Gjest Påske uten mann Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Heisann! Det viser seg at mannen min lyger/ sier halvsannheter og prioriterer kompiser i arbeidstiden og svigermor når jeg ligger syk hjemme med et sykt barn. For 2 år siden rævkjørte han fellesøkonomien ved å ha utestående regniner og kreditt for 140.000NOK. Eg har hatt styringen over økonomien deretter, og det har gått bra! Eg vurderer å slå opp. Hvordan er økonomien for en enslig forsørger? Skatt, barnebidrag, barnehagesats etc.. etc.. Hvordan blir økonomien hvis man har delt omsorgsrett? Hvordan ordner det seg hvis eg overtar leiligheten? Må eg "kjøpe" han ut? Hva skjer når foreldrene hans har kausjonert for 70.000NOK av lånet på 1.160.000NOK? Eg har ingen sikkerhet... men har hatt god dialog med banken disse to årene. Litt rotete skrevet. Håper på svar! mvh - Påske uten mann 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nyskjerrig på andres mening.... Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hei Som enslig forsørger med hovedomsorgen for et barn vil du ha rett til overgangsstønad inntil barnet er 3 år. Overgangsstønaden er på ca. 9000 kr. i måneden (før skatt). Denne reduseres dersom du har jobbinntekter. Dersom barnet er over 3 år har du rett på overgansstønad dersom du er i minst 50% yrkesrettet aktivitet. (Dvs. jobb eller studier). Dette har du krav på i 3 år eller til det minste barnet er 8 år. Ellers vil du få barnetrygd for et ekstra barn. Du vil få støtte til barnepass. Dette utgjør 60% av dine totale månedlige utgifter til barnehage/ sfo. Dersom du har barnehage til barnet vil satsen sansynligvis bli mindre i mnd. da du nå bare har en inntekt. Ellers kan du ha rett til støtte fra trygdekontoret til utdanning, dersom du er i nødvendig utdanning. Du kan også søke husbanken om bostøtte. Gå inn på husbanken.no og les om kriteriene til bostøtte. Her kan du også beregne hvor mye du vil kunne få. I tillegg får du jo barnebidrag fra faren. Dette kan du også beregne selv på trygdeetaten.no Dersom du går på skole vil du ha rett på forsørgerstipend. Du vil bli lignet i skatteklasse 2. Så som du ser vil du sansynligvis ikke lide noen nød om du velger å gå fra mannen din. Dersom du og din mann derimot velger å dele omsorgen for barnet, vil du ikke ha rett på overgangsstønaden. Dere har ikke rett på å få dekket utgifter til barnepass. Annet hver år får dere skatteklasse 2. Dere må dele en ekstra barnetrygd. Du må selvsagt betale ut mannen din fra deres felles bolig om du skal sitte med boligen. Hvor mye blir dere enige om. Håper dette var til litt hjelp...Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/#findComment-1199163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvitsymra Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hei Som enslig forsørger med hovedomsorgen for et barn vil du ha rett til overgangsstønad inntil barnet er 3 år. Overgangsstønaden er på ca. 9000 kr. i måneden (før skatt). Denne reduseres dersom du har jobbinntekter. Dersom barnet er over 3 år har du rett på overgansstønad dersom du er i minst 50% yrkesrettet aktivitet. (Dvs. jobb eller studier). Dette har du krav på i 3 år eller til det minste barnet er 8 år. Ellers vil du få barnetrygd for et ekstra barn. Du vil få støtte til barnepass. Dette utgjør 60% av dine totale månedlige utgifter til barnehage/ sfo. Dersom du har barnehage til barnet vil satsen sansynligvis bli mindre i mnd. da du nå bare har en inntekt. Ellers kan du ha rett til støtte fra trygdekontoret til utdanning, dersom du er i nødvendig utdanning. Du kan også søke husbanken om bostøtte. Gå inn på husbanken.no og les om kriteriene til bostøtte. Her kan du også beregne hvor mye du vil kunne få. I tillegg får du jo barnebidrag fra faren. Dette kan du også beregne selv på trygdeetaten.no Dersom du går på skole vil du ha rett på forsørgerstipend. Du vil bli lignet i skatteklasse 2. Så som du ser vil du sansynligvis ikke lide noen nød om du velger å gå fra mannen din. Dersom du og din mann derimot velger å dele omsorgen for barnet, vil du ikke ha rett på overgangsstønaden. Dere har ikke rett på å få dekket utgifter til barnepass. Annet hver år får dere skatteklasse 2. Dere må dele en ekstra barnetrygd. Du må selvsagt betale ut mannen din fra deres felles bolig om du skal sitte med boligen. Hvor mye blir dere enige om. Håper dette var til litt hjelp...Lykke til! Tusen takk for mye informasjon! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/#findComment-1199188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stoiker Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Ring trygdekontoret og be dem beregne for deg. Det er mange unntak og andre regler som kanskje gjelder deg - jeg leser stadig innlegg om økonomisk støtte av ymse slag som ikke gjelder min situasjon som enslig mor, for eksempel - så forklar din egen situasjon og be dem konkret om å fortelle hva du kan regne med, økonomisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/#findComment-1199527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trasige greier Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Go for it, du klarer deg økonomisk. Jeg tjener ikke 300 000 engang, er alene med 3 barn og vi klarer oss godt. Mye bedre enn da barnas far bodde her. Da hadde jeg ikke ekstra barnetrygd, skattefradrag og bidrag. Han brukte hele lønna si på seg selv, jeg sto for de kjedelige utgiftene til klær til barna, mat, hus, strøm, forsikring osv. Da slet jeg og var totalt skakk-kjørt da jeg tuppet han i ræva. Etter ca. et halv år var jeg ovenpå igjen. Aldri mer samboer såsant han ikke betaler meg inngangsbillett som jeg kan ha i bakhånd!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/#findComment-1200386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Tusen takk for mye informasjon! Med den lønna du har kan du bare glemme bostøtte og det skulle jo egentlig bare mangle. ) Du tjener ca. 150.000,- mer enn meg og de lo av meg da jeg ringte for å spørre om bostøtte... Overgangsstønad får du heller ikke med din inntekt. Her i Trondheim er ikke satsene i bhg ulike i forhold til inntekt, alle betaler likt. Gjelder ikke det over hele landet nå etter at maxprisen ble innført? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/#findComment-1200813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Med den lønna du har kan du bare glemme bostøtte og det skulle jo egentlig bare mangle. ) Du tjener ca. 150.000,- mer enn meg og de lo av meg da jeg ringte for å spørre om bostøtte... Overgangsstønad får du heller ikke med din inntekt. Her i Trondheim er ikke satsene i bhg ulike i forhold til inntekt, alle betaler likt. Gjelder ikke det over hele landet nå etter at maxprisen ble innført? Her i Oslo er satsene i kommunale barnehager basert på inntekt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178716-hvordan-er-%C3%B8konomien-som-alenemor/#findComment-1201117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.