collins Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Inspirert av tråden under om hvordan bli rik, så ser det ut til å være veldig ulike definisjoner på hva man kan betegne som rik. Jeg mener at man ikke kan sies å være rik hvis man har et par-tre millioner. Først når man overstiger 20 millioner i reell formue(ikke den skattbare), er man rik etter min mening. Hvor mener du at "rik-grensen" går? 0 Siter
petter smart Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Dette er vel relativt, og farges spesielt av hvor mye penger en selv har. Jeg tjener litt over gjennomsnittet, men vil ikke kalle meg rik. Hadde jeg tjent over 1 mill i året ville jeg ansett dette som rikdom. Men dersom jeg hadde tjent 1 mill så hadde forbruket øket tilsvarende og jeg ville ikke ansett meg som rik lenger. Jeg mener man er rik når man har en formue på minst 5 millioner i tillegg til hus++. Evt at man tjener godt over millionen i året. 0 Siter
collins Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Dette er vel relativt, og farges spesielt av hvor mye penger en selv har. Jeg tjener litt over gjennomsnittet, men vil ikke kalle meg rik. Hadde jeg tjent over 1 mill i året ville jeg ansett dette som rikdom. Men dersom jeg hadde tjent 1 mill så hadde forbruket øket tilsvarende og jeg ville ikke ansett meg som rik lenger. Jeg mener man er rik når man har en formue på minst 5 millioner i tillegg til hus++. Evt at man tjener godt over millionen i året. Man blir ikke rik av en høy lønn, med dagens skattenivå. Man må bygge opp verdier i en bedrift som etterhvert blir solgt, DA kan man bli rik. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 For meg hadde rikgrensa vært å ha 100 000 i banken ) 0 Siter
Gjest glimt av sol Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg sammenligner meg med resten av verden og må dermed konkludere med at jeg definitivt er rik. Synes det er vulgært når nordmenn ønsker å bli rikere. 0 Siter
Gjest ikke så rik Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Å, jeg hadde vært rik om jeg hadde over en million... Da kunne jeg betalt ut lån, og fått egen bolig kanskje.... 0 Siter
collins Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Jeg sammenligner meg med resten av verden og må dermed konkludere med at jeg definitivt er rik. Synes det er vulgært når nordmenn ønsker å bli rikere. Det pussige er at idealistiske mennesker med dine holdninger, tar jævlig godt betalt hvis de skal selge noe.;-) 0 Siter
Gjest glimt av sol Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Det pussige er at idealistiske mennesker med dine holdninger, tar jævlig godt betalt hvis de skal selge noe.;-) Hva i all verden vet du om det? Er ikke spesielt idealistisk jeg, men kan ikke kalle meg annet enn rik når jeg ser hvordan resten av verdens befolkning har det! Noen ganger må vi se lenger enn til vår egen nesetipp her i dette landet! 0 Siter
collins Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Hva i all verden vet du om det? Er ikke spesielt idealistisk jeg, men kan ikke kalle meg annet enn rik når jeg ser hvordan resten av verdens befolkning har det! Noen ganger må vi se lenger enn til vår egen nesetipp her i dette landet! Poenget mitt var at man har sett mange eksempler på tilsynelatende idealistiske erke-sosialister som påstår at de ikke higer etter penger, men som, ved et par tilfelle jeg kjenner, har higet noe jævlig etter penger når de skal selge noe til f eks ubemidlede. 0 Siter
Gjest glimt av sol Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Poenget mitt var at man har sett mange eksempler på tilsynelatende idealistiske erke-sosialister som påstår at de ikke higer etter penger, men som, ved et par tilfelle jeg kjenner, har higet noe jævlig etter penger når de skal selge noe til f eks ubemidlede. Ja, det finnes eksempler på det meste... Synes det er interessant at du tror jeg er sosialist. Må man være det for å skjønne at man lever i verdens rikeste land? 0 Siter
collins Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Ja, det finnes eksempler på det meste... Synes det er interessant at du tror jeg er sosialist. Må man være det for å skjønne at man lever i verdens rikeste land? Dette blir et lite sidespor av tråden, og jeg skal legge ballen død, men du lignet veldig på en erke-sosialist i argumentasjonen din. Nei, men trenger ikke være sosialist for å se at vi bor i et rikt land. det som er synd, er at det er oljen som gjør oss rike, ikke vårt øvrige næringsliv. Vår eksportindustri er snart slått helt ut pga vårt høye kostnadsnivå sammenlignet med andre land. 0 Siter
Gjest glimt av sol Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Dette blir et lite sidespor av tråden, og jeg skal legge ballen død, men du lignet veldig på en erke-sosialist i argumentasjonen din. Nei, men trenger ikke være sosialist for å se at vi bor i et rikt land. det som er synd, er at det er oljen som gjør oss rike, ikke vårt øvrige næringsliv. Vår eksportindustri er snart slått helt ut pga vårt høye kostnadsnivå sammenlignet med andre land. Ja, vi kan legge ballen død. Men jeg lignet en erke-sosialist i argumentasjonen min...? Har ikke argumentert så mye jeg, bare påpekt fakta. Hadde håpet at folk i alle politiske leire hadde dette som utgangspunkt. Synes faktisk det er temmelig trist hvis ikke det er flere som klarer å se utenfor landets grenser. Tror vi trenger det en gang i blant, i stedet for å hige etter enda mer rikdom. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Å, jeg hadde vært rik om jeg hadde over en million... Da kunne jeg betalt ut lån, og fått egen bolig kanskje.... Jeg må bare henge meg på her: Man er ikke en dårlig sosialist, eller en god, definert etter hvordan man oppfører seg privat. Litt, selvsagt, men det slår meg ofte at folk snakker om "erkesosialister"(hva nå det er) som personlige kristne - rede til å gi bort skjorta av ryggen på seg! Jeg syns det er et primitivt politisk syn. Det er som når folk har sagt til meg - eller bak ryggen på meg - at "det er nå rart at hun er sosialist, hun som har vokst opp på vestkanten i det pene huset". Akkurat som om jeg ikke kan se at noe er i veien med samfunnet sjøl om jeg vokste opp i økonomisk (tilsynelatende) trygge kår. Jeg har vært temmelig fattig siden jeg ble voksen, det er en annen sak og konsekvensen av valg jeg har tatt i løpet av livet. Forøvrig er jeg enig i at Norge lener seg altfor mye til oljepengene, og at det er dumt og farlig å legge ned så mange industriarbeidsplasser og ikke skape nytt. 0 Siter
collins Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Ja, vi kan legge ballen død. Men jeg lignet en erke-sosialist i argumentasjonen min...? Har ikke argumentert så mye jeg, bare påpekt fakta. Hadde håpet at folk i alle politiske leire hadde dette som utgangspunkt. Synes faktisk det er temmelig trist hvis ikke det er flere som klarer å se utenfor landets grenser. Tror vi trenger det en gang i blant, i stedet for å hige etter enda mer rikdom. Du kan f eks se på den store EU-motstanden her i Norge, denne utrolige nasjonalegoismen vi ser, og denne voldsomme redsel for å integrere oss i et samarbeid, til og med med våre nærmeste naboland. Hva har 15 av de gamle EU-nasjonene sett, som nå har integrert 10 fattige land i Øst-Europa, et prosjekt som nordmenn, i verdens rikeste land ikke vil delta i? Verden rundt oss bygger ned murer i et voldsomt tempo, mens vi er opptatt av å bygge nye murer? 0 Siter
serendipity Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Bør passere 3 iallefall. Inntil det har man heller meget god råd. 0 Siter
serendipity Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg sammenligner meg med resten av verden og må dermed konkludere med at jeg definitivt er rik. Synes det er vulgært når nordmenn ønsker å bli rikere. Selvføligelig er vi da rike, men det må da kunen gå an å si noe om hva man mener er "mye penger", uten at det blir oppfattet som misnøye!!?! 0 Siter
pip Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Rik på penger? At man ikke behøver å bekymre seg for mat, klær, skole og hus. Rik på livet? At man er født med en disposisjon for å glede seg mer enn å bekymre seg. 0 Siter
collins Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Jeg må bare henge meg på her: Man er ikke en dårlig sosialist, eller en god, definert etter hvordan man oppfører seg privat. Litt, selvsagt, men det slår meg ofte at folk snakker om "erkesosialister"(hva nå det er) som personlige kristne - rede til å gi bort skjorta av ryggen på seg! Jeg syns det er et primitivt politisk syn. Det er som når folk har sagt til meg - eller bak ryggen på meg - at "det er nå rart at hun er sosialist, hun som har vokst opp på vestkanten i det pene huset". Akkurat som om jeg ikke kan se at noe er i veien med samfunnet sjøl om jeg vokste opp i økonomisk (tilsynelatende) trygge kår. Jeg har vært temmelig fattig siden jeg ble voksen, det er en annen sak og konsekvensen av valg jeg har tatt i løpet av livet. Forøvrig er jeg enig i at Norge lener seg altfor mye til oljepengene, og at det er dumt og farlig å legge ned så mange industriarbeidsplasser og ikke skape nytt. Poenget er vel, at sosialismen ikke lenger har løsningene for mennesker og samfunnsystemer i framtida. Derfor har de sosialistiske stater nesten forsvunnet fra verdenskartet. Man kan bære mye omsorg for andre venskeligstilte mennesker og folkeslag, uten å være sosialist. 0 Siter
Excelsion Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg definerer rik som gjeldsfri & eie det man bor i. Da har man stort sett råd til å kjøpe akkurat det man har lyst på, med untak av dyre biler osv da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.