Gå til innhold

Hoppe-på turer til syden eller andre billige sydentur

Anbefalte innlegg

Gjest hoppepåtur eller bestille nå?

Vi er 2 par som har lyst til å reise på en billig sydenferie. Det er litt viktig at det ikke blir for dyrt, fordi jeg må betale både for meg og kjæresten siden han er student og blakk.

Vi har lyst til å dra på en tur til varmere strøk og kose oss med god mat og drikke og ha noen late dager. Ikke så viktig akkurat hvor, bare det er "syden" hehe.

Venninna mi mener at vi bør bestille reise nå, mens jeg tenker litt på at vi kunne tatt sjansen på å reise på en hoppe-på tur. Bestiller vi nå får vi tur til Bulgaria for 4200 kr pr pers for to uker fra midten av juni. Det er jo ikke så ille, men jeg har vært på fine sydenturer til halve prisen før ved å reise på hoppe-på-tur. Vil helst ikke at turen skal bli kjip for at jeg er gjerrig heller, da...

Men kjekt å ha litt lommepenger resten av ferien også.:)

Vi trenger ikke bo på samme hotell alle 4, men bør jo havne ikke altfor langt fra hverandre..

Vi tenkte på å reise i midten av juni og være borte i en eller to uker.

Hva tror dere? Bør vi safe og bestille nå, eller kan vi trygt vente og satse på en billigere hoppe-på-tur?

Venter spent på svar fra erfarne reiselystne dol-folk. :-)

Fortsetter under...

Gjest Isbeee

Jeg hadde såklart ventet til noen dager før avreise. Det dukker som regel alltid opp noen billige restplasser. Du kommer til å andre den dagen du ser at samme sydenturen du fikk til 4200 nå koster 2000 bare fordi dere ikke klarte å vente.

Jeg hadde ventet. De beste hotellene jeg har bodd på har vært på resteplasser.

Har du betalt noe tillegg for å få vite hvilket hotell du havner på da? Eller har du bare hatt flaks? Når jeg sjekker restplasser står det jo uspesifisert og da kan du være uheldig å havne et sted uten bad/toalett på rommet, langt fra sentrum osv..

Har du betalt noe tillegg for å få vite hvilket hotell du havner på da? Eller har du bare hatt flaks? Når jeg sjekker restplasser står det jo uspesifisert og da kan du være uheldig å havne et sted uten bad/toalett på rommet, langt fra sentrum osv..

Jeg har aldri betalt noe tillegg men har heller aldri kjøpt en resteplass i høysesongen. Det er vel da man risikerer å komme på dårlige hotell. I lavsesongen er jo ideen å fylle opp de plassene og hotellrommene reiseselskapet allerede har betalt for.

Annonse

De fleste hoppe-på-turer er uspesifisert, men også noen spesifiserte. Du kan bestille en restplass-mail (daglig eller ved aktuelle treff) fra Ving og de andre charterselskapene, eller fra nettsider som har oversikt over ledige restplasser. På noen av disse kan du kanskje også be om kun å få mail for restplass med spesifisert bosted.

Det er også i de fleste tilfeller mulig å betale et mellomlegg på stedet for å få bedre bosted, dersom dere skulle være uheldige.

Dersom dere har mulighet til å reise litt tidligere i juni, dvs. før skoleferien, så er det større sjanse for gode restplasser og/eller mulighet til å oppgradere til bedre bosted. Rett og slett fordi kapasiteten er bedre utenom skolenes ferier.

Lykke til!

En dårlig sommer her hjemme, vil medføre at det dukker opp svært få billige påhopp-turer. En varm og fin sommer her, vil øke sjansene.

Så er spørsmålet om du er villig til å sjanse.

Men i juni, som vedkommende skriver at de vil reise, så er det jo ikke rukket å vise seg som en god eller dårlig sommer. Det vil som oftest være noen restplasser allikevel.

Men jo flere som reiser sammen, jo vanskeligere er det jo som oftest da, å komme til samme sted.

Dersom dere reiser til øyer som fx Kreta, hvor det er MANGE hotellområder/bosteder rundt på øya som deler en flyplass, så må du være klar over at dere kan havne i ulike områder, milevis fra hverandre. Det er selvsagt i et "worse-case scenario", som regel vil man jo kunne be om å få bli bosatt på samme hotell osv, forutsatt kapasiteten. Og som jeg skrev i et annet innlegg, utenom skolenes ferier, altså i lavsesong, så er det jo større mulighet for å oppnå det.

En annen mulighet er jo å bestille "kun fly"/jojo-billett hos Ving, Apollo eller en annen, og så ordne innkvartering selv. Når man er flere som reiser sammen så kan det fort lønne seg. Igjen - en fordel om man reiser utenom høysesong (juli/aug), for da er det kanskje vanskeligere å få rom på samme sted.

mil1365380270

Selskapene har sikret seg hotellplasser til antall flyseter. Så sjansen for å komme ille fra det når man kjøper restplass, tror jeg er liten.

Aberet er at dere kan havne på to hoteller som ligger langt fra hverande.

Og hvis det blir en skikkelig dårlig sommer, kan det bli vanskelig å få tak i fire flyseter til samme destinasjon også, fordi det blir kamp om restplassene.

Gjest den ekte noor

I fjor tok vi en hopp på tur til Tyrkia, en uke 3400,- pr pers. I år har vi allerede bestilt, to uker 3200,- pr pers. Så det spørs om du er villig til å sjangse på at de har ledige plasser når du har fri, og det kunne ikke vi i år.

Men da vi tok hopp på tur i fjort havnet vi på et bra leilighetshotell 450 meter fra stranda, andre vi reiste med havnet 1,5 km fra, og måtte ta taxi inn hver dag.

Gjest hoppepåtur

De fleste hoppe-på-turer er uspesifisert, men også noen spesifiserte. Du kan bestille en restplass-mail (daglig eller ved aktuelle treff) fra Ving og de andre charterselskapene, eller fra nettsider som har oversikt over ledige restplasser. På noen av disse kan du kanskje også be om kun å få mail for restplass med spesifisert bosted.

Det er også i de fleste tilfeller mulig å betale et mellomlegg på stedet for å få bedre bosted, dersom dere skulle være uheldige.

Dersom dere har mulighet til å reise litt tidligere i juni, dvs. før skoleferien, så er det større sjanse for gode restplasser og/eller mulighet til å oppgradere til bedre bosted. Rett og slett fordi kapasiteten er bedre utenom skolenes ferier.

Lykke til!

Takk for alle svar i denne tråden. :)

Vi satser på ferie i uke 25 eller uke 26 det vil i fra 20. juni eller 27. juni. Så det blir utenom både fellesferie og "sydenlandenes" egen ferietid.

Siden det er jeg som er mest keen på at vi satser på hoppepåtur, så håper jeg at det blir vellykket. :)

Har to gode erfaringer fra før og satser på at alle gode ting er tre. :D

Takk for alle svar i denne tråden. :)

Vi satser på ferie i uke 25 eller uke 26 det vil i fra 20. juni eller 27. juni. Så det blir utenom både fellesferie og "sydenlandenes" egen ferietid.

Siden det er jeg som er mest keen på at vi satser på hoppepåtur, så håper jeg at det blir vellykket. :)

Har to gode erfaringer fra før og satser på at alle gode ting er tre. :D

Kanskje vi treffes, om dere reiser til den greske øya Lesvos... hehe

Vi har bestilt da, for jeg ville akkurat dit, og ikke "hvorsomhelst". Har bare vært der en liten 2-dagers tur over fra nabo-øya Chios tidligere. Chios er det bare Lilleput som har charter til, mens til Lesvos kommer du med Ving, Apollo og Saga. Har også hørt andre som anbefaler å dra dit - og kjenner noen som har vært der som har vært kjempefornøyde. Tror ikke det kan slå så veldig feil. Bare et tips, om du står der og skal velge hvor dere skal "hoppe på" - om Lesvos er ledig da. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...