Gå til innhold

Ang Selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Gjest modific
Skrevet

Må spørre litt her jeg å. Fikk igjen nesten 14 000 Jippi!! Men jeg og samboeren med felles barn flytta fra hverandre i fjor sommer. Hadde da felles bolig og lån på den.

1. Jeg skal vel skattes i skatteklasse 2 nå ikke sant? Står skattekl 1 på selvangivelsen. Men det er et trekk på vel 10 000 der det står nedsettelse av skatt -liten skatteevne. Er det dette som er skatteklasse 2 kanskje?

2. Skal jeg føre på 1/4 av gjelden vi hadde sammen på boligen? Nå står det ingenting om dette. Men fikk jo brev fra banken om at vi har hatt lån sammen på det. Eller ble det kanskje 1/2 av det, for det ble vel et nytt lån når han overtok hele lånet?

Håper noen kan svare på dettet, da jeg er litt blank!

Gjest i know nothing
Skrevet

Hvordan finner man ut om man får igjen på skatten?

Får man sjekket det på nett?

Har ikke fått noe i posten jeg..

Skrevet

Fikk selvangivelsen i posten idag. Men det er ikke alle som har fått den. Foreldrene mine har f.eks. ikke fått den. Kommer nok i morgen til deg, da!!!

Gjest modific
Skrevet

Fikk min i posten i dag! Tror ikke du finner det ut på nettet.

Skrevet

1. Hvis du ved årets utgang var enslig forsørger, så skal du ha skatteklasse 2. Dette med fradraget for liten skatteevne er ikke det samme som klasse 2.

2. Skjønner ikke helt hva du mener, men poenget er at du skal føre opp DIN gjeld slik den var pr 311204. Hvis han overtok gjelden før dette men "løste deg ut", så har du ikke noen gjeld ved årsskiftet.

Gjest veldig blank på området...:-/
Skrevet

Hei:-)

Håper du får svar. Jeg er i samme situasjon og lurer på det samme. Men på meg står alle utgiftene til barnepass oppført, og jeg har fått mange tusen i fratrekk for dette. Denne posten er ikke oppført hos min eksmann. Må vel dele litt her også. Ihvertfall om jeg ønsker at han skal dele med meg på renteutgifter...

Gjest veldig blank på området...:-/
Skrevet

1. Hvis du ved årets utgang var enslig forsørger, så skal du ha skatteklasse 2. Dette med fradraget for liten skatteevne er ikke det samme som klasse 2.

2. Skjønner ikke helt hva du mener, men poenget er at du skal føre opp DIN gjeld slik den var pr 311204. Hvis han overtok gjelden før dette men "løste deg ut", så har du ikke noen gjeld ved årsskiftet.

Men hvor fører du opp endringen fra skatteklasse 1 til 2?

Er det mye å spare på å endre skatteklasse? Har allerede fått 8000 kr. i nedsetjing av skatt- liten skateevne...

Gjest modific
Skrevet

ok. Jeg hadde jo ikke gjeld på huset pr. 3112 nei, så da teller det vel ikke det jeg betalte de første 8 mnd da...

Takk for svar :)

Gjest modific
Skrevet

Hei:-)

Håper du får svar. Jeg er i samme situasjon og lurer på det samme. Men på meg står alle utgiftene til barnepass oppført, og jeg har fått mange tusen i fratrekk for dette. Denne posten er ikke oppført hos min eksmann. Må vel dele litt her også. Ihvertfall om jeg ønsker at han skal dele med meg på renteutgifter...

tja, nå er det jeg som hele tiden har betalt barnehagen da, så den tror jeg ikke jeg deler på. Og tydeligvis så kan jeg heller ikke føre opp den gjelden jeg betalte ned før jeg flyttet. Så da går det for det samme :)

Gjest modific
Skrevet

Er det mye å spare på å endre skatteklasse? Har allerede fått 8000 kr. i nedsetjing av skatt- liten skateevne...

Står endel om dette på side 26 -27 i rettledningen. Jeg må vel sette meg ned å studere den jeg å. Kanskje jeg finner ut mye da :)

Skrevet

Skriv opp nederst på side 2 (?) i merknadsfeltet at du krever skatteklasse 2.

Det er ingen egne poster på selvangivelsen som påvirkes av om man er i kl 1 el kl 2 - det er først ved skatteberegningen at dette legges inn fra ligningskontoret.

Hvor mye det er å "spare" på kl 2 kontra kl 1 avhenger av inntektsnivået og om man er i toppskatteposisjon.

Maksimal besparelse for en som har "høy nok" inntekt til å utnytte hele klassefradraget (32 900 i kl 1, det dobbelte i kl 2 i 2004), men som ikke betaler toppskatt (dvs inntekt under 354000/378000) er 9 212.

Skrevet

ok. Jeg hadde jo ikke gjeld på huset pr. 3112 nei, så da teller det vel ikke det jeg betalte de første 8 mnd da...

Ikke som gjeldsfradrag, men de rentene du har betalt de første 8 mnd kan du føre opp som rentefradrag.

Skrevet

Tror nok at vi snakket litt forbi hverandre, så nå tar jeg hele forklaringen! *S*

Når det gjelder _formue_, så får du fradrag for utestående gjeld per 31. desember.

men selv om gjelden er nedbetalt eller konvertert innen årsskiftet, så vil du likevel ha krav på å trekke fra _i inntekten_ det du har betalt i renter i løpet av året.

Men du og eksen kan jo ikke trekke fra de samme rentene, så det du fører opp må jo han redusere med hos seg. Jeg er ikke så dreven på dette med brutte samboerforhold, så jeg vet ikke helt hva som er vanlig å gjøre her - om man f,eks. ved oppbruddet må avtale dette med fordeling av rentefradraget.

Håper du kan få svar fra noen som har erfraing om akkurat dette! :-)

Skrevet

Om dette med nedsetting pga liten skatteevne:

Dette kan jeg ikke så mye om, men skatteloven sier at skatten i disse tilfellene skal nedsettes når "alminnelig inntekt" ikke overstiger 88 600. Overstiger alm. inntekt denne grensen, så skal skatten begrenses til max 55% av det overskytende.

"Alminnelig inntekt" brukes ikke helt entydig gjennom hele skatteloven, men jeg antar at det her betyr inntekten etter at man har trukket fra klassefradraget.

M.a.o.: Med klasse 2 vil du derfor kunne oppnå enda mer skattebergensning enn du ville fått i kl 1, men ikke hvis du likevel er under 88 600 i klasse 1.

Gjest modific
Skrevet

Tror nok at vi snakket litt forbi hverandre, så nå tar jeg hele forklaringen! *S*

Når det gjelder _formue_, så får du fradrag for utestående gjeld per 31. desember.

men selv om gjelden er nedbetalt eller konvertert innen årsskiftet, så vil du likevel ha krav på å trekke fra _i inntekten_ det du har betalt i renter i løpet av året.

Men du og eksen kan jo ikke trekke fra de samme rentene, så det du fører opp må jo han redusere med hos seg. Jeg er ikke så dreven på dette med brutte samboerforhold, så jeg vet ikke helt hva som er vanlig å gjøre her - om man f,eks. ved oppbruddet må avtale dette med fordeling av rentefradraget.

Håper du kan få svar fra noen som har erfraing om akkurat dette! :-)

Ok, ja det blir jo 2 forskjellige ting, renter og gjelden. Skrev vel litt klønete jeg å. Vi må nok avtale det, men det regner jeg med skal gå greit. Da får jeg snakke med ham om det. Kan hende han vet mer enn meg om dette.

Takk for svar igjen :)

• 4 uker senere...
Gjest kovac...
Skrevet

Om dette med nedsetting pga liten skatteevne:

Dette kan jeg ikke så mye om, men skatteloven sier at skatten i disse tilfellene skal nedsettes når "alminnelig inntekt" ikke overstiger 88 600. Overstiger alm. inntekt denne grensen, så skal skatten begrenses til max 55% av det overskytende.

"Alminnelig inntekt" brukes ikke helt entydig gjennom hele skatteloven, men jeg antar at det her betyr inntekten etter at man har trukket fra klassefradraget.

M.a.o.: Med klasse 2 vil du derfor kunne oppnå enda mer skattebergensning enn du ville fått i kl 1, men ikke hvis du likevel er under 88 600 i klasse 1.

Hei

Jeg så et gammelt svar som du hadde skrevet på et innlegg om selvangivelsen. Det virket som om du hadde peiling, kanskje du kunne hjulpet meg?

Jeg ahr fått veldig mye igjen på skatten, faktisk alt jeg har betalt i skatt ifjor fikk jeg igjen. Min eksmann fikk restskatt.

Vi gikk fra hverandre i fjor og jeg tenkte at jeg kanskje kunne overføre noen av mine fradrag til han for å hjelpe han. Jeg er lignet i skatteklasse 1, og slik jeg forstår har jeg rett på skatteklasse 2 (har hovedomsorgen for våre barn). Jeg tenkte å overføre foreldrefradraget til min eksmann, og sette meg selv i skatteklasse 2. Men kommer jeg til å tape på det? Jeg er student og tjener lite, ca. 77000 i fjor, og fikk fradrag for liten betalingsevne, hvordan er det i forhold til skatteklasse 2? Er det mer lønnsomt for meg å stå i skatteklasse 1 med det fradraget eller bør jeg prøve å få skatteklasse 2? Jeg ønsker ikke å hjelpe min mann om jeg får mindre tilbake på skatten selv. For egentlig så skulle han fått enda mer restskatt, for han har fått alt fradraget på boliglånet ført opp på seg, mens jeg står faktisk med formue på boligen (vi har ikke levert inn skjøtet enda, så jeg eier fremdeles litt av boligen på papiret).

Håper du forstår spørsmålene mine og kan svare meg på de...

Skrevet

Hei

Jeg så et gammelt svar som du hadde skrevet på et innlegg om selvangivelsen. Det virket som om du hadde peiling, kanskje du kunne hjulpet meg?

Jeg ahr fått veldig mye igjen på skatten, faktisk alt jeg har betalt i skatt ifjor fikk jeg igjen. Min eksmann fikk restskatt.

Vi gikk fra hverandre i fjor og jeg tenkte at jeg kanskje kunne overføre noen av mine fradrag til han for å hjelpe han. Jeg er lignet i skatteklasse 1, og slik jeg forstår har jeg rett på skatteklasse 2 (har hovedomsorgen for våre barn). Jeg tenkte å overføre foreldrefradraget til min eksmann, og sette meg selv i skatteklasse 2. Men kommer jeg til å tape på det? Jeg er student og tjener lite, ca. 77000 i fjor, og fikk fradrag for liten betalingsevne, hvordan er det i forhold til skatteklasse 2? Er det mer lønnsomt for meg å stå i skatteklasse 1 med det fradraget eller bør jeg prøve å få skatteklasse 2? Jeg ønsker ikke å hjelpe min mann om jeg får mindre tilbake på skatten selv. For egentlig så skulle han fått enda mer restskatt, for han har fått alt fradraget på boliglånet ført opp på seg, mens jeg står faktisk med formue på boligen (vi har ikke levert inn skjøtet enda, så jeg eier fremdeles litt av boligen på papiret).

*S*

Jeg så at du la inn en egen tråd om dette, men syntes at dette var så komplisert!! ;-)

Men jeg har gjort to skatteberegninger på en lønn på 77 000, hvor jeg ikke har tatt med andre fardrag enn minste- og klassefradrag.

I kl 1 blir skatten ca kr 9 400, i kl 2 ca kr 6 000.

Dersom du/dere har fult foreldrefradrag på kr 25 000 (ett barn) reduserer det skatten med kr 7 000. Har dere 30 000 reduseres skatten med kr 8 400 (skatten reduseres med 28% av fradraget - dette gjelder også for rentefradrag).

Hvis du trekker fra disse beløpene fra skatten som jeg beregnet først, får du:

Kl 1: hhv 2 400 og 1 000.

kl 2: null.

Så det lønner seg uansett for deg å være i kl 2.

En annen sak er at du kanskje bør få med i det økonomiske oppgjøret dere to imellom at han har fått disse fradragene? Jeg kan ikke så mye om skifte, men skulle tro at han burde betale deg halvparten av den skattebesparelsen han får ved å overta foreldrefradraget?

Skrevet

Hei

Uff her gikk det litt fort unna! ;-)

Jeg trakk jo fra foreldrefradraget i begge klassee.

Poenget er at du kommer best ut av det ved å ta kl 2 PLUSS foreldrefradraget.

På andre plass kommer klasse 1 MED foreldrefradrag, på tredjeplass kl 2 uten foreldrefradrag, og sisteplass kl 1 uten foreldrefradrag.

Men selv om du tar kl 2 OG foreldrefradraget, så kan du overføre til ham det som du ikke får benyttet.

I eksemplet fikk du altså 6000 i skatt. Du kan da føre til fradrag hos deg 6000/28 x 100 = 21 400.

Resten kan overføres til ham.

Hvis du har flere fradrag enn foreldrefradraget, må du ta de i betraktning først, fordi de reduserer skatten på 6000 med 28%.

Gjest kovac...
Skrevet

Uff her gikk det litt fort unna! ;-)

Jeg trakk jo fra foreldrefradraget i begge klassee.

Poenget er at du kommer best ut av det ved å ta kl 2 PLUSS foreldrefradraget.

På andre plass kommer klasse 1 MED foreldrefradrag, på tredjeplass kl 2 uten foreldrefradrag, og sisteplass kl 1 uten foreldrefradrag.

Men selv om du tar kl 2 OG foreldrefradraget, så kan du overføre til ham det som du ikke får benyttet.

I eksemplet fikk du altså 6000 i skatt. Du kan da føre til fradrag hos deg 6000/28 x 100 = 21 400.

Resten kan overføres til ham.

Hvis du har flere fradrag enn foreldrefradraget, må du ta de i betraktning først, fordi de reduserer skatten på 6000 med 28%.

Tusen takk skal du ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...