Gjest cecilievoss Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg har hatt en kjæreste i tre år. Vi er begge ca 20. Det er slutt nå,men på de tre årene har jeg ikke hatt ett smertefritt samleie. Vi prøver og prøver, men allt gjør vondt. Vi har forsøkt andre stillinger, glidemidler osv. I første omgang svei det så fært at jeg ga opp. Det viste seg å være en sopp infeksjon og jeg fikk beskjed om å bruke canesten. Infeksjonene kom og gikk og jeg prøvde de fleste kurer. Plutselig, etter nesten halvannet år forsvant det. Jeg ble overlykkelig og tenkte at nå kunne vi ha normal samleie uten sviing eller frykt for lukt osv. Men vondt var det likevel. Denne gangen svei det så vidt ikke, men det virket nesten som om penis var for stor. Jeg antok at jeg spente meg av frykt for smerte. Selv om jeg etter hvert venner meg til å ha penis i skjeden (selv om det er noe smerte) så slipper jeg ikke unna kraftige støt smerter og stikke smerter og visse stillinger var så vonde at jeg ikke klarte mer. Jeg skjønner ingenting. Jeg ønsker å ha sex men er redd jeg har skremt meg selv fra det pga av smerten. Selv om vi kunne ligge der lenge og prate og slappe av og prøve aldri så forsiktig, så fins ikke nytelse i det hele tatt. Lurer på om jeg har opparbeidet en ubevisst frykt for sex og at det gjør at jeg spenner meg slik at samleie blir ugjennomførbart. Selv alene klarer jeg ikke å føre en dildo (i vanlig penis størrelse) inn i skjeden uten smerter. Det ødelegger mye for meg og gjør at jeg skygger unna når menn gir uttryk for sex. Jeg tør ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vært hos gynekolog uten å få noe særlig svar. Tviler på at det er noe fysik galt, men går det ann å operere seg mindre trang for eksempel? Eller trenger jeg rett og slett en psykolog? HJELP! hilsen c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179012-frykt-for-sex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Du bør bli undersøkt av en gynekolog. Det finnes mange kvinnelige gynekologer om du ikke vil gå til en mann. Du må få henvisning via fastlegen din men det må du om du skal til psykolog også. Jeg synes det høres ut som om du ikke er opphisset nok når du skal ha sex. Mange gutter har en tendens til å hoppe rett på så og si. Det er jo mange andre måter å tilfredsstille både deg selv og ham enn akkurat selve samleiet. Det går fint an å prøve med suging osv. først og så gå videre til samleie dersom du da føler for det og kjenner deg våt nok. Det at du er nervøs og strammer deg gjør jo ikke saken akkurat bedre. Men du er ung og det vil nok gå bedre med tiden. Men få hjelp før det blir ett for alvorlig problem for deg. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179012-frykt-for-sex/#findComment-1201459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sol etter regn Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Du sa at du fikk gjentatte sopp-infeksjoner- og fikk behandling for dette. Fikk kjæresten din behandling også? Dersom ikke, er det nok han som har smittet deg gang på gang... Det er veldig synd om noe slikt skulle ødelegge for sexgleden. Jeg støtter Kizza's innlegg - oppsøk en kvinnelig gynekolog som vet hva hun snakker om. Om det psykiske setter sperrer (noe jeg ikke ser bort fra kan ha skjedd når dette har pågått over så lang tid), så bør du kanskje ha mange gode seksuelle opplevelser som ikke innbefatter penetrering på en stund. Altså kosing og kjæling, men ikke samleie.. Bruk god til til å bli opphisset nok, slik at du rett og slett ikke klarer å la være når tiden er inne... Med tiden vil du nok bli så sikker på deg selv igjen at seksuallivet kan bli en glede og ikke et mareritt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179012-frykt-for-sex/#findComment-1201671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro Isachsen, Sexolog Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Det er mulig at du har fått en ubevisst kobling mellom sex og vondt, og at de vonde opplevelsene har ført til at også kroppen reagerer på sin måte. Forsøk på å føre noe inn i skjeden kan da resultere i at musklene rundt skjeden trekker seg sammen som en ubevisst refleks, noe som igjen gjør at det blir umulig, eller i tilfelle svært vondt å bryte noe inn. En slik tilstand kalles vaginisme. For mange med vaginisme blir en vanlig gynekologisk undersøkelse så vond at undersøkelsen må foregå etter bedøvelse. Dersom du har vaginisme, vil du oppleve den sterkest når du prøver å føre noe inn i skjeden. Åpningen trekker seg automatisk sammen og du opplever at det gjør vondt. I ekstreme tilfeller trekker skjeden seg så mye sammen at det er umulig å føre noe som helst inn i den. Du bør vente med å ha samleie til du er sikker på at musklene ikke trekker seg sammen. Men du kan ha sex på alle andre måter enn penetrering. Du bør dessuten lære deg å få kontroll over bekkenbunnsmusklene dine. Det gjør du på følgende måte: For å vite hvor du finner musklene som går under betegnelsen PC-muskler, kjenner du dem når du kniper av strålen når du tisser. Vaginisme som også kalles skjedekrampe gjør at mange kniper disse musklene mer eller mindre hele tiden. Det viktigste for deg er at du lærer å slappe av i musklene. Opptrening av musklene skjer etter naturmetoden. Du kniper og slipper, kniper og slipper - når og hvor det måtte passe seg. Du kan trene for eksempel mens du venter på bussen, eller mens du venter på at te-vannet skal koke. Prøv å telle for deg seg. Knip og slipp minst 30 ganger, hver gang i korte og lengere intervaller når du øver. Det du dessuten kan gjøre er å tøye ut musklene rundt skjeden, helst med fingrene dine. Noen foretrekker å bruke dildoer med kondom på eller talgelys med kondom i ulike størrelser, men fingrene dine er ofte de beste. Da blir du samtidig godt kjent med ditt eget kjønn. Se deg gjerne i et speil mens du trener. Bruk også rikelig med glidemiddel til å begynne med. Legg merke til hvor stort objektet må være før refleksen utløses og hvor trang åpningen blir. Jo mindre omkrets på objektet som føres inn og jo mindre åpning, desto lengere tid vil det det vanligvis ta å fjerne refleksen. Dersom du ikke får inn noe uten at du føler ekstrem smerte, har du en meget utviklet vaginisme. Måten å fjerne denne refleksen er å prøve gradvis åpning av skjedeåpningen. Legg forholdene til rette. Sørg for å ha trygge omgivelser og passe temperatur i rommet du befinner deg i. Legg deg på sengen i en god stilling. Nå skal du berøre deg selv for å avvenne skjedekrampen. Slapp helt av. Legg hendene over kjønnet ditt. La fingrene dvele over skjedeåpninen. Finn fram en Q-tip og smør denne inn med et glidemiddel. Før den forsiktig inn i skjeden. Når/om refleksen slår til og musklene strammer seg. Før q-tipen ut igjen og vent til du igjen slapper av. Gjenta dette flere ganger inntil du føler deg trygg på situasjonen. Neste uttøynigsøvelse går på at du tøyer ut ved hjelp av lillefingeren din. Sørg for at den er fuktig av glidemiddel. Bruk god tid. Før inn fingeren mange ganger til du føler at dette behersker du. Ikke forhast deg. Bruk tid. Husk det er reflekser som kanskje har plaget deg lenge du skal avlære. Når du har fått til å bruke lillefingeren og kan føre den inn i skjedeåpningen uten at refleksen utløses. De første gangene du prøver har du på glidemiddel. Deretter en tørr finger uten. Når det ikke gir noe motstand og du ikke har ubehag ved inntrening kan du prøve med en av de større fingrene, først med glidemiddel, deretter uten. Prøv til det kjennes helt greit. Så prøver du med to fingre, første ganger med olje, deretter uten. Deretter tre fingre. I neste omgang kan du gjøre det samme med en partner. Det er viktig at du er trygg på ham og at han opptrer med største varsomhet og respekt. De første gangene kan det være nok at mannen er til stede der du trener. Etter noen ganger tar han over og er den som starter med en Q-tip i skjeden din, deretter lillefingeren med og deretter uten glidemiddel, osv. Det neste som skjer er at paret fører inn penis i skjeden. Vær den som kontrollerer alle bevegelser. Bruk langsomme bevegelser. Ikke gjør mer enn det du selv ønsker og føler deg trygg på. Ikke gå for raskt fram og gjennomfør samleier før du er helt trygg i situasjonen. Om du føler ubehag, er det ingen skam og snu og heller avbryte treningen, for å ta det opp igjen når tryggheten er gjenopprettet.Har du samtidig trent med knipeøvelser for å få bedre kontroll med musklene som låser seg, vil du kunne fortelle musklene dine at de skal slappe av under samleiet. Samtidig med at du trener bør du, om mulig ha samtaler med en fagperson som vil hjelpe deg å komme over de negative konsekvensene av at du forbinder sex med smerte. Under samtalene bør dere fokusere på positive sider ved sex, slik at du snur det negative synet til positiv forventning. Mange kvinner får også et mer positivt syn på sex og nytelse når de onanerer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179012-frykt-for-sex/#findComment-1202767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivi1365380839 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei Cecilie, dette innlegget kunne det ha vært meg som skrev. Både da jeg var 20 år, men desverre også fremdeles nå, som 30årig...Jeg har heller aldri hatt et smertefritt samleie, og jeg fikk også først vite at jeg hadde en liten(!) soppinfeksjon. Dette gikk vekk, men det hjalp ikke. Senere har jeg vært hos tre forskjellige leger med problemet. De første to gangene var jeg veldig positiv, men jeg syns virkelig det har vært vanskelig å bli tatt alvorlig, og nå har jeg nesten gitt opp. Jeg har blitt henvist til to forskjellige gynekologer, og begge sa at det ikke er noe galt med meg i det hele tatt. Men det ER det jo. Akkurat som deg, så klarer jeg ikke å få en dildo inn selv om jeg er alene, og jeg klarer heller ikke å bruke tampong. (Kan du det?) Det som sexologen skriver, med å gradvis føre større ting inn, har jeg lest flere steder, men det klarer jeg ikke å se logikken i, for mitt vedkommende ihvertfall. En dag kan jeg lett få en finger inn, en annen dag ingenting. Det er ikke en gradvis utvikling. Men en ting jeg ihvertfall har funnet ut, om som INGEN leger/gynekologer har nevnt, er at det fins noe som heter vulvodyni. Kanskje du kan kjenne deg igjen i dette? Gå inn på www.vulvodyni.dk Her står det sikkert noe interessant, og så er det noen links. Akkurat som både deg og sexologen her inne, så tror jeg at det har mye å si hvordan innstillingen er, - du bruker det jo også i overskriften din. Men å snu hele tankemåten og glemme alle assosiasjoner osv, er jo lettere sagt enn gjort.. Og en kommentar til det med at det er jo mange andre måter man kan ha sex på. Jeg tror ikke det er særlig mange menn som kan smile helt enig til at det er helt ok med et sexliv uten vanlig samleie.. Hvis jeg skal prøve å være litt positiv, så går det ihvertfall ikke feil vei, det blir ikke verre, kanskje tvertimot, det går bare litt sent... Jeg vil ihvertfall ønske deg lykke til,og krysser fingre. Si ifra hvis du får en åpenbaring eller noen aha-opplevelser! Hilsen ivi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179012-frykt-for-sex/#findComment-1205286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivi1365380839 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei Cecilie, dette innlegget kunne det ha vært meg som skrev. Både da jeg var 20 år, men desverre også fremdeles nå, som 30årig...Jeg har heller aldri hatt et smertefritt samleie, og jeg fikk også først vite at jeg hadde en liten(!) soppinfeksjon. Dette gikk vekk, men det hjalp ikke. Senere har jeg vært hos tre forskjellige leger med problemet. De første to gangene var jeg veldig positiv, men jeg syns virkelig det har vært vanskelig å bli tatt alvorlig, og nå har jeg nesten gitt opp. Jeg har blitt henvist til to forskjellige gynekologer, og begge sa at det ikke er noe galt med meg i det hele tatt. Men det ER det jo. Akkurat som deg, så klarer jeg ikke å få en dildo inn selv om jeg er alene, og jeg klarer heller ikke å bruke tampong. (Kan du det?) Det som sexologen skriver, med å gradvis føre større ting inn, har jeg lest flere steder, men det klarer jeg ikke å se logikken i, for mitt vedkommende ihvertfall. En dag kan jeg lett få en finger inn, en annen dag ingenting. Det er ikke en gradvis utvikling. Men en ting jeg ihvertfall har funnet ut, om som INGEN leger/gynekologer har nevnt, er at det fins noe som heter vulvodyni. Kanskje du kan kjenne deg igjen i dette? Gå inn på www.vulvodyni.dk Her står det sikkert noe interessant, og så er det noen links. Akkurat som både deg og sexologen her inne, så tror jeg at det har mye å si hvordan innstillingen er, - du bruker det jo også i overskriften din. Men å snu hele tankemåten og glemme alle assosiasjoner osv, er jo lettere sagt enn gjort.. Og en kommentar til det med at det er jo mange andre måter man kan ha sex på. Jeg tror ikke det er særlig mange menn som kan smile helt enig til at det er helt ok med et sexliv uten vanlig samleie.. Hvis jeg skal prøve å være litt positiv, så går det ihvertfall ikke feil vei, det blir ikke verre, kanskje tvertimot, det går bare litt sent... Jeg vil ihvertfall ønske deg lykke til,og krysser fingre. Si ifra hvis du får en åpenbaring eller noen aha-opplevelser! Hilsen ivi Og her er en annen link, den er god: http://www.dr.dk/laegen/programmer/2004/150104.asp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179012-frykt-for-sex/#findComment-1205371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.