Gå til innhold

Regelmessig mens/graviditet

Anbefalte innlegg

Gleder meg :-)

Dette innlegget havnet først i feil forum, men jeg prøver igjen denne gang i rett forum :-)))

Jeg har en syklus på 28 dager, og har hatt det hele tiden siden jeg sluttet på p-ring for 6 mnd siden (har gått på p-pille i 8 år og p-ring i 1,5 år). Ifølge EL-testene fra babydreams så har jeg regelmessig EL også (14 dager før mens), men allikevel så skjer det ingenting. Jeg vet at det kan skyldes dårlig sædkvalitet hos mannen, men er det andre ting ved meg som kan være galt når mens og EL er regelmessig? Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansen for å bli gravid? Siden alt virker normalt men ingenting skjer, er det da mulig å få gjort undersøkelser hos legen før ett år er gått? Jeg føler at alt ligger til rette for at vi skal lykkes, men så kommer mensen hver mnd allikevel. Noen som kan hjelpe meg?? Jeg har også lest at man må være gift eller hatt samme bosted (må bevises med samme adresse) i minimum 2 år før man får hjelp. Stemmer det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178388-regelmessig-mensgraviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Syklusendin høres jo ryddig nok ut da! Men - at du har positive EL-tester sier bare at LH (Luteniserende Hormon) øker, og forbereder EL. OM det kommer et egg eller ikke kan man ikke fastslå kun ved EL-testene. Men de er jo en indikator på at "noe" er i ferd med å skje!

Om EL har funnet sted kan påvises ved blodprøver. Først tidlig i syklusen (rundt dag 3 tror jeg), den andre etter EL, i 28-dagers sykulser normalt på dag 21, eller ei uke etter positive EL-tester.

Dessuten kan en gynekolog følge med på ultralyd om folikkeler/eggposer utvikles normalt gjennom syklusen.

Det kan jo være andre ting som er galt også, men det kan jeg ikke så mye om!

Men - hvis du bekymrer deg så ta en tur til en gynekolog! Da kan h*n si noe om hvor lenge dere bør prøve før utredning er nødvendig osv!

Har hørt at det er vanskelig å få henvisning til gynekologer med avtale før det har gått ett år, men selv har jeg god erfaring fra privat gynekolog! Koster jo litt, men en time koster ikke mer enn fire CB tester.... ;-)

Lykke til!

Jeg har stikk motsatt problem som deg. Jeg har svært uryddige sykluser og har vært hos lege to ganger allerede. Jeg sluttet på p-piller i august, men legen sa at jeg kunne bli henvist i mai allerede, dersom ikke ting bedret seg eller det ble klaff.

Du kan høre med legen din iallefall, det er jo h*n som skal henvise deg uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...