Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt inn spiral etter fødsel. Jeg har ikke hatt spiral tidligere. Da min samboer og jeg hadde sex første gang etter å ha satt inn spiralen, kunne han kjenne spiralen ved samleie. Han fikk et lite "rift" ytterst på penis. Jeg kjente ingenting. Er dette normalt? Vil spiralen "sette seg" lenger inn? Var det fordi spiralen var satt inn feil eller ikke satt langt nok inn? Er han for stor? Vil dette vedvare, har ikke hørt om dette tidligere. At noen menn kan kjenne den ved enkelte tilfeller, ja. Men ikke få skade på penis. Må jeg ta den ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178439-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg foreslår at du kjenner etter med en finger i skjeden, men du må helt opp mot livmortappen som kjennes som en nesetipp med et lite søk i midten. Hvis du kjenner en hard plaststav på noen millimeter, så er spiralen ikke på plass, men på vei ut. Kjenner du bare en tynn plasttråd (eller to) så er det i orden, men så kan det være aktuelt å klippe litt av tråden. Etter fødselen før menstruasjonene kommer tilbake er livmoren liten og legen kan ha latt trådene bli ekstra lange for at de ikke ’forsvinner når livmoren etter hvert vokser til normal størrelse. Det er ikke noe galt med din mann. Jeg synes du skal få en sjekk hos legen.

Inntil det blir mulig kan du forsøke en ’nødløsning’ hvis ikke din mann vil bruke kondom. Hvis du er meget tørr, kan det irritere, bruk en glidekrem. En mulighet er også å sette inn en stor OB hvor du klipper/skjærer den ytterste delen bort (enden uten tråd) og setter resten dypt inn i skjede før samleie for å trekke den ut rett etter samleiet. Men du må være sikker på at alt kommer med ut.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178439-spiral/#findComment-1196380
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...