Gå til innhold

Hva husker du fra barndommen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min barndom fantes sweet-mint tyggegummi, rulleskøyter med hjul i bredden, vi spilte tv-spill der det var om å gjøre å hindre en prikk i å gå utafor skjermen (husker ikke hva det het - pong eller noe lignende?), vi lytta blant annet til Pink floyd, Gasolin, Boney M og Rod Steward. Vi lekte slåball på løkka, "boksen går" og "høl i hatten".

Jeg hadde genser med grønne, brune og oransje striper, brune bukser med sleng, og tresko som bråkte skikkelig. Jeg ble dratt med på klubb-7 (aner ikke hvordan det skrives) av moren min og fikk treffe andre barn av lillakledte og rødvinsdrikkende foreldre der. "Alle" menn hadde halvlangt hår og bustete skjegg. Dette er noe av det jeg husker sånn i farta. Hva husker du fra barndommen din?

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• maire

11

• Dorthe

10

• Hawkwind

10

• amber sun

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest dina2
Skrevet

Hvor gammel er du da? jeg digga carola og Michael jacson. Gikk i levis bukser og ball genser eller poccolino skjorter. Hadde hvite adidas sko med svarte striper.

Spiste cola kuler og kjeve breiker(het noe annet på engelsk)

Lekte boksen går og hoppet masse strikk. Krysset var mest populært.

Så var jeg vedlig glad i å kjøre slalom, var i bakken uansett vær og føre. Noen ganger var det så vind at vi datt av heisen før den nådde toppen og vi måtte sitte på huk for å få fart nedover igjen:)

Skrevet

Hvor gammel er du da? jeg digga carola og Michael jacson. Gikk i levis bukser og ball genser eller poccolino skjorter. Hadde hvite adidas sko med svarte striper.

Så var jeg vedlig glad i å kjøre slalom, var i bakken uansett vær og føre. Noen ganger var det så vind at vi datt av heisen før den nådde toppen og vi måtte sitte på huk for å få fart nedover igjen:)

Jeg er 37 nå og husker mest fra slutten av 70-tallet tror jeg :-)

Carola og Ballgensere var vel kjempepopulært rundt 1983 ca? Hvor gammel var du da?

Gjest dina2
Skrevet

Jeg er 37 nå og husker mest fra slutten av 70-tallet tror jeg :-)

Carola og Ballgensere var vel kjempepopulært rundt 1983 ca? Hvor gammel var du da?

Jeg var ca 10 år da:)

bugge -jenta
Skrevet

Da er du et par år eldre enn meg bare. Så kjekt. Her er ganske mange i 20- åra, så det er greitmed flere av oss som levde igjennom 80-åra. Wham,(grøss) Prince, Madonna. Du skule sett meg med "hvit" lebestift.

Jeg var et alvorlig barn og leste veldig mye. Og jeg husker forsvinnende lite fra før skolealder.

Bugge

Skrevet

Da er du et par år eldre enn meg bare. Så kjekt. Her er ganske mange i 20- åra, så det er greitmed flere av oss som levde igjennom 80-åra. Wham,(grøss) Prince, Madonna. Du skule sett meg med "hvit" lebestift.

Jeg var et alvorlig barn og leste veldig mye. Og jeg husker forsvinnende lite fra før skolealder.

Bugge

Vi er flere som har en del til felles, både alder, hvit leppestift, få minner fra før skolealder (littegrann fra barnehagen) og en del annet :-)

Det er nok flere enn du tror på vår alder her.

Annonse

bugge -jenta
Skrevet

Vi er flere som har en del til felles, både alder, hvit leppestift, få minner fra før skolealder (littegrann fra barnehagen) og en del annet :-)

Det er nok flere enn du tror på vår alder her.

Husker du hva den het den lett hvite , blålige, lysrosa lebestiften som alle hadde? Noe med 007? Kommer ikke på det, men alle brukte den samme, og jeg tror vi kjøpte de på Hennes.

Skrevet

Husker du hva den het den lett hvite , blålige, lysrosa lebestiften som alle hadde? Noe med 007? Kommer ikke på det, men alle brukte den samme, og jeg tror vi kjøpte de på Hennes.

Nei, det husker jeg ikke... :-)

Gjest malun
Skrevet

Jeg brukte Debbie-leppestift og øyenskygge.

Hvit leppestift og rosa øyenskygge - lekkert!

Skrevet

Jeg brukte Debbie-leppestift og øyenskygge.

Hvit leppestift og rosa øyenskygge - lekkert!

Det husker jeg også! Debbie øyeskygge og lebestift. Helt lys og skimrende, nesten blåhvit, hehe. Og øyeskyggene var grusomme.

Skrevet

Bugge

Så artig at vi er jevngamle :-) 80-åra ja, jeg brukte aldri hvit leppestift, men du skulle sett det håret jeg hadde!

Skrevet

jeg husker at mamma og pappa og søstra mi og jeg hadde like strikka-jakker i hvitt og grått med påsydde pynteborder ved knappestolpene. mamma var kanskje 28 år og hadde "gå-bort-parykk" og masse innlegg i bh'en. Hun hadde bindbelte, hofteholder og underskjørt under miniskjørtet!!

Pappa var også 28 da han hadde en liten Tyrolerhatt - hæhæ, og svære kinnskjegg og store pilotbriller (pedo-briller)

Alt jeghadde var enten hjemmestrikket eller hjemmesydd. Når jeg fikk noe som var moderne, var det alltid ett år etter de andre - og kjøpt på EPA eller DOMUS, fake-utgaver.

Mamma jobbet i kisok og butikk - og hver tirsdag fikk vi hjem en svææær rull med strikk med blader som vi fikk låne frem til torsdag. Sølvpilen, Fantomet, Hjerterevyen, Hjemmet og Donald - det luktet litt sur trykksverte av den rullen - kjenner suget i magen enda :)

Så spiste vi hauger med rusten padder og pærekjærligheter,

Rommet mitt var helt dekket med Donny Osmomd-bilder, jeg trodde jeg VAR han.

Så var jeg forelsket i den lengste gutten i klassen -og han i meg. (6.klasse)

Jeg hadde knall rød DBS-sykkel én uke - så ble den stjålet og så fikk jeg blå mini-sykkel for forsikringspengene.

Jeg hadde grønn lakkveske

Vi bodde i rekkehus og søstra mi og jeg delte rom. Tapeten var med blå fioler.

Mamma hadde knestrømper!!

Og skaut over hårruller på dagtid, enda var hun verdens vakreste!

Pappa hadde en stygg skai-bag på jobben med thermos og matboks.

Vi hadde blå folkevogn med "høl" i hattehylla hvor søstra mi lå på ferieturer.

Alle røyka overalt

Jeg hadde en veldig GOD barndom og er veldig takknemlig for det!

Skrevet

Det husker jeg også! Debbie øyeskygge og lebestift. Helt lys og skimrende, nesten blåhvit, hehe. Og øyeskyggene var grusomme.

Jeg brukte "Young Yellow" lebestift - med karamellsmak :)

Annonse

Skrevet

..."svake menneske", 1 krone for liten potetgullpose og 5 kr. i ukepenger!

Og jeg som ikke er gammel en gang! Hmmmmm....

Skrevet

Hmmm...jeg husker at en gjeng rare menn i dress var med i NM i rock ved å spille norske versjoner av 50-tallsslagere. Husker ikke om de vant, men populære ble de, Vazelinagutta.

Husker radioshowet 1001 Watt, ledet av en ung og entusiastisk hardrockgutt ved navn Thor Rune Haugen. Ukens høydepunkt på NRK Radio.

Husker naboene som var så heldige at de hadde svenskeantenne, og dermed kunne se på Svensk TV og ikke bare NRK.

Husker at vi ved spesielle anledninger fant frem filmapparatet, for å se på 8 mm film.

Og husker min mor ikke ble helt blid når min stefar svidde av en del penger på en nymotens dyr dippedutt som het videomaskin (format Betamax).

Husker når Brødrene dal og jakten på Profesor Drøvel ble sendt på lørdagene etter "halvsju".

Og Barne-TV programmet lekestue - med Vibeke Løkkeberg om jeg ikke husker helt feil.

Og Trond Viggo og Flode.

Professor Balthazar.

Agaton Sax - det var kjempekult det, den gangen.

For ikke å snakke om "Det var en gang et menneske".

Husker Kim Carnes sang om "Bette Davies Eyes". Og Carambas "Hubba Hubba Zoot Zoot". F. R. David og "Words".

Og la min elsk på det nye, freshe fremadstormende britiske bandet Iron Maiden - det var kjempekult.

Og de ukentlige turene til S-laget for å kjøpe tegneseriene Atlantic ga ut - først og fremt Fantastiske Fire.

Samt at jeg kjøpte litt blåhvit kokesjokolade innimellom.

Men tidslinjen på disse sakene (samt de mange ting jeg ikke nevner av frykt for å lage DOLs lengste tråd noensinne) er jeg langt mer usikker på.

Menn, jeg er blant dem som har vage minner fra barndommen om at det kom noe rar musikk som ble kalt disco.

Og som husker når Lacoste og Poco Loco begge var hotte klesmerker blant fjortisene.

Skrevet

jeg husker at mamma og pappa og søstra mi og jeg hadde like strikka-jakker i hvitt og grått med påsydde pynteborder ved knappestolpene. mamma var kanskje 28 år og hadde "gå-bort-parykk" og masse innlegg i bh'en. Hun hadde bindbelte, hofteholder og underskjørt under miniskjørtet!!

Pappa var også 28 da han hadde en liten Tyrolerhatt - hæhæ, og svære kinnskjegg og store pilotbriller (pedo-briller)

Alt jeghadde var enten hjemmestrikket eller hjemmesydd. Når jeg fikk noe som var moderne, var det alltid ett år etter de andre - og kjøpt på EPA eller DOMUS, fake-utgaver.

Mamma jobbet i kisok og butikk - og hver tirsdag fikk vi hjem en svææær rull med strikk med blader som vi fikk låne frem til torsdag. Sølvpilen, Fantomet, Hjerterevyen, Hjemmet og Donald - det luktet litt sur trykksverte av den rullen - kjenner suget i magen enda :)

Så spiste vi hauger med rusten padder og pærekjærligheter,

Rommet mitt var helt dekket med Donny Osmomd-bilder, jeg trodde jeg VAR han.

Så var jeg forelsket i den lengste gutten i klassen -og han i meg. (6.klasse)

Jeg hadde knall rød DBS-sykkel én uke - så ble den stjålet og så fikk jeg blå mini-sykkel for forsikringspengene.

Jeg hadde grønn lakkveske

Vi bodde i rekkehus og søstra mi og jeg delte rom. Tapeten var med blå fioler.

Mamma hadde knestrømper!!

Og skaut over hårruller på dagtid, enda var hun verdens vakreste!

Pappa hadde en stygg skai-bag på jobben med thermos og matboks.

Vi hadde blå folkevogn med "høl" i hattehylla hvor søstra mi lå på ferieturer.

Alle røyka overalt

Jeg hadde en veldig GOD barndom og er veldig takknemlig for det!

Å..hjemmesydd og hjemmestrikka vekker minner. Mora mi hadde dårlig råd, men var veldig flink til å sy, så hun lagde sine egne klær. Gjett om jeg ble ertet for det på skolen! Heldigvis var jeg et barn med muskler, så hun klarte ikke å få på meg de selvlagde kreasjonene sine :-)

Rullen med ukeblader hadde vi også. Hver tirsdag kjøpte bestemor inn Hjemmet, Norsk Ukeblad og Allers, og søstra mi og jeg leste dem fra første til siste side. Det var en spesiell lukt av ferske blader.

I "gamledager" var det ikke bilstoler til barn nei. Vi sto løst i baksetet, og kikka utav bakvinduet mens vi sang av full hals, og bestemor dampet rose rød mix i forsetet.

Skrevet

Å..hjemmesydd og hjemmestrikka vekker minner. Mora mi hadde dårlig råd, men var veldig flink til å sy, så hun lagde sine egne klær. Gjett om jeg ble ertet for det på skolen! Heldigvis var jeg et barn med muskler, så hun klarte ikke å få på meg de selvlagde kreasjonene sine :-)

Rullen med ukeblader hadde vi også. Hver tirsdag kjøpte bestemor inn Hjemmet, Norsk Ukeblad og Allers, og søstra mi og jeg leste dem fra første til siste side. Det var en spesiell lukt av ferske blader.

I "gamledager" var det ikke bilstoler til barn nei. Vi sto løst i baksetet, og kikka utav bakvinduet mens vi sang av full hals, og bestemor dampet rose rød mix i forsetet.

Bilseter og sånn ja.

Kan huske en bilferie hvor jeg befant meg på toppen av bagsjen baki en Mazda 323 kombi *mimre*

Lurer på hva UP hadde sagt til det i dag *s*

serendipity
Skrevet

Jaw breaker ;-) DET siste jeg også :-)

Skrevet

Hmmm...jeg husker at en gjeng rare menn i dress var med i NM i rock ved å spille norske versjoner av 50-tallsslagere. Husker ikke om de vant, men populære ble de, Vazelinagutta.

Husker radioshowet 1001 Watt, ledet av en ung og entusiastisk hardrockgutt ved navn Thor Rune Haugen. Ukens høydepunkt på NRK Radio.

Husker naboene som var så heldige at de hadde svenskeantenne, og dermed kunne se på Svensk TV og ikke bare NRK.

Husker at vi ved spesielle anledninger fant frem filmapparatet, for å se på 8 mm film.

Og husker min mor ikke ble helt blid når min stefar svidde av en del penger på en nymotens dyr dippedutt som het videomaskin (format Betamax).

Husker når Brødrene dal og jakten på Profesor Drøvel ble sendt på lørdagene etter "halvsju".

Og Barne-TV programmet lekestue - med Vibeke Løkkeberg om jeg ikke husker helt feil.

Og Trond Viggo og Flode.

Professor Balthazar.

Agaton Sax - det var kjempekult det, den gangen.

For ikke å snakke om "Det var en gang et menneske".

Husker Kim Carnes sang om "Bette Davies Eyes". Og Carambas "Hubba Hubba Zoot Zoot". F. R. David og "Words".

Og la min elsk på det nye, freshe fremadstormende britiske bandet Iron Maiden - det var kjempekult.

Og de ukentlige turene til S-laget for å kjøpe tegneseriene Atlantic ga ut - først og fremt Fantastiske Fire.

Samt at jeg kjøpte litt blåhvit kokesjokolade innimellom.

Men tidslinjen på disse sakene (samt de mange ting jeg ikke nevner av frykt for å lage DOLs lengste tråd noensinne) er jeg langt mer usikker på.

Menn, jeg er blant dem som har vage minner fra barndommen om at det kom noe rar musikk som ble kalt disco.

Og som husker når Lacoste og Poco Loco begge var hotte klesmerker blant fjortisene.

Takk og lov for at vi fikk inn svensk tv og kunne se "fem myror är fler enn fyra elefanter" i stedet for "lekestue" med vibeke sæther :-)

Så du "pompel og pilt"? Jeg hadde aldri sansen for dem. Skjønner ikke til dags dato at de to skrekkelige figurene ble så populære. Ikke Pernille og Mr. Nelson heller, om du husker dem.

F.R David med "words" tror jeg var kjempepopulær i 1982. Det var Iron Maiden også, for ikke snakke om Mötorhead :-)

Skrevet

Bra tråd:)

Jeg husker Digg tyggis til 25 øre.

Bugg i alle farger. Hubba bubba.

Jeg husker Portveien 2.

Bryan Adams, Aha,Jon Bovi.

20 kr i ukelønn. Gikk til Donald og godis. Da gikk vi på kjosken, og sa: Jeg skal ha det og det. Hva koster det? Å ja, nei legg tilbake den ene. Skal ha det i stedet. Hva koster det? Osv osv. Ble aldri ferdig..Hehe.

Husker Nintendo, supermario. Og data med kassetter!! Ikke disket, men kasset!! Og en printer, der papiret hadde sånne kanter man kunne brette og ta av:))

Rosa, pastell grønne klær med striper. Skulle helst være Ball (Men det fikk jeg aldri)

Levis buksene kom etterhvert.

Grand Prix var veldig stort!!

Og da jeg var 13 kom MC Donalds til byen. Det var stort!!

Og sist men ikke minst, Date parfyme!(Tror det het det... Ble litt usikker nå men.KJøpte det på h & m.)

Mimreklem fra,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...