Gå til innhold

graviditet etter langvarig p-pille bruk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en ung jente på snart 23 år. Samboeren min å jeg har begynt å snakke om å få barn. Det jeg lurer på er hvor lang tid det kan ta å bli gravid etter 5-6 års kontinuerlig p-pille bruk. Kan det ta lengre tid før hormonene forsvinner ut av systemet og kroppen begynner å fungere normalt igjen enn hvis jeg bare hadde brukt p-piller i kort tid?

Løven

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17872-graviditet-etter-langvarig-p-pille-bruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor raskt en blir gravid er veldig individuelt. Såvidt jeg har hørt og lest, har ikke p-pille bruk noe å si.

Et eksempel er en venninne som hadde gått på pillen i 10 år. Hun ble gravid etter 2 måneder da hun sluttet. Jeg som IKKE hadde brukt pilla på over 2 år, brukte 6 måneder på å bli gravid.

En annen venninne som hadde brukt pillen i mange år, brukte 3 måneder på å bli gravid etter pilleslutt.

Uansett pillebruk eller ei, sies det at ca 65 % av par som har samleie uten bruk av prevensjon, vil bli gravide innen 6 måneder. De restrerende 45 % blir gravide senere eller tidligere.

Mette Moen, Gynekolog

P-pille hormonene er fort ut av kroppen. Eggløsning kommer vanligvis etter 2-4 uker og da er du like fruktbar som du ville ha vært uten p-pille.

Når noen har problemer med å få mensen tilbake eller bli gravide etter p-pille, så er det ikke p-pillen som er årsak, men p-pillen som har 'skjult' et problem. Hvis dine hormoner er i ulage så du av den grunn ikke ville ha fått mensen, så vil p-pillen likevel gi deg regelmessige blødninger. Først når du slutter med pillen kommer så dette for dagen og pillen får urettferdig skylden. Skjønner du?

Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene:

1 måned: 30%

2 måneder: 45%

3 måneder: 55%

6 måneder: 65%

1 år: 80%

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...