noami Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Har veldig stiv og vond rygg, og mannen min er ikke noe særlig hypp på å massere... lurer da på å prøve ut profesjonell massasje, eller er tingen fysioterapi / kiroprakti (eller hvordan det nå staves..?) Hvilke av behandlingsformene anbefales for stiv og støl rygg, og som er ok for gravide? Og omtrent hvor mye må jeg regne med å bruke på dette da? Og kan noen fortelle/forklare forskjellene mellom behandlingsformene, har alltid trodd de har gått på omtrent det samme da, eller? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 kiropraktorene jobber mest med skjelettsystemet. De kan ofte "brekke" ting tilbake igjen på plass. Kan nok være ganske ubehagelig til tider. Men tviler ikke på effekten. Kiropraktorer har også rett til å sykemelde hvis det skulle bli nødvendig. Massasje er nok mest behagelig. De er to helt forskjellige utdanninger. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Siden jeg har hatt bekkenleddsyndrom i 8 år, er dette et område jeg er vel kjent med. Jeg ville gått til en manuell terapeut. Ingen tvil.En manuell terapeut er en fysioterapeut med en toårig tilleggsutdannelse i å kunne manipulere ledd.Med andre ord, i pose og sekk. Hvis du ikke har låsninger kan han henvise deg til en fysioterapeut. Bugge. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Et lite tillegg. Hvis du har låsninger, noe jeg hadde, så opplevde jeg at fysioterapeuten ikke oppdaget dette(selv om hun skulle være spesialist på området)Å gi øvelser og massere på noe som er låst kan gjøre vondt verre. En kiropraktor har jeg hatt stor glede av. Har garantert hatt over 50 behandlinger i mitt liv.(10 min) Men når du er gravid, bør du være litt varsom. En manuell terapeut kan massere , har bedre tid til hele kroppen din(30- 45 min) og kan manipulere i rygg. Tipper de vil holde seg unna selve bekkenet. Manipulering er ikke vondt. Ikke på de områdene hvor du har smerter. Måtte jeg velge mellom fysio og kiropraktor ville jeg tatt et par behandlinger med kiropraktor, og så gått over til massasje. Bugge. 0 Siter
noami Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 Et lite tillegg. Hvis du har låsninger, noe jeg hadde, så opplevde jeg at fysioterapeuten ikke oppdaget dette(selv om hun skulle være spesialist på området)Å gi øvelser og massere på noe som er låst kan gjøre vondt verre. En kiropraktor har jeg hatt stor glede av. Har garantert hatt over 50 behandlinger i mitt liv.(10 min) Men når du er gravid, bør du være litt varsom. En manuell terapeut kan massere , har bedre tid til hele kroppen din(30- 45 min) og kan manipulere i rygg. Tipper de vil holde seg unna selve bekkenet. Manipulering er ikke vondt. Ikke på de områdene hvor du har smerter. Måtte jeg velge mellom fysio og kiropraktor ville jeg tatt et par behandlinger med kiropraktor, og så gått over til massasje. Bugge. Hei, ok! Så en fysioterapaut er en "avansert" massør liksom? Hvor mye koster en time ca? Må en ha henvisning fra lege? Har ikke så god råd men føler meg rimelig desperat nå, ryggen har vært vondt ganske lenge men går snart på veggene her...fungerer jo bra men "kjenner" ryggen hele tiden og har det rimelig ubehagelig..... 0 Siter
Gjest fysioterapeuten Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Hei, ok! Så en fysioterapaut er en "avansert" massør liksom? Hvor mye koster en time ca? Må en ha henvisning fra lege? Har ikke så god råd men føler meg rimelig desperat nå, ryggen har vært vondt ganske lenge men går snart på veggene her...fungerer jo bra men "kjenner" ryggen hele tiden og har det rimelig ubehagelig..... Det heter fysioterapeut, ikke fysioterapaut. Og en fysioterapeut har eksamen i medisinsk massasje, noe jeg vil tro kiropraktorene ikke har. Massører er sikkert flinke, men ville nok anbefale fysio, ikke aromaterapi eller en annen massør. Manuelle terapeuter er kjempeflinke til å se hvor låsninger sitter, det er skikkelig vanskelig og noe en må trene masse på for å beherske. Som buggejenta sier, en fysioterapeut kan mobilisere, massere og gi øvelser, en manuell terapeut kan alt dette pluss manipulere ledd. Legen skriver som regel ut rekvisisjon uten å krangle. Skal du til en manuell terapeut eller kiropraktor må dette stå på henvisningen. 0 Siter
noami Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Skrevet 20. mars 2005 Det heter fysioterapeut, ikke fysioterapaut. Og en fysioterapeut har eksamen i medisinsk massasje, noe jeg vil tro kiropraktorene ikke har. Massører er sikkert flinke, men ville nok anbefale fysio, ikke aromaterapi eller en annen massør. Manuelle terapeuter er kjempeflinke til å se hvor låsninger sitter, det er skikkelig vanskelig og noe en må trene masse på for å beherske. Som buggejenta sier, en fysioterapeut kan mobilisere, massere og gi øvelser, en manuell terapeut kan alt dette pluss manipulere ledd. Legen skriver som regel ut rekvisisjon uten å krangle. Skal du til en manuell terapeut eller kiropraktor må dette stå på henvisningen. Hei, tusen takk for svar og rettelse, skal ta en telefon til legen på mandag og høre om time/rekvisjon bare et siste spm, hvor mye ca vil en time koste? Hadde i utgangspunktet bare tenkt meg en enkelttime for å se om det hjelper + dårlig råd til 'utenomting' da... men vi får se.. 0 Siter
Gemini Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Hei, tusen takk for svar og rettelse, skal ta en telefon til legen på mandag og høre om time/rekvisjon bare et siste spm, hvor mye ca vil en time koste? Hadde i utgangspunktet bare tenkt meg en enkelttime for å se om det hjelper + dårlig råd til 'utenomting' da... men vi får se.. Tror det er 200-220 kr pr time. 0 Siter
Gjest fysioterapeuten Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Hei, tusen takk for svar og rettelse, skal ta en telefon til legen på mandag og høre om time/rekvisjon bare et siste spm, hvor mye ca vil en time koste? Hadde i utgangspunktet bare tenkt meg en enkelttime for å se om det hjelper + dårlig råd til 'utenomting' da... men vi får se.. Hos en fysio med tilskudd vil det være rundt 150,- vil jeg anta. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.