Gjest ikke-religiøs Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Jeg håper at jeg klarer å gi mine barn "redskaper" for å ta reflekterte og selvstendige valg. Og da må jeg også godta deres valg av livssyn. Men... Jeg hadde absolutt blitt betenkt. Og ville prøvd å finne ut hva menigheten som barnet mitt var medlem av sto for. Mange kristne miljøer er dømmende, har mye fordommer og driver skremselspropaganda. Jeg håper jo selvfølgelig at mine barn skal slippe å ha personlige erfaringer med dette. På den annen side vet jeg at andre kristne miljøer kan gi trygghet, varme og glede for mange. Hvis mitt barn skulle bli religiøs, så håper jeg at det er de sidene ved religion han el hun får oppleve. Et kristent miljø der samhold og varme er fremtredende stikkord heller enn fordommer og fordømmelse. Hadde mitt barn tatt del i et miljø som jeg mener er skadelig for det, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å få barnet mitt ut av det. Enten det er et destruktivt kristent miljø, dopmiljø, satanistmiljø osv. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 det er et retorisk spørsmål ) I betydningen: du visste svaret på forhånd. Et kjent fenomen. 0 Siter
pip Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 I betydningen: du visste svaret på forhånd. Et kjent fenomen. Selvfølgelig. Det var et forsøk på en vittig replikk til flisa. 0 Siter
Prozak Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Å bli dratt inn av religiøs massesuggesjon ser ikke jeg på som å være særlig selvstendig tenkende. "Å bli dratt inn av religiøs massesuggesjon ser ikke jeg på som å være særlig selvstendig tenkende." I det øyeblikket du klassifiserer ethvert trossamfunn som massesuggesjon så.......oi, hva er det som daler nedover der? Ah, troverdigheten og seriøsiteten din.... "......................................" 0 Siter
amber sun Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Jeg tror det er viktig å lære ungene moral og etikk men ikke sette det i forbindelse med religion. Du vet, jeg er tilhenger av Kardemommeloven jeg ) "Du vet, jeg er tilhenger av Kardemommeloven jeg )" Det er jeg også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 "Du vet, jeg er tilhenger av Kardemommeloven jeg )" Det er jeg også. Bra vi er flere som liker den loven altså ) Den sier alt som er viktig. 0 Siter
Gjest PyjamaPants Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Bra vi er flere som liker den loven altså ) Den sier alt som er viktig. Men kardemommeloven fungerer ikke, fordi du ikke er istand til å bedømme når du plager et annet menneske. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Men kardemommeloven fungerer ikke, fordi du ikke er istand til å bedømme når du plager et annet menneske. Det er klart jeg kan bedømme det, jeg er ikke 15 år. Jeg kan da oppføre meg skikkelig uten å være kristen. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Selvfølgelig. Det var et forsøk på en vittig replikk til flisa. Jada, jeg skjønte det. 0 Siter
Gjest PyjamaPants Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Det er klart jeg kan bedømme det, jeg er ikke 15 år. Jeg kan da oppføre meg skikkelig uten å være kristen. Nei, det kan du ikke. Og det hjelper ikke om du er 15 eller 50, professor eller heismontør. For å kunne det må du være allvitende. Derfor er kardemommeloven ikke en god nok leveregel. 0 Siter
Velouria Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Om mine barn vil ha noe ungdomsopprør som jeg vil rive meg i håret av er dette definitivt veien å gå 0 Siter
Gjest SisselM. Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Nei, det kan du ikke. Og det hjelper ikke om du er 15 eller 50, professor eller heismontør. For å kunne det må du være allvitende. Derfor er kardemommeloven ikke en god nok leveregel. Svært kloke ord PP. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Nei, det kan du ikke. Og det hjelper ikke om du er 15 eller 50, professor eller heismontør. For å kunne det må du være allvitende. Derfor er kardemommeloven ikke en god nok leveregel. Men jeg ser ingen grunn til at kristne mennesker vet så mye bedre hvordan man ikke skal såre andre. Bare se på Bondevik og Høybråten og alt faenskapen de gjør i Guds navn og så tror de jaggu meg at de gjør det riktige også. 0 Siter
Gjest himmeloghavsierjegbare Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Nei, det kan du ikke. Og det hjelper ikke om du er 15 eller 50, professor eller heismontør. For å kunne det må du være allvitende. Derfor er kardemommeloven ikke en god nok leveregel. Mens kristne er allvitende mener du? 0 Siter
asterix Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 "Å bli dratt inn av religiøs massesuggesjon ser ikke jeg på som å være særlig selvstendig tenkende." I det øyeblikket du klassifiserer ethvert trossamfunn som massesuggesjon så.......oi, hva er det som daler nedover der? Ah, troverdigheten og seriøsiteten din.... "......................................" Skjønner jo at kristendommen er ei "hellig ku" her inne, så konseptet at det faktisk rett og slett ikke finnes noen gud er tydeligvis utenkelig(og derfor ikke seriøst) for mange. 0 Siter
asterix Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Alvorlig talt? Ser du alltid like svart/hvitt på alt du leser? Det er lov å bruke hjernecellene litt. "Jeg vil aldri presse de til det ene eller det andre." Det er lett å framstå som altomfattende aksepterende og forståelsesfull på generelt grunnlag. Men om f.eks nynazister og andre fundametalistiske retninger ikke er akseptable, hvor vil du da sette grensene for hva som " er greit bare barna er lykkelige". Og ikke si at dette er urealistiske problemstillinger. Vi har faktisk f.eks store nynazistiske grupperinger her i landet. 0 Siter
favn Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Jeg ville forholdt meg skeptisk til all åpenbart tilknytning til religion. Ikke pga troen i seg selv, men fordi religiøs tilknytning like mye er tilknytning til religiøse samfunn - menighetsarbeide eller annet suspekt. 0 Siter
pip Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Jeg tror det er viktig å lære ungene moral og etikk men ikke sette det i forbindelse med religion. Du vet, jeg er tilhenger av Kardemommeloven jeg ) Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor kardemommeloven settes opp mot en religion. Det er da vitterlig folk med alle slags religiøse bakgrunner som også kan si de liker kardemommeloven. Og religion er da vitterlig mer enn en leveregel eller "lov". 0 Siter
pip Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Skjønner jo at kristendommen er ei "hellig ku" her inne, så konseptet at det faktisk rett og slett ikke finnes noen gud er tydeligvis utenkelig(og derfor ikke seriøst) for mange. En hellig ku? fordi man ikke kjenner seg igjenn i din beksrivelse av hva det er? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Skrevet 21. mars 2005 Jeg håper at jeg klarer å gi mine barn "redskaper" for å ta reflekterte og selvstendige valg. Og da må jeg også godta deres valg av livssyn. Men... Jeg hadde absolutt blitt betenkt. Og ville prøvd å finne ut hva menigheten som barnet mitt var medlem av sto for. Mange kristne miljøer er dømmende, har mye fordommer og driver skremselspropaganda. Jeg håper jo selvfølgelig at mine barn skal slippe å ha personlige erfaringer med dette. På den annen side vet jeg at andre kristne miljøer kan gi trygghet, varme og glede for mange. Hvis mitt barn skulle bli religiøs, så håper jeg at det er de sidene ved religion han el hun får oppleve. Et kristent miljø der samhold og varme er fremtredende stikkord heller enn fordommer og fordømmelse. Hadde mitt barn tatt del i et miljø som jeg mener er skadelig for det, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å få barnet mitt ut av det. Enten det er et destruktivt kristent miljø, dopmiljø, satanistmiljø osv. Jeg kjenner godt til menigheten. De virker på meg å være åpne og inkluderende. De er ikke dømmende, og det er veldig "høyt under taket". De har sine spesielle ting, så som at de ikke spiser svinekjøtt, men de synes det er helt greit at andre spiser svinekjøtt ved samme bord som dem. Barnet mitt spiser svinekjøtt, og det er helt greit for de andre der. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.