Siter
flisa Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Jehovas Vitner har kontakt med familie som ikke er med i menigheten. Dvs dersom de aldri har vært med. Det syns de er helt ok. Ja, men de som vil ut av det blir utstøtt - kjenner da en stakkars ung mann som har det slik også. Som 16-åring......vekk med han. 0 Siter
flisa Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Det tror jeg faktisk men kan ikke svare fordi de to eldste er like ikke-religiøse som meg så jeg har ikke opplevd situasjonen. Men jeg har opplevd at den eldste dåpte og konfirmerte seg og det tok jeg som et personlig nederlag. jeg tror ikke kristendommen tar fra dem noe i livet - men kanskje tilfører dem noe? har du tenkt på det? 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 jeg tror ikke kristendommen tar fra dem noe i livet - men kanskje tilfører dem noe? har du tenkt på det? Jeg tror det er viktig å lære ungene moral og etikk men ikke sette det i forbindelse med religion. Du vet, jeg er tilhenger av Kardemommeloven jeg ) 0 Siter
pip Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Å legge opp livet sitt etter noe gamle patriarker kokte sammen for flere tusen år siden for å holde styr på befolkningen ser jeg ikke som videre gjennomtenkt, nei. Vel, det synet på hva religion er er vel heller ikke så veldig gjennomtenkt, så slik set så ville barnet stått trygdt og godt i mors fotspor ;o) 0 Siter
pip Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Nei - jeg tenkte nå mest på å tilhøre menigheta her borte - du veit - med "vår" prest og sånn hva er det som gjør at "vår" prest alltid er en grei fyr, menalle andre er kjipe? ;o) 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 hva er det som gjør at "vår" prest alltid er en grei fyr, menalle andre er kjipe? ;o) Min hund, naboens bikkje. Hvorfor spør du? 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Så var det dette med å ta det man leser i dagbladet og vg som pålitelig informasjon, da. Det er kanskje bare når det gjelder israel, slemme spedbarnsspisende muslimer, de farlige kommunistene som er overalt etc., at man ikke skal svelge allt ukritisk? "....................................." Hvem har sagt at jeg har svelget noe som helst? 0 Siter
flisa Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Jeg tror det er viktig å lære ungene moral og etikk men ikke sette det i forbindelse med religion. Du vet, jeg er tilhenger av Kardemommeloven jeg ) jeg også! 0 Siter
flisa Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 hva er det som gjør at "vår" prest alltid er en grei fyr, menalle andre er kjipe? ;o) Sa ikke det -men "vår prest" er HELT spesiell - kul, distré, vanvittig morsom og mangler skarrende "R" - dessuten både røyker og drikker han. hehe De forrige presetene vi har hatt har vært av "den gamle skole" - ikke så inkluderende. 0 Siter
pip Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Min hund, naboens bikkje. Hvorfor spør du? det er et retorisk spørsmål ) 0 Siter
pip Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Sa ikke det -men "vår prest" er HELT spesiell - kul, distré, vanvittig morsom og mangler skarrende "R" - dessuten både røyker og drikker han. hehe De forrige presetene vi har hatt har vært av "den gamle skole" - ikke så inkluderende. Det er bare en "kristeninternvits". At alle kristne er kjipe, men ikke "vår pårest" og ikke venninda mi, de er sånn all-righte. Men de er selvfølgelig veldig eksklusive. ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.