Gå til innhold

Angrefrist ved kjøp?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp,vi handler..
Skrevet

Er det noen der ute som kan hjelpe oss med følgende;

vi bestilte et møbel ved en forretning, og måtte innbetale 1/4 av beløpet i forskudd for at bestillingen skulle aktiveres. I ettertid har vi kommet over et nytt møbel som passer oss bedre, og vi ville derfor kanselere bestillingen. Det viste seg at varen da hadde kommet på lager, og at vi ikke lenger hadde mulighet til å kanselere orderen. Vi fikk beskjed om at hvis vi ikke ville ha varen så var det forskuddsbetalte beløpet tapt. Er det noen som kjenner kjøpsloven så godt at de kan gi oss noen tips i denne saken?!?

Fortsetter under...

Gjest butikken har rett
Skrevet

Butikken har rett. Man har ikke angrefrist i butikk. Det er kun ved kjøp på postordre, internett, eller dør og gatesalg, man har det.

Skrevet

Butikken har rett. Man har ikke angrefrist i butikk. Det er kun ved kjøp på postordre, internett, eller dør og gatesalg, man har det.

Det du sier var riktig ift den gamle kjøpsloven.

Nå har man imidlertid fått andre rettigheter, gjennom forbrukerkjøpsloven.

Jeg kjenner den imidlertid ikke godt nok til å si hva som er riktig i dette konkrete forholdet.

Men her er loven:

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Skrevet

Det du sier var riktig ift den gamle kjøpsloven.

Nå har man imidlertid fått andre rettigheter, gjennom forbrukerkjøpsloven.

Jeg kjenner den imidlertid ikke godt nok til å si hva som er riktig i dette konkrete forholdet.

Men her er loven:

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Man har fortsatt ikke angrerett ved vanlig kjøp i butikk.

Gjest forklar meg
Skrevet

Man har fortsatt ikke angrerett ved vanlig kjøp i butikk.

Hvorfor gjelder ikke den norske kjøpsloven i en butikk ???

Annonse

Skrevet

Jeg tror kjøpsloven ikke gjelder fast utsalgssted som feks butikk. Men at det gjelder utsalg på stedet som messer, internett osv. Og ved b2b kjøp! Men hvis det er et forbrukerkjøp kan man bruke forbrukerkjøpsloven :)

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gjelder selvfølgelig ved kjøp i butikk. Noe annet ville vært rart. Men den loven gir ingen angrerett. Det er regulert i en egen lov som heter Angrerettsloven, og den gjelder kun ved kjøp på telefon, over internett, dørsalg osv.

Forbrukerkjpøsloven gir derimot andre rettigheter, som gjelder uansett om du handler i butikk, eller via telefon osv.

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gjelder selvfølgelig ved kjøp i butikk. Noe annet ville vært rart. Men den loven gir ingen angrerett. Det er regulert i en egen lov som heter Angrerettsloven, og den gjelder kun ved kjøp på telefon, over internett, dørsalg osv.

Forbrukerkjpøsloven gir derimot andre rettigheter, som gjelder uansett om du handler i butikk, eller via telefon osv.

Ta en titt på paragraf 41 i forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

Dere skrev kanskje under på en bestilling da varen ble bestilt? Der bør det stå noe om erstatning ved avbestilling. I og med at varen har kommet på lager, vil du måtte regne med å betale en rimelig erstatning til selger. Han skal bl.a. ha dekket alle sine utgifter ved bestillingen.

Skrevet

Ta en titt på paragraf 41 i forbrukerkjøpsloven.

Nå svarte jeg i forhold til spørsmålet om angrerett. Det har man fortsatt ikke. En viss avbestillingsrett har man, men da mot erstatning for selgers tap.

Gjest gladiol
Skrevet

Dette er lovverk som jeg relativt ofte forholder meg til og "Gemini" har helt rett. Les den loven hun henviser til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...