Gå til innhold

Hatt klamydia uten å vite det?

Anbefalte innlegg

Gjest Winnipeg

Jeg har hatt fast partner i tre år. Dessverre gikk jeg ikke til underlivsundersøkelse før jeg innledet et forhold med ham, men det har ikke virket som om det var nødvendig da ingen av oss har hatt noen plager i løpet av disse tre årene. Det jeg lurer på er om det er mulig atjeg kan ha hatt klamydia (har aldri hatt noen symptomer) før jeg traff ham, og nå kanskje er steril uten å vite om det? Eller ville jeg eller han hatt noen symptomer i løpet av disse tre årene hvis det var tilfellet? Kvinner får vel smerter og sånn hvis de har hatt klamydia for tre år siden og ikke blitt behandlet for det skulle jeg tro? Både jeg og kjæresten min lurer fælt på dette, vil helst ikke være steril. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179326-hatt-klamydia-uten-%C3%A5-vite-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ingen av dere har merket noe til dette i løpet av 3 år, så skal det jaggu mye til for dere er bærere av noe sånt. Dere måte jo ha smittet hverandre i tilfelle.

Hvorfor begynner dere å lure på noe sånt etter så lang tid? Har han vært ute og viftet med snopen og blitt bekymret og tar en spansk en?

Gjest Winnipeg

Hvis ingen av dere har merket noe til dette i løpet av 3 år, så skal det jaggu mye til for dere er bærere av noe sånt. Dere måte jo ha smittet hverandre i tilfelle.

Hvorfor begynner dere å lure på noe sånt etter så lang tid? Har han vært ute og viftet med snopen og blitt bekymret og tar en spansk en?

Neida, han har ikke det, han er bare litt bekymret fordi jeg levde et noe utsvevende liv før vi ble sammen, for å si det sånn. Man bør jo uansett ta HIV- test og sånn før man innleder et forhold, og det hadde ikke jeg gjort. Bør nok gå til legen for en celleprøve snart uansett. men da er det altså usannsynlig at jeg har blitt steril uten å merke det da?? Bra i såfall...

Neida, han har ikke det, han er bare litt bekymret fordi jeg levde et noe utsvevende liv før vi ble sammen, for å si det sånn. Man bør jo uansett ta HIV- test og sånn før man innleder et forhold, og det hadde ikke jeg gjort. Bør nok gå til legen for en celleprøve snart uansett. men da er det altså usannsynlig at jeg har blitt steril uten å merke det da?? Bra i såfall...

Muligheten for at dere er smittet uten å ha merket noe etter 3 år er utrolig liten. Både når det gjelder hiv og andre ting. Sjangsen for å få hiv er uhyre liten, hvis du ikke har knullet rundt i et Afrikansk land da eller oppsøkt spesielle utsatte grupper her til lands.

Gjest Winnipeg

Muligheten for at dere er smittet uten å ha merket noe etter 3 år er utrolig liten. Både når det gjelder hiv og andre ting. Sjangsen for å få hiv er uhyre liten, hvis du ikke har knullet rundt i et Afrikansk land da eller oppsøkt spesielle utsatte grupper her til lands.

Det har jeg definitivt ikke gjort ;) Da anser jeg risikoen som meget liten. Takker :)

Annonse

Stikk til legen og ta en test da vel!

En venninne, som langtfra hadde levd noe utsvevende liv, fikk ved en rutinekontroll vite at hun hadde klamydia. Hun kunne hatt sykdommen i flere år uten å ha visst om det...

Hun fryktet at hun kunne være steril, men har senere fått tre barn uten problemer.

Men en annen jeg kjenner hadde også hatt klamydia i årevis uten å vite om det, og legene mente at dette nok var grunnen til at hun måtte ty til IVF for å få barn...

Ikke for å skremme deg, men kom deg til legen og test! Det er ikke sikkert man kjenner symptomene, og man kan bli smittet selv om man ikke har levd særlig utsvevende.

Og det er vel ikke "farlig" å gå til legen og teste, vel? *S*

Du kan godt ha klamydia uten å merke symptomer, men du kan ikke bli steril uten å merke noe.

Forklaringen på dette er at klamydia kan føre til egglederbetennelse, og dette igjen kan gi arrdannelse og tette eggledere, som kan medføre problemer med å bli gravid.

Men jeg kan forsikre deg om at en egglederbetennelse ikke går ubemerket hen. Den kjennes!

Du kan godt ha klamydia uten å merke symptomer, men du kan ikke bli steril uten å merke noe.

Forklaringen på dette er at klamydia kan føre til egglederbetennelse, og dette igjen kan gi arrdannelse og tette eggledere, som kan medføre problemer med å bli gravid.

Men jeg kan forsikre deg om at en egglederbetennelse ikke går ubemerket hen. Den kjennes!

Selv har jeg ikke erfaring med verken det ene eller det andre, men mener å huske at min "ivf-venninne" (jf innlegg to hakk lenger ned) sa at hun ikke hadde merket noe verken til klamydiaen eller evt betennelse. Der ble klamydiaen oppdaget i forbindelse med de undersøkelsene de måtte gå igjennom etter at de henvendte seg til legen fordi de ikke fikk barn på naturlig vis.

Der var egglederne potte tett - fikk ikke denne "kontrastvæska" gjennom i det hele tatt! :-(

Men nå har de to skjønne IVF-vtillinger, så det løste seg heldigvis til slutt.

Selv har jeg ikke erfaring med verken det ene eller det andre, men mener å huske at min "ivf-venninne" (jf innlegg to hakk lenger ned) sa at hun ikke hadde merket noe verken til klamydiaen eller evt betennelse. Der ble klamydiaen oppdaget i forbindelse med de undersøkelsene de måtte gå igjennom etter at de henvendte seg til legen fordi de ikke fikk barn på naturlig vis.

Der var egglederne potte tett - fikk ikke denne "kontrastvæska" gjennom i det hele tatt! :-(

Men nå har de to skjønne IVF-vtillinger, så det løste seg heldigvis til slutt.

Ja, det er mulig at det går an å ha en "stille" betennelse i egglederne. Jeg visste ikke det, men når du sier det så stemmer det sikkert.

Jeg har også hørt om kvinner som har tette eggledere uten at de vet hvorfor. Altså uten klamydia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...