Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal til lapraskopi. Må lapraskopi utføres på en bestemt syklusdag? Jeg har veldig uregelmessig menstruasjon og med lange intervaller. Jeg kan ikke forutsi når menstruasjonen kommer og ved lange perioder kan jeg gå og småblød lenge. Så det kan gå måneder mellom hver gang jeg har en skikkelig menstruasjon og hvor jeg kan si nøyaktig hvilken dag den startet? Regnes disse småblødningene som en mensperiode?

Er det noen som har erfaringer ut fra dette?

Vil en ha smerter etter en lapraskopi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17913-lapraskopi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke hvorfor du skal ha laparoskopi! Hvis du skal undersøkes for barnløshet bør du ikke ha blødning (man skal da sprøyte et fargestoff gjennom livmoren ut i bukhulen), ellers gjør det ikke noe. Alle blødninger vurderes, noen tyder på normal eggløsning, andre er det man betegner 'mellomblødninger'. Noter omhyggelig dine blødninger, det gjør det enklere for legen å tolke dem. Se vedlegg.

16 LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Man får fin oversikt over eggstokker, eggledere og bukhinnen. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering, brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17913-lapraskopi/#findComment-80765
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Har fått gjort en lapraskopi, og fjernet litt endometriose. Jeg var kjempedårlig etterpå og lå rett ut i 10 dager, hadde forferdelig vondt. Det overrasket meg at det vanlige bare var et par dagers sykemelding. Jeg var ikke i stand til å gå etter inngrepet og trengte mye hjelp de påfølgende dagene. Tror nok dette er veldig individuelt. Arrene er nå helt borte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17913-lapraskopi/#findComment-80797
Del på andre sider

Du forteller ikke hvorfor du skal ha laparoskopi! Hvis du skal undersøkes for barnløshet bør du ikke ha blødning (man skal da sprøyte et fargestoff gjennom livmoren ut i bukhulen), ellers gjør det ikke noe. Alle blødninger vurderes, noen tyder på normal eggløsning, andre er det man betegner 'mellomblødninger'. Noter omhyggelig dine blødninger, det gjør det enklere for legen å tolke dem. Se vedlegg.

16 LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Man får fin oversikt over eggstokker, eggledere og bukhinnen. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering, brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Tusen takk for svaret. Grunnen til at jeg skal til lapraskopi er utredning av barnløshet. Jeg har PCO.

Jeg har tatt Pergotime i noen måneder nå, vag.ul. flere ganger, mens mannen min skal nå ta sædprøve og konsultasjon hos egen lege.

Hva er det som gjenstår i utredningen og hvor lang ventetid er det for å få prøverørsbehandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17913-lapraskopi/#findComment-80883
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...