Gå til innhold

Anbefalte innlegg

steril?

Hei. Jeg er en kvinne på 33år. Har hatt menstruksjonsforstyrrelser fra jeg var 18. Ved lapraskopi ble det funnet spor etter endometriose. Etter sammenhengende menstruksjon i 3 år (1997-2000 med unntak av 22 dager) ble det foretatt utskrapning 2 ganger, dette hjalp ikke. Deretter en varmvannsballong (?), dette og uten hjelp. Til slutt ble det i januar 2000 foretatt en livmorsuthøvling ved hjelp av laser. Jeg har angret på dette siden da jeg sterkt ønsker meg en attpåklatt (har to barn med min eksmann) Ved en tur til lege i sommer spurte han etter siste menstruksjon, jeg forklarte at jeg hadde hatt en livmorsuthøvling med laser og at det ikke var noen menstruksjon. Denne legen anbefalte meg prevansjon og påsto at jeg kunne få menstruksjon igjen 5 - 7 år etter inngrep,og at jeg ikke kunne være 100 % steril. Dette tente et håp i meg..Jeg har i det siste hatt en del menskramper, uten at jeg har menstruksjonen. Er det noen sjanse for at jeg og min kjære skal kunne få barn sammen? Venter på svar.

Prøvde først en annen link men ble anbefalt denne. Jeg har etter tips fra en venninde kjøpt et produkt som heter Progesta Care, Progestrone. Hun påsto at dette kunne føre til at jeg fikk livmorsslimhinnen tilbake,

-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179480-steril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter en 'ablasjon' eller 'uthøvling' som du kaller det regner man mulighetene for graviditet som meget små, men på den andre siden ikke helt utelukket, derfor anbefales prevensjon. I og med at du ikke har hatt blødninger, vil jeg anse dine muligheter for graviditet som minimale, eller utelukket. Det kan ikke behandles. Den kremen du har kjøpt kan 100% sikkert ikke hjelpe deg, den kan -i all teoretisk- kun gjøre det verre. Man bruker faktisk slike medikamenter (Progesteron-lignende medikamenter) for å stoppe vekst av livmorslmhinnen. Det er trist at du har måtte bruke så mange penge til ingen nytte.

Noen får smerter etter en ablasjon som menstruasjonssmerter uten blødning. Det er en ikke uvanlig bivirkning. Du kan da forsøke medikamenter av typen NSAIDs som man bruker for menstruajsonssmerter. De kan kjøpes i små pakninger på apotek uten resept.

Jeg må altså skuffe deg med at muligeheten for graviditet er mikroskopiske, og dessverre kan prøverørsbehandling heller ikke hjelpe deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179480-steril/#findComment-1206483
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...