Gå til innhold

Problemer etter spontanabort, langt

Anbefalte innlegg

Gjest Trinity

Jeg hadde før jul en utskrapning etter at de så på UL at fosteret ikke hadde hjertelyd. To dager etter utskrapningen fikk jeg smerter og måtte tilbake til sykehuset. Der ble det konstatert at jeg hadde en infeksjon i livmoren etter inngrepet. Jeg fikk 100mg Dumoxin som jeg tok i 10 dager. Mesteparten av smertene har gitt seg, men jeg har fremdeles forskjellige stikk og/eller murringer av og til samt en nesten konstant følelse av sårhet i livmorregionen. (Takler plutselig ikke stramme klær)

Jeg fikk igjen mensen 25 dager etter utskrapningen. Etter det har jeg målt temperaturen hver morgen, denne syklusen gikk tempen opp på dag 19, men eggløsningsutfloden kom først to dager etterpå. To dager etter det igjen begynte jeg å spotte og på dag 28 kom menstruasjonen.

Det jeg lurer på er hvorfor jeg fremdeles har vondt og hva spottingen kommer av. Jeg hadde tendenser til spotting før mens før jeg ble gravid også. Kan det være det som gjør det vanskelig for meg å bli gravid?

Burde jeg henvende meg til sykehuset igjen eller til min faste lege?

Jeg vil så gjerne bli gravid og vi hadde prøvd i 2 1/2 år før jeg ble gravid. Må jeg vente et år nå før jeg kan bli utredet? Jeg er 32 år gammel og begynner å bli bekymret.

En annen rar ting; mens jeg var gravid så hadde jeg vondt i venstre øre. Etter utskrapningen forsvant smerten. Rundt eggløsning (hvis jeg virkelig hadde eggløsning) fikk jeg vondt igjen og nå som jeg har mensen har jeg også vondt. Kan det være en sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17962-problemer-etter-spontanabort-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nå har du vist at du kan bli gravid, det er et positivt utgangspunkt. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på det med temperatur, slim, småblødning osv. Syklus på 25 dager etter abort og nå 28 dager virker helt normalt. Ha samleie 2-3 ganger per uke når dere har lyst og se det an året ut. Det har ingen hensikt å starte utredning før. Det er høy grad av stress forbundet med utredning av barnløshet, så det er ikke lurt å starte for tidlig. Graviditeten har vært en slags utredning som viser: du har eggløsning og åpne eggledere og din mann har brukbar sæd.

Det med smerter i øret tror jeg er tilfeldig sammenheng.

Lykke til.

Gjest traveller

Hei Trinity!

Hvis det gikk 2 1/2 år før du ble gravid ville jeg kommet i gang med utredningen hvis jeg var deg. Selv om du ble gravid denne gangen, er det vanskelig å si når det skjer igjen. Det kan skje fort eller evnt. ta litt tid.

Siden dere prøvde så lenge denne gangen ville jeg fått unnagjort alle utredninger og evnt. etter dette dersom du ikke har blitt gravid naturlig vurdert prøverør. Husk utredningen tar tid, og du har jo alltid sjansen til å bli gravid imellomtiden. Hvis du vil dette skal skje fort kan du jo ta kontakt med en privatklinikk.

Jeg selv ble gravid med første mann etter 1 års prøving (fikk da en datter). Da jeg ikke hadde blitt gravid etter 1 års prøving den andre gangen kontaktet jeg lege. Følte meg litt dum, siden vi prøvde tross alt 1 år med første mann. Jeg er glad for det nå at jeg tok kontakt såpass tidlig pga. av at jeg nå med 2 1/2 års prøving ennå ikke har blitt gravid. Håper nå å komme i gang med prøverør i løpet av noen måneder.

Lykke til

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...