Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste saken om jenta som fikk blodpropp av p-piller og blir egentlig ganske skremt. Er detvirkelig bevist at man kan få blodpropp av pillen? Isåfall er det jo veldig skummelt .. huff

skorpionfisken
Skrevet

Ja, det er en kjent bivirkning. Det er derfor de helst ikke gir det til røykere eller de som nærmer seg 40, da øker risikoen.

Men svært skjelden for en 19 åring da. Det viste seg at hun var arvelig disponert for det.

Gjest ingen stor risiko
Skrevet

Ja, all økning av disse hormonene (på samme måte som når man er gravid) vil øke sjansen for blodpropp.

Er man ikke i risikosone, er sjansene for blodpropp ved bruk av p-piller små, men fordi det er mange som bruker dem, vil det alltid være tilfeller man hører om.

Det som er viktig, er at man er klar over (og informerer legen om)familiens sykdomshistorie når det gjelder hjerte/karsykdommer, at man får en legeundersøkelse først, at man ikke er for overvektig og at man ikke røyker.

Et svangerskap (med evt påfølgende abort) er en _mye_ større blodpropprisiko! Så det er alltid farlig hvis oppslag av denne typen får jenter til å slutte på p-pillen uten å snakke med legen først, for å få vite om risikoen, og evt få (informasjon om) alternativ prevensjon.

Gjest Jente 2000
Skrevet

ja,man kan fåå blopropp av p-piller. enig veldig skremmende. Jeg har gått på det en del år og har merket noen av bivirkningene ved å gå på det,men har heldigvis ikke fått blodpropp. Tror det er fåtallet som får det.

Skrevet

Ja, det er en kjent bivirkning. Det er derfor de helst ikke gir det til røykere eller de som nærmer seg 40, da øker risikoen.

Men svært skjelden for en 19 åring da. Det viste seg at hun var arvelig disponert for det.

hm, sykdomshistorien til familien min er jeg ikke heelt sikker på .. min farmor har angina, min bestemor har hatt slag eller hjerneblødning, faren min har/hatt høyt blodtrykk (selv har jeg faktisk ganske lavt blodtrykk)- er det da stor sjanse for blodpropp i forhold til p-piller `?(går på p-plaster)

Skrevet

hm, sykdomshistorien til familien min er jeg ikke heelt sikker på .. min farmor har angina, min bestemor har hatt slag eller hjerneblødning, faren min har/hatt høyt blodtrykk (selv har jeg faktisk ganske lavt blodtrykk)- er det da stor sjanse for blodpropp i forhold til p-piller `?(går på p-plaster)

Vanlige p-piller (ikke minipiller) og p-plaster går for det samme; de inneholder begge to østrogen og progesteron i en eller annen form, og følgelig omtrent samme bivirkninger. Altså; p-plaster og p-piller har omtrent samme risiko for blodpropp.

Legen min sa til meg at dersom noen i familien hadde hatt slag, hjerteinfarkt etc. før fylte 60 år så var jeg i en risikosone. Det samme hvis jeg hadde høyt blodtrykk, røkte eller var overvektig.

Gjest izzabell
Skrevet

Ja, venninna mi døde av blodpropp i lungen pga p-pillen. Hun var bare 16 år gammel. Men hun var ganske overvektig og hun røykte. Så hun burde sikkert ikke ha fått de i utgangspunktet...

Men det er sjelden da. Men noen er det. En venninne av mamma døde også. 17 år gammel bare. ALLE legemidler du putter i deg kan ha alvorlige bivirkninger.

Gjest Blodproppen
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i lungene etter å ha gått på pillen (Diane) i 6 mnd. Var da 24 år gammel.

Når jeg fikk resept på p-pillen av legen så visste han at jeg er litt overvektig og at jeg røyker. Fikk aldri spm om hjerte/karsykdommer i familien (Mine besteforeldre døde av hjerteproblemer).

Meg gikk det bra med da, ingen ettervirkninger av blodproppen. Men får ikke gå på hormonpreparat lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...