Gå til innhold

Anbefalte innlegg

serendipity

Var hos legen i går for å ta celleprøve, og er gravid 7 5 igår da jeg var hos legen (fikk termin 13.11). Ettersom jeg først var der tok hun ikke bare celleprøve, men også alle de andre prøvene. Men da hun skulle kjenne på livmoren sa hun at den var litt forstørret, og klemte litt på venstre side og spurte om det gjorde vondt der. Det gjorde ikke akkurat vondt, men er litt ømt. Hun sa at livmoren hadde lagt seg litt på siden (til venstre), hva betyr det? Og så tenkte jeg på i etterkant om hun mente at livmoren var litt lite forstørret? (jeg glemte å spørre om alt for jeg ble litt forfjamset. Men om livmoren ikke har vokst tilstrekkelig pga. feks MA vil de vel oppdage dette på blodprøvene fordi hcg verdiene er for lave og ringe meg, eller?Er nå ganske bekymret og lurer på om jeg skal ringe Volvat for å få tatt en innvendig UL. Jeg har ikke hatt noen blødninger, bortsett fra maks. to dråper med brun utflod rett etter celleprøven igår, og det er jo helt normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179327-kan-det-v%C3%A6re-noe-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Hadde ringt legen og spurt hva hun egentlig mente.

Blir så dumt det her, for jeg mener ikke å skremme deg i unøden. Men så tenker jeg at du ikke slår deg til ro uten svar uansett, så hopper i det:

Hadde høye nok hcg-verdier til en normal graviditet da jeg var like langt som deg. Viste seg å være MA.

Jeg er en handlingens kvinne, når det gjelder sånne ting, så jeg hadde ringt Volvat, om legen ikke gir et ordentlig svar, og du ikke klarer å slå deg til ro.

Men ikke stress unødig kjære du, MA er ikke vanlig :-)

serendipity

Blir så dumt det her, for jeg mener ikke å skremme deg i unøden. Men så tenker jeg at du ikke slår deg til ro uten svar uansett, så hopper i det:

Hadde høye nok hcg-verdier til en normal graviditet da jeg var like langt som deg. Viste seg å være MA.

Jeg er en handlingens kvinne, når det gjelder sånne ting, så jeg hadde ringt Volvat, om legen ikke gir et ordentlig svar, og du ikke klarer å slå deg til ro.

huff.. Ja, det er jo ikke langt herfra så 25 min. i bil for å få et svar er det nok verdt...

serendipity

Forresten når fant du ut at det var MA, og hvordan fant du det ut?

mil1365380270

Forresten når fant du ut at det var MA, og hvordan fant du det ut?

Legen var på ferie da jeg fant ut at jeg var gravid. Liker ikke vikaren så godt, så bestilte time på Volvat ;-) Da var jeg i uke 6, og alt var normalt, både på UL og blodprøvene.

Overdriver det meste, så jeg fikk ny time to uker etter på Volvat. Men det er jeg glad for nå, da viste UL at fosteret ikke hadde vokst normalt, og det ble konkludert med MA.

Blir jeg gravid en gang til, er det rett på Volvat igjen. Orker ikke gå og engste meg, neste gang kommer jeg sikkert til å tenke på det hele tiden.

Men det er irrasjonelt, at det er bra den ene dagen sier jo ikke noe om den neste ;-)

Visste du at hysteri kommer fra hysteria=livmor? Tror ikke det var ment om graviditeter, men det organet der skaper jammen mye panikk for oss ;-)

Ringte du legen, forresten?

Annonse

serendipity

Legen var på ferie da jeg fant ut at jeg var gravid. Liker ikke vikaren så godt, så bestilte time på Volvat ;-) Da var jeg i uke 6, og alt var normalt, både på UL og blodprøvene.

Overdriver det meste, så jeg fikk ny time to uker etter på Volvat. Men det er jeg glad for nå, da viste UL at fosteret ikke hadde vokst normalt, og det ble konkludert med MA.

Blir jeg gravid en gang til, er det rett på Volvat igjen. Orker ikke gå og engste meg, neste gang kommer jeg sikkert til å tenke på det hele tiden.

Men det er irrasjonelt, at det er bra den ene dagen sier jo ikke noe om den neste ;-)

Visste du at hysteri kommer fra hysteria=livmor? Tror ikke det var ment om graviditeter, men det organet der skaper jammen mye panikk for oss ;-)

Ringte du legen, forresten?

Hun var ikke der idag. Vil heller ikke til noen andre der, hun er den eneste kvinnelige legen på legesenteret jeg bruker.

mil1365380270

Hun var ikke der idag. Vil heller ikke til noen andre der, hun er den eneste kvinnelige legen på legesenteret jeg bruker.

Æsj, sånt er kjedelig! Da må du smøre deg med tålmodighet (du får jo ikke gjort noe fra eller til uansett), eller ringe Volvat. Men det tar kanskje et par dager å få time der også?

Egentlig tror jeg vel legen hadde sagt mer, om det var grunn til bekymring. Er det lenge til du skal til neste time, er det sikkert ikke noe å tenke mer på, for din del.

Men du tenker vel for det, mor, er bare sånn det er det ;-)

Kan du ikke si fra når du finner ut at alt er i orden, da? For jeg tror det er det du finner ut. :-)

serendipity

Æsj, sånt er kjedelig! Da må du smøre deg med tålmodighet (du får jo ikke gjort noe fra eller til uansett), eller ringe Volvat. Men det tar kanskje et par dager å få time der også?

Egentlig tror jeg vel legen hadde sagt mer, om det var grunn til bekymring. Er det lenge til du skal til neste time, er det sikkert ikke noe å tenke mer på, for din del.

Men du tenker vel for det, mor, er bare sånn det er det ;-)

Kan du ikke si fra når du finner ut at alt er i orden, da? For jeg tror det er det du finner ut. :-)

:-) neste time ibeg. av mai. Får se hva jeg gjør i mellomtiden. Om jeg klarer å roe meg ned.Som du sier man får jo ikke gjort noe uansett.

mil1365380270

:-) neste time ibeg. av mai. Får se hva jeg gjør i mellomtiden. Om jeg klarer å roe meg ned.Som du sier man får jo ikke gjort noe uansett.

Kom på noe; jeg ble også spurt om ømhet. Kanskje de alltid spør om det?

Aner ikke hvor fort det er vanlig å få neste time, men tror vel ikke de lar deg gå en hel måned, hvis de har mistanke om noe unromalt. Du får spørre og grave når du får snakket med legen ;-)

serendipity

Kom på noe; jeg ble også spurt om ømhet. Kanskje de alltid spør om det?

Aner ikke hvor fort det er vanlig å få neste time, men tror vel ikke de lar deg gå en hel måned, hvis de har mistanke om noe unromalt. Du får spørre og grave når du får snakket med legen ;-)

:-) takk for svar. Jeg venter litt og ser det an jeg.

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å tolke hva din lege har ment, men mon ikke du ville ha vært henvist hvis det hadde vært minste mistanke om at noe var unormalt? Det er vanlig å bruke beskrivelsen ’lett forstørret’ om en livmor av den størrelse man forventer ved 7-8 uker. Livmoren kan ligge litt mot venstre eller høyre uten at det betyr noen ting. Man tar vanligvis ikke blodprøve for måling av HCG. Litt blødning etter celleprøvetaking er ganske vanlig og helt ufarlig. Jeg synes du skal snakke med din lege før du oppsøker privat klinikk, det er ikke grunn til å ta ultralyd hvis det ikke er nødvendig. Men er du meget engstelig, kan det selvsagt berolige deg.

Lykke til med det videre svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...