Gå til innhold

Fettsprut

Gjest kjøkkendesperat

Anbefalte innlegg

Gjest kjøkkendesperat
Skrevet

Er det bare jeg som synes at å steke kjøtt spruter ned hele kjøkkenet? Jeg blir desperat - jeg orker ikke vaske hele benken og veggen og under skapene hver gang jeg steker meg en liten biff eller hamburger!

Her i huset steker vi i olje, ikke i melkeholdig margarin - har det noe å si for spruten?

Og - hvordan får dere andre vekk fettet fra de andre kokeplatene, som blir tilgriset av spruten? Jeg har forsøkt jif og stålull og varme og - nei, de har svarte fettflekker, alle som en.

Jeg er en elendig kjøkkenskriver - så om det er noen der ute med gode råd, så jeg kan få det litt triveligere i mitt bittelille kjøkken - ja, da er kanskje påskebiffen reddet?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg bruker en sånn rist over stekepanna når jeg steker noe som spruter mye. Sånn flatt lokkaktig sak som er nettingdekket, hvis du skjønner. Det tar av en del for spruten.

Ellers vasker jeg med Jif kjøkken som tar det meste. Vanskelige flekker får en omgang med Jif skurekrem.

Innimellom vasker jeg rundt komfyr og vifte med en blanding av zalo og salmiakk i vannet, det tar fett som ikke vaskes så lett bort.

:)

hilsen meg som _elsker_ å lage middag... ;)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Olivenolje spruter noe j.....! Jeg har begynt med stekemargarin igjen. Selv om det ikke er så sunt. Har ikke ork til å vaske så mye jeg heller.

Gjest kjøkkendesperat
Skrevet

Jeg bruker en sånn rist over stekepanna når jeg steker noe som spruter mye. Sånn flatt lokkaktig sak som er nettingdekket, hvis du skjønner. Det tar av en del for spruten.

Ellers vasker jeg med Jif kjøkken som tar det meste. Vanskelige flekker får en omgang med Jif skurekrem.

Innimellom vasker jeg rundt komfyr og vifte med en blanding av zalo og salmiakk i vannet, det tar fett som ikke vaskes så lett bort.

:)

hilsen meg som _elsker_ å lage middag... ;)

Jeg brukte også slik rist en gang for lenge siden - men syntes at kjøttet ble nesten kokt, ikke skikkelig stekt, husker jeg. Men kanskje jeg husker feil?

Kjøkkenet mitt ble skikkelig reingjort for noen dager siden - jeg vasket med reint salmiakk - og det skinte. Men så var det salg på entrecote i dag... Så en eller annen gang i løpet av helga _må_ jeg til pers igjen...huttetu! Men skal bruke Zalo i tillegg denne gang.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg brukte også slik rist en gang for lenge siden - men syntes at kjøttet ble nesten kokt, ikke skikkelig stekt, husker jeg. Men kanskje jeg husker feil?

Kjøkkenet mitt ble skikkelig reingjort for noen dager siden - jeg vasket med reint salmiakk - og det skinte. Men så var det salg på entrecote i dag... Så en eller annen gang i løpet av helga _må_ jeg til pers igjen...huttetu! Men skal bruke Zalo i tillegg denne gang.

REN salmiakk???? Matter ikke det ned alt av overflater da? Blandet du ikke med vann altså? Må jo ha luktet gruuuuuuuuusomt...

Skrevet

REN salmiakk???? Matter ikke det ned alt av overflater da? Blandet du ikke med vann altså? Må jo ha luktet gruuuuuuuuusomt...

Hun mente sikkert salmiakkblanding, altså uten zaloen amber anbefalte. Det tipper jeg ihvertfall.

Annonse

Skrevet

For å steke biffen skikkelig skal du halvblande rapsolje og margarin/smør :-) - Jeg tror det må sprute for at det skal være godt jeg! ;)

Skrevet

Noen oljetyper spruter mer enn andre, selv synes jeg Ybarra olivenolje (ikke ekstra virgin) spruter minst.

Tørk også vannet av det du steker før du legger det i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...