Gjest kizi Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Har ei venninne på 33 år som har hatt hodepine ei stund nå, i tillegg fikk hun flere slags rare anfall. Hun har nå vært på EEG for å se uten at de kunne konstatere noe. Utredningen var med tanke på epilepsi. Kan noen i voksen alder bare plutselig få epilepsi? Kan noen fortelle meg om dette? 0 Siter
carma Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 "Epilepsi er ikke en sykdom, men symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til en anfallsvis funksjonsforstyrrelse i hjernen. Årsaken til epilepsien varierer fra person til person, og kan være nær sagt alle former for sykdom eller skade av hjernen. I over halvparten av tilfellene klarer en imidlertid ikke å påvise noen sikker årsak. Et epileptisk anfall er uttrykk for en forbigående funksjonsforstyrrelse i hjernen. Denne skyldes en plutselig og ukontrollert forstyrrelse av hjernebarkens elektriske aktivitet. Alle mennesker kan i prinsippet få et epileptisk anfall under spesielle påkjenninger eller ved visse sykdommer. Personer med epilepsi har en lavere anfallsterskel enn andre, og har derfor tendens til gjentatte anfall." http://www.epilepsi.no/ 0 Siter
dette er mitt nick Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg kjenner til et tilfelle, som fikk det pga en hodeskade. Ellers vet jeg svært lite om epilepsi. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Det kan dukke opp om noe trykker på hjernen, feks. Derfor blir man raskt sendt til CT(?) for å se etter svulster og lignende. Som det blir nevnt her kan det være hodeskader som gjør at man får epileptiske anfall også. Det er nok en hel del andre ting som spiller inn, men poenget er at man trenger ikke være født med epilepsi, det kan godt dukke opp etterhvert. Enhver med epilepsi har perioder de har mer anfall enn andre. Dersom en ungdom på 20 år plutselig får et epileptisk anfall, kan det godt hende at han i flere år har vært disponert for slike anfall, bare at de først dukker opp da. Jeg har ingen konkrete fagkunnskaper om tilstanden, men jeg har vært borti noen tilfeller privat, så det jeg forteller er kun basert på det jeg vet derifra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.