Gå til innhold

Avhengig av nesespray...

Anbefalte innlegg

Gjest "dett i desa"
Skrevet

Jeg må krype til korset og innrømme det - jeg er avhengig av nesespray. Jeg har jo visst om dette i mange år selv, men har forsøkt å skjule det overfor mange, men nå må jeg bare ta skjea i egenhånd og bli kvitt problemet mitt.

Jeg bruker som sagt nesespray - Rhinox er min "favoritt". Jeg bruker det hele dagen, og en flaske holder for meg i ca. 2,5 dager (!!!!).

Jada, jeg er fullstendig klar over at dette er galskap !!!!!

Men så har jeg forsøkt å slutte noen ganger, men da går det en liten stund, så blir jeg så tett, og da mener jeg ikke vanlig tett i nesa som man blir ved forkjølelse, det blokkeres helt - det føles rett og slett som om hele nesa er støpt igjen. Det kommer ikke noe ut, og det kommer ikke noe inn. Dette er helt forferdelig. Og det ender med migreneanfall osv.

Jeg vet at om jeg kommer meg gjennom noen dager med dette "helvete", så ville jeg nok kanskje vært kurert, men det tilsier at jeg ikke kan gå på jobb en gang, for det er bare helt uutholdelig.

Har forsøkt med kortison spraøy fra legen, men det funket ikke.

Noen andre som har vært i samme situasjon, og som har noen gode råd ???

Fortsetter under...

Skrevet

Man skal ikke bruke nesespray i mer enn 10 dager sammenhengende, men det vet du sikkert. :)

Har ikke andre råd enn at du bare får slutte "cold turkey". Du får bare ta noen sykedager fra jobben hvis du blir helt kake. Du kan jo kanskje prøve med saltvannsspray i en overgangsfase, dette har ikke samme negative effekt på neseslimhinnen som "vanlig" nesespray.

Lykke til, det er skikkelig slitsomt å være tett i nesa!

Hilsen den forkjølte

Gjest "dett i desa"
Skrevet

Man skal ikke bruke nesespray i mer enn 10 dager sammenhengende, men det vet du sikkert. :)

Har ikke andre råd enn at du bare får slutte "cold turkey". Du får bare ta noen sykedager fra jobben hvis du blir helt kake. Du kan jo kanskje prøve med saltvannsspray i en overgangsfase, dette har ikke samme negative effekt på neseslimhinnen som "vanlig" nesespray.

Hilsen den forkjølte

De sier det på apoteket hver gang jeg kjøper også, og jeg kjenner jeg rødmer hver gang.....

Saltvannsoppløsning har null effekt på meg, for nesa mi er vel fullstendig ødelagt tror jeg.

Skal til lege i neste uke og ta det opp igjen da, men tenkte bare å høre om noen her har noen erfaringer.

Skrevet

De sier det på apoteket hver gang jeg kjøper også, og jeg kjenner jeg rødmer hver gang.....

Saltvannsoppløsning har null effekt på meg, for nesa mi er vel fullstendig ødelagt tror jeg.

Skal til lege i neste uke og ta det opp igjen da, men tenkte bare å høre om noen her har noen erfaringer.

Det er vel ingenting som hjelper (bortsett fra mer nesespray) når man først har blitt avhengig. Men det gjør jo bare vondt verre, dessverre. :)

Tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å bare slutte, evt. trappe ned slik at du kun tar 1/2 spray i hvert nesebor før du skal legge deg, slik at du får puste når du sover iallefall. Siden kan du jo prøve å kutte ut den "godnatt"-sprayen også.

Har nesten vært avhengig av nesespray selv, så jeg vet hvordan du føler deg. :)

Skrevet

Hilsen den forkjølte

Hadde nok ikke et så rått forbruk som deg, men jeg måtte bruke spray to ggr om dagen for å ha åpen nese. (Begynte etter en forkjølelse)

Jeg trappet ned, byttet først ut med saltvann, og trappet ned fra saltvann til ingenting. Tok vel en uke før nesa mi var normal igjen!

Lykke til!

Skrevet

Skjønte lenger ned i tråden at du skal til legen. Du er nok plaget med noe du reagerer på og derfor har begynt med nesespray. Nesesprayen åpner jo med en gang, men har dessverre den bieffekten at du blit tettere av den også.

Du kan klare å trappe ned, men du kommer til å gå mye tett da også, men du har en muligheten til å avvenne deg med den. Du trenger ikke å spraye i hvert nesebor hver gang og du trenger heller ikke å ha i så mye hver gang. Men hvis det er noe du reagerer på, så må du bruke noe uansett, men dette er reseptbelagt.

Jeg er plaget med tett nese, men bruker ikke vanlig nesespray, men reseptbelagte medisiner.

Jeg tror neppe du klarer å slutte uten noe sånt nå.

Jeg har vært litt i samme situasjon som deg, men brukte ikke på langt nær så mye som du gjør. Jeg forsøkte å kun holde meg til en liten dæsj til natten.

Annonse

Gjest "dett i desa"
Skrevet

Skjønte lenger ned i tråden at du skal til legen. Du er nok plaget med noe du reagerer på og derfor har begynt med nesespray. Nesesprayen åpner jo med en gang, men har dessverre den bieffekten at du blit tettere av den også.

Du kan klare å trappe ned, men du kommer til å gå mye tett da også, men du har en muligheten til å avvenne deg med den. Du trenger ikke å spraye i hvert nesebor hver gang og du trenger heller ikke å ha i så mye hver gang. Men hvis det er noe du reagerer på, så må du bruke noe uansett, men dette er reseptbelagt.

Jeg er plaget med tett nese, men bruker ikke vanlig nesespray, men reseptbelagte medisiner.

Jeg tror neppe du klarer å slutte uten noe sånt nå.

Jeg har vært litt i samme situasjon som deg, men brukte ikke på langt nær så mye som du gjør. Jeg forsøkte å kun holde meg til en liten dæsj til natten.

Er nok litt panisk også når det gjelder nesa. For å spraye bare i det ene neseboret gjør meg bare gal. Jeg har kommet dit at jeg MÅ HA 100% frie luftveier hele tiden, hvis ikke får jeg helt noia........

Får høre hva legen sier.

Skrevet

Hva med å trappe ned med barnespray (2-10 år) også gå yterlig ned ved at du bruker baby spray (0-2 år) før du kutter helt ut.

Hvis du kjører nedtrappingen over et halvt års tid, da burde vel nesen greie å bli frisk igjenn.

Bare et forslag.

Skrevet

Er nok litt panisk også når det gjelder nesa. For å spraye bare i det ene neseboret gjør meg bare gal. Jeg har kommet dit at jeg MÅ HA 100% frie luftveier hele tiden, hvis ikke får jeg helt noia........

Får høre hva legen sier.

Mye av det er en vane, så hvis du sprayer bare i det ene neseboret og gjør dette om dagen, så klarer du nok å holde ut, tror jeg:-)

Gjest "dett i desa"
Skrevet

Hva med å trappe ned med barnespray (2-10 år) også gå yterlig ned ved at du bruker baby spray (0-2 år) før du kutter helt ut.

Hvis du kjører nedtrappingen over et halvt års tid, da burde vel nesen greie å bli frisk igjenn.

Bare et forslag.

Ingen dum ide..

skorpionfisken
Skrevet

Ingen dum ide..

Og så etter babysprayen bruke saltvannsspray før du kutter helt ut...

Kanskje?

Gjest dettvardett
Skrevet

Jeg har også vært avhengig av nesespray en periode. Hos legen fikk jeg tabletter, Rhinexin, som lettet avvenningen. Og så skyller jeg nesen med nesehorn hver kveld. Plasthornet kjøpes på apoteket, og fylles med en teskje salt og lunkent vann. Synes det hjelper;)

Jeg har bare brukt spray 6-7 ganger det siste halvåret.

Lykke til med avvenningen!

Gjest togli
Skrevet

Jeg var også avhengig av nesespray en periode. Var riktignok ikke like lenge avhengig som deg, men brukte nesespray kontinuerlig i en-to mnd før jeg skjønte jeg måtte gjøre noe selv. Jeg bestemte meg for å godta at det ene neseboret var tett og bare spraye i det andre. Etter et par dager "åpna" det sprayfrie neseboret seg og da var det vekk med nesesprayen! Det andre neseboret brukte også et par dager på å bli normalt igjen.

Jeg merker jeg har tendenser til å bli avhengig av nesepray når jeg er forkjøla. Dette har jeg løst med at jeg kun bruker spray for barn. Denne er mye mildere, men holder likevel nesen åpen.

Lykke til:o)

Annonse

Gjest Been there...
Skrevet

Skulle tro jeg hadde skrevet dette innlegget... Hadde et like rått forbruk som deg over 15 (!) år, jada jeg veit det er galskap, men hadde helt panikk når nesa tettet seg. Til slutt var slimhinnene helt "brent" opp og jeg MÅTTE slutte. Sluttet på dagen, helt j...., men etter et par dager var det over. Har ikke brukt spray på over ett år og er kjempestolt over meg selv!

Lykke til, har jeg greid det så kan du også!

Skrevet

Jeg var også avhengig, trodde jeg var litt lur og brukte sånn for barn, men det var ikke så lurt. Jeg gikk til øre, nese, hals legen og fikk vite at jeg var veldig opphoven i nesen og måtte slutte med en gang. Han tok mange allergiprøver på meg og der fant vi ut at jeg var allergisk mot støv og gresspollen, det var nytt. Hvis den sprayen du får foreskrevet hos legen ikke virker må du si ifra så får du et annet merke, akkurat sånn som det er med all annen medisin..

Så få sjekket om du har allergier...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...