Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ikke perfekt

Har no vært samboer i snart 5 år. Vet ikke om det blir et år til. Jeg er 31 år og orker ikke høre mer kritikk over ting jeg gjør. Han begynner samtalene med "Det er ikke ment som kritikk, men som en rettesnor". "Jeg elsker deg og vil bare hjelpe deg, så de andre ikke ler av deg".

Disse samtalene kommer som regel opp når vi har vært ute blant folk. Både venner og familie. Jeg er temmelig sliten av å høre det. Han ser ikke lenger enn sin egen nesetipp. Alt som jeg gjør er feil:( Jeg føler meg kuet,undertrykt.

Det har også forekommet vold før. Er redd dette skal skje igjen. Er det bare meg som har feil eller er han perfekt?

Tør ikke lenger å snakke i besøker eller ute.

Føler meg overvåket, "Du er dum i hodet" er enn annen frase han bruker. Jeg begynner nesten å tro det er sant. Mental mishandlig. Har snart ikke flere krefter til å kjempe i mot. Er langt nede no. Men som så mange andre her, så vet jeg at jeg ikke klarer å gå. Men vi får se. Han sier han skal gå i morgen.

Men det har både jeg og han sagt før. Det ender som regel med trusselen. Er sliten nå vet ikke hva morgendagen bringer. Han gir råd til andre par. Men klarere ikke å bruke de selv:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179894-skal-jeg-g%C3%A5-eller-bli/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk kun på deg sjøl, når ting har kommet så langt som det har gjort for deg. Du er jo bare ung jenta.Jeg er en sånn person som alltid tenker:er dette det beste for meg? hvis ikke går jeg bare videre.

Jeg ser jo så mange som har det godt, hvorfor fortjener ikke jeg det samme.

Prøv og tenk litt sånn.

Lykke til!!!

P.S Han høres ut som en selvopptatt drittsekk.

Sånne styrer vi unna!!!

Ikke perfekt

Tenk kun på deg sjøl, når ting har kommet så langt som det har gjort for deg. Du er jo bare ung jenta.Jeg er en sånn person som alltid tenker:er dette det beste for meg? hvis ikke går jeg bare videre.

Jeg ser jo så mange som har det godt, hvorfor fortjener ikke jeg det samme.

Prøv og tenk litt sånn.

Lykke til!!!

P.S Han høres ut som en selvopptatt drittsekk.

Sånne styrer vi unna!!!

Takker så mye for det. Merker at det har gått for langt allerede. Han er en drittsekk. Han vil forme meg til å passe inn i hans liv som en hanske. Men har oppdaget ved å lese her, at gresset er grønnere på den andre siden.

Det gjelder bare ikke å vente for lenge. Takk for kommentaren at jeg er en ung jente. Den varmet. I det siste har jeg følt meg svært gammel. Livet er ikke lett å leve. Prøv det den som tør.. Kanskje det er på tide å prøve singel livet igjen?

Takker så mye for det. Merker at det har gått for langt allerede. Han er en drittsekk. Han vil forme meg til å passe inn i hans liv som en hanske. Men har oppdaget ved å lese her, at gresset er grønnere på den andre siden.

Det gjelder bare ikke å vente for lenge. Takk for kommentaren at jeg er en ung jente. Den varmet. I det siste har jeg følt meg svært gammel. Livet er ikke lett å leve. Prøv det den som tør.. Kanskje det er på tide å prøve singel livet igjen?

Bare gå du må ikke tenke på noe.

En del folk tør ikke og forlate kjærstene sine for da mister di sin økonomiske trygghet, for noe sludder. jeg vil heller leve litt trangt enn og leve med enn selvopptatt drittsekk

Makan til tulling da. Han kommer til å ødelegge deg, hvis han ikke allerede har klart det. Dette ødelegger selvfølelsen din og du vet snart ikke hvordan du skal oppføre deg ovenfor andre. Du blir usikker og tilslutt oppfører du deg keitete. Får du kritikk for alt så vet du ikke hvordan du skal oppføre deg heller tilslutt.

Du har livet forran deg, du er ei ung og flott jente, så bryt ut og finn en som setter pris på deg slik du er med dine gode sider.

Men jeg er redd du må jobbe med deg selv for å få igjen selvtilliten din, den er sikkert ikke av den beste etter noe sånt.

Lykke til og hev hode høyt og ikke glem at du er smart,lur, flott og nydelig jente.....det er jeg helt sikker på:-)

Annonse

Gjest Nei, ikke nå

Olala, den der kjente jeg igjen, og mitt råd er at du kommer deg bort så fort som mulig.

Slike menn forandrer seg aldri.

Han tråkker på deg, for å føle seg bedre selv, og tyr til vold når ordforrådet hans ikke strekker til.

Han prater og prater, og er antagelig verdensmester ute blant folk? Virker som den sympatiske mannen, helt til folk blir litt bedre kjent med deg/dere - og ser den virkelige sannheten, hvis du tør slippe noen innpå.

Alt han sier til deg er bare tull, sykt prat - og la deg ikke knekke av dette, men kom deg vekk.

Jeg holdt på å bli helt nedbrutt av en sånn selv - helt til jeg ble totalt likeglad over hva han sa og gjorde mot meg. Jeg ble iskald og gikk.

Det jeg ikke skjønte når det sto på, var at ingen likte han, og han fant feil ved absolutt alle andre. Ingen var bra nok, han bare kritiserte alle bak deres rygg, og stakkars den som sa han imot - da fikk de så øra flagra.

Mens jeg igjen, ble likt, så da sier det seg selv, hvem det er noe galt med. Det er bare det, at når man står midt oppe i noe sånt, så er det utrolig vanskelig å se klart, og man håper i det lengste at ting blir bedre. Men det gjør de ikke.

Det er sjeldent jeg ber folk om å gå, for det kan være mange ting som ikke kommer frem, og egentlig så er det den det gjelder som vet best - som regel, og selv må finne ut om et forhold er verd å kjempe for eller ikke.

Men når man er i din situasjon, så klarer man rett og slett ikke å tenke fornuftig. Man er så tråkket ned, at man til slutt tror på alt tullet og psykopratet.

Du må være sterk å komme det ut av dette, for jeg har ingen tro på - utifra det du skriver, at han noensinne blir noe bedre.

Lykke til og klem fra ei som forstår.

Uff.

Gubben din høres ut som det man kaller en hverdagspsykopat.

Ikke psykopat med andre ord, men med svært mange slitsomme personlighetstrekk som medfører stor slitasje på de rundt ham, og som går mest utover deg som er nærmest ham.

Mennesker av denne typen er ikke i stand til å lære å bedre oppførselen før de selv skjønner at noe er galt med deres oppførsel - i sitt sinn har han antagelig verdens beste samvittighet fordi han hjelper deg til selvutvikling e.l.

For din del vil en naturlig konsekvens være å avslutte forholdet og komme deg ut. Du bør dog forberede deg på dette, og se til å skaffe deg et sikkerhetsnett (og gjerne et trygt sted han ikke vet om) i forkant.

Mennesker med denne typen personlighet som gubben din har vil ha store problemer med å takle prestisjenederlaget et samlivsbrudd innebærer - både overfor omgivelser og overfor seg selv.

De kan som reaksjon på dette i en lengre periode bli ekstremt psykisk ustabile; og derfor viktig å ha forberedt et (sikkerhets)nettverk rundt seg - i fall han reagerer som nevnt over.

Ingen er perfekte, men kunsten i et parforhold er å leve med den andres gode og dårlige sider. Jeg synes ikke det høres ut som kjæresten din er spesielt snill og er glad i deg. (Jeg kjenner selvsagt ikke til om han har noen bra sider.) Men personlig ville jeg i hvert fall ikke blitt hos en som kalte meg "dum", osv. En eller to ganger under krangling er OK, alle sier ting de ikke mener innimellom, men gang på gang er ikke akseptabelt. Så jeg sier bare: Gå, før han ødelegger deg psykisk. Du fortjener bedre.

Angela1365380318

Han høres ikke helt god ut, men vi har jo kun hørt din versjon, kan du gi eksempler på ulike ting du har gjort når han sier

"Han begynner samtalene med "Det er ikke ment som kritikk, men som en rettesnor". "Jeg elsker deg og vil bare hjelpe deg, så de andre ikke ler av deg".

Ikke perfekt

Bare gå du må ikke tenke på noe.

En del folk tør ikke og forlate kjærstene sine for da mister di sin økonomiske trygghet, for noe sludder. jeg vil heller leve litt trangt enn og leve med enn selvopptatt drittsekk

Tusen takk for alle svar jeg har fått. Det har ikke vært lett denne uken her. Det som har vært ankepunktene hans, er at jeg forteller "historier"

når jeg snakker med andre, sier han. Han sier jeg ikke kan snakke noe fornuftig om noen ting.

Og derfor ler folk av meg og det liker ikke han. Han vil ikke at de skal synes jeg er dum.

Og at jeg snakker hele tiden, slik at ikke han får komme til ordet.

Jeg skal reise vekk fra denne byen for en periode. Er sykemeldt. Takker for svarene. Det hjalp å høre litt fra andre. Er ikke like lett å snakke om dette til venner og familie. Vanskelig for å innrømme "feil":)

Det som trengs nå er hvile og å få prate ut om det. Få han avstand og trekke meg ut. Takk for all støtte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...