ekafo Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei! Jeg er en jente på 26 år. Jeg har gått på Nuva ring i tre år (veldig fornøyd)og før det gikk jeg på p-piller i mange år. Jeg fikk uregelmessige bløndinger på p-piller, men på Nuva ring var det ikke noe problem. I uke 11 tok jeg ut ringen og fikk menstrasjon. Etter en uke valgte jeg derimot å ikke sette inn en nye en, ettersom jeg ønsker å slutte på prevensjon. Etter to dager fikk jeg en hvit, seig, ikkeluktende utflod, som så gikk over i nye blødninger - og problemet er...at jeg blør fortsatt. Jeg bor i London, men hjemme på påskeferie kom jeg meg til gynokolog i forrige uke. Hun sjekket meg med ultralyd og livmor, eggstokker og slimhinner så fine ut. Hun mente blødningene var så begrensede at det kom til å slutte av seg selv. Nå en uke senere (uke 14) har det ikke sluttet. Blodet er friskt og luktfritt og jeg bruker et par små tamponger om dagen - så det er ikke store mengder, men nok til at det ikke går med truseinnlegg. Nå i dag, vel hjemme i London, ringte jeg tilbake til den samme gynokolgen som da hun hørte at jeg fortsatt blødde, ble alvorlig og ville ha meg på Provera og Cyklokapron omgående. Jeg skal be om dette fra min engelske lege i morgen. Men jeg ble veldig bekymret. Min mor hadde eggstokkkreft i fjor, og hun skapte rett og slett veldig angst i meg - for hun ga meg så lite informasjon. Derfor håper jeg at du kan svare meg skikkelig og raskt, særlig fordi jeg skal på ferie for å feire forlovelse med min kjæreste fra 8-17 april. Vi har gledet oss slik, og jeg synes jo så klart også det hadde vært godt å kunne ha sex med ham igjen. 1. Stopper disse medisinene blødningene bare midlertidig. Hva når jeg slutter på dem igjen? Kan de da komme tilbake? 2. Hva kan grunnen være til at jeg ikke stopper å blø? Er det farlig? Er det mulig at jeg ikke kommer i syklus igjen? 3. Er det problematisk at vi skal til Maldivene? Vi skal bo på et skikkelig og renslig hotel, og bading under vanlig menstrasjon er jo eller ikke noe problem...men jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt. 4. Hvis pillene stopper blødningene - kan jeg da ha samleie med min kjæreste igjen eller kan dette starte dem igjen? 5. Jeg har asmta og allergi. Kan medisinene være problematisk i forhold til dette? Jeg håper på et beroligende og raskt svar! Jeg tror bare litt skikkelig informasjon vil gjøre undere! Akkurat nå er jeg fryktelig urolig. Kanskje særlig fordi jeg ønsker meg barn snart og får hetta når det er noe unormalt "der nede". Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179862-bl%C3%B8dninger-som-ikke-stopper-haster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Du kan ha gått med en eller annen hormonforstyrrelse som har vært ’skjult’ under bruk av Nuva-ring som vanligvis vil gi regelmessige blødninger uansett hva kvinnen slev produserer av hormoner. Du burde ha en undersøkelse, men det kan vente til du er hjemme igjen. Jeg går ut fra at du har utelukket at du kan være gravid? 1. Det er mulig at provera kan stoppe blødningene, men du må kanskje fortsette behandlingen i 2-3 uker. Husk at det kommer blødning et par dager etter at du stopper med tablettene, så du bør fortsette til du er tilbake fra ferie. Du får så se hvordan det går videre fram. Cyklokapron reduserer rikelige blødninger, men stopper dem ikke. 2. Hormonforstyrrelse hos deg kan være årsaken, søk lege hvis det ikke normaliserer seg i løpet av noen måneder. 3. Ikke grunn til å ha bekymringer for badeferie og blødning. Bruk en tampong før du bader og husk å ta den ut rett etter og ev. sette inn en ny. 4. Du kan gjerne ha samleie selv om du blør, det kan være litt griset, men er ikke farlig. 5. Det spiller ingen rolle. Hvis du ønsker å bli gravid og har kluss med blødningene, foreslår jeg at du henvises til gynekolog for utredning og behandling. Jeg ønsker deg en herlig tur, vennlig hilsen Mette H Moen PS Et lite tips. Ta med for eksempel Natusan våtservietter, de er fine å bruke for vask nedentil, for eksempel i forb. med skifte av tampong 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179862-bl%C3%B8dninger-som-ikke-stopper-haster/#findComment-1209633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.