tiliti Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Av det slaget uten rosiner, nøtter eller annet dilldall. Oppskrift, noen? 0 Siter
sheba Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Ja det har jeg, men kan ikke vekke mammaen min så sent som dette:-) Lover deg en "vinneroppskrift" i morgen jeg:-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 1 egg 7,5 dl kefirmelk 7 1/2 dl farin 150 gr. margarin 1 ss natron (rørs ut i litt vann) 9-10 dl hvetemel 3 ts malt nellik 3 ts malt kanel Egg halvpiskes og blandes med kefir Tilsett de øvrige ingrediensene, smør til slutt Rør deigen godt sammen Stekes på 200* i ca. 40. min Du kan prøve denne, mener at den er ganske lik den jeg bruker (fant ikke den akkurat nå) Men krydderkake er knallgodt når den lages med kefir og uten alt dette dilldallet :-) 0 Siter
sheba Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 10 dl sukker 3 og 1/2 dl kaffe (mikses) 2 ts natron i 3 og 1/2 dl kefir (blandes godt og helles i) 10 dl hvetemel, 4 ss kakao, 1 ts kanel, 2 ts nellik og 1 ts kardemomme, siktes i blandingen.. Smelt 100 gram smør og rør i, pluss 4 egg...! stekes ved ca 180 grader i ca 45 minutter (langpanne).. glasuren jeg bruker er litt forskjellig, men du har vel en god oppskrift:-) (mamma var våken hun:-) ) 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 hei, ser du har fått to oppskrifter her ... Kan du ikke fortelle hvilken du prøvde, og hvordan den ble? Saftig osv??? *sikle-sikle* 0 Siter
tiliti Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Skrevet 20. mars 2005 hei, ser du har fått to oppskrifter her ... Kan du ikke fortelle hvilken du prøvde, og hvordan den ble? Saftig osv??? *sikle-sikle* Beklager å måtte si at du muligens må vente til etter påske for å finne det ut, men i nødens stund mens jeg ventet, hadde jo brukt opp kefiren, så lagde jeg en kryddersjokoladebanankake som ble utrolig god 2 egg 3½ dl sukker 2 bananer 150 g margarin ½ dl melk 4½ dl hvetemel 2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 1 ts natron 2 ss kakao 1 ts av henholdsvis nellik, allehånde, kanel og kardemomme. Egg og sukker piskes til eggedosis. Bruk gjerne håndmikser. Ha de mosede bananene i eggedosisen. Etter at smøret er smeltet has melka i smøret og dette tømmes forsiktig i røra. Ta så blandingen med alt det tørre, og rør dette i. Ha røra i ei rund form (25 cm). Denne bør smøres først. Legg gjerne bakepapir i bunnen og strø litt mel over smøret i kantene. Kaka settes på nederste rille og stekes i ca 45 min på 190° C. Kaka bør avkjøles i ca 15 min før du tar av formen. Stekte den forøvrig i midten av ovnen, tok litt lengre tid - men ble ekstrem høy og passe saftig. 0 Siter
Gjest kakemons Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Her er vår slager, den er mørk, saftig og god. Den holder seg dagesvis i kjøleskapet, så den har vi alltid med oss på hytta i påsken ). 6 ss smør (smeltes) 1l kefir (varmes sammen med det smeltede smøret på svak varme) 2 egg 1 kg sukker 1l hvetemel 4 ts natron 4 ts nellik 4 ts kanel Stekes i 1 time på 170 grader. 0 Siter
tiliti Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Skrevet 20. mars 2005 10 dl sukker 3 og 1/2 dl kaffe (mikses) 2 ts natron i 3 og 1/2 dl kefir (blandes godt og helles i) 10 dl hvetemel, 4 ss kakao, 1 ts kanel, 2 ts nellik og 1 ts kardemomme, siktes i blandingen.. Smelt 100 gram smør og rør i, pluss 4 egg...! stekes ved ca 180 grader i ca 45 minutter (langpanne).. glasuren jeg bruker er litt forskjellig, men du har vel en god oppskrift:-) (mamma var våken hun:-) ) Takktakk, skal teste :-) Bruker droppe glasur. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Beklager å måtte si at du muligens må vente til etter påske for å finne det ut, men i nødens stund mens jeg ventet, hadde jo brukt opp kefiren, så lagde jeg en kryddersjokoladebanankake som ble utrolig god 2 egg 3½ dl sukker 2 bananer 150 g margarin ½ dl melk 4½ dl hvetemel 2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 1 ts natron 2 ss kakao 1 ts av henholdsvis nellik, allehånde, kanel og kardemomme. Egg og sukker piskes til eggedosis. Bruk gjerne håndmikser. Ha de mosede bananene i eggedosisen. Etter at smøret er smeltet has melka i smøret og dette tømmes forsiktig i røra. Ta så blandingen med alt det tørre, og rør dette i. Ha røra i ei rund form (25 cm). Denne bør smøres først. Legg gjerne bakepapir i bunnen og strø litt mel over smøret i kantene. Kaka settes på nederste rille og stekes i ca 45 min på 190° C. Kaka bør avkjøles i ca 15 min før du tar av formen. Stekte den forøvrig i midten av ovnen, tok litt lengre tid - men ble ekstrem høy og passe saftig. tusen takk for oppskriften, må innrømme at kryddersjokoladebanankake kan høres en smule suspekt ut (A-la: ta-alle ingredienser-du-har-kake), men jeg er nysgjerrig av natur, så jeg skal nok prøve den jeg også ...etter påske ) 0 Siter
tiliti Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Skrevet 20. mars 2005 tusen takk for oppskriften, må innrømme at kryddersjokoladebanankake kan høres en smule suspekt ut (A-la: ta-alle ingredienser-du-har-kake), men jeg er nysgjerrig av natur, så jeg skal nok prøve den jeg også ...etter påske ) hihi, jeg tenker at den nok heller kan hete Banankake med sjokolade og krydder. Eller banankake med kakao og krydder. Muligens. 0 Siter
Tvillingmamma Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Hei, her er verdens beste krydderkake Sidsel's krydderkake: 1/2 kg mørk sirup 1/2 kg farin 1 l kefir Dette blandes godt og tilsettes 1 kg hvetemel 1 ts pepper 6 ts natron 1 ts nellik 1 ts ingefær (toppet) 1 1/2-2 ts kanel 4-5 ss appelsinmarmelade Alt røres godt sammen. Stekes i den største langpannen. Settes i _kald_ ovn 175 grader ca 50-55 min. Nam-nam Kaken er super til frysing. Skjærer den opp i serveringsskiver, da tiner den mens kaffen koker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.