Gå til innhold

Aldersgrense på snøscooter?

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Har lest hele tråden om moped til 11 åring, og nå har jeg et spørsmål litt i samme gate:

Vet noen av dere hva slags aldersgrense det er på å kjøre snøscooter? I påsken traff vi en familie der jenta på ca 7 år drev og kjørte på en liten snøscooter på tunet. Hun hadde laget seg en bane og kjørte rundt og rundt og rundt. Terrenget er veldig bratt, og hadde hun kommet utenfor veien, ville hun ha trillet laaaangt ned... Jeg synes det så nifst ut - men foreldrene mente det var 6 års grense for en sånn liten snerten scooter. Kan det stemme? Husker ikke hvor stor motor det var på den. Lillebroren hennes på 5,5 kjørte den og littegranne....

Tenk så grusomt hvis det skjedde noe alvorlig galt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180059-aldersgrense-p%C3%A5-sn%C3%B8scooter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen naboen

Naboen har en sånn scooter, den er liten, liten motor, plombert slik at den ikke får noen fart, jeg ser ingen fare med denne når de "leker" seg om vinteren.

På sommeren har 8 åringen (naboen altså) en 4-hjuling han kjører på.

Dette er hans andre 4-hjuling, han vokste fra den første han fikk da han var 3 år.

Ser ingen fare i dette heller, vi bor i et byggefelt, det eneste som irriterer meg noe grenseløst, det er bråket scooteren og 4-hjulingen gir fra seg !!!!

Gjest prust

Galskap.

Er det ikke 16 års grense på snøsccoter, da?

Ja, jeg vil jo tro det er 16 års grense på vanlig stor snøscooter, i alle fall. Den vi så var jo en liten type - og det er muligens lov for yngre barn enn 16 åringer å kjøre den? Men 6 år virker helt feil, synes jeg. Det hadde hjulpet mye om det var 10 eller 12 års grense.

Annonse

Vet du hva grensen er for barnescooter da?

http://www.nmkgol.no/snoscooter.htm

"I snøcross fra 5-9 år kan du kjøre inntil 185 ccm laveffekt snøscooter på lukket bane. Klassen 380 ccm Junior kan du starte å trene i fra fylte 9 år og konkurrere fra 12 år. Fra du er 16 år er det fri kubikkstørrelse på snøscooteren og du kan dermed kjøre i alle klassene."

For å kjøre vanlig snøskuter utenom bane må man ha førerkort for bil eller motorsykkel.

Gjest prust

http://www.nmkgol.no/snoscooter.htm

"I snøcross fra 5-9 år kan du kjøre inntil 185 ccm laveffekt snøscooter på lukket bane. Klassen 380 ccm Junior kan du starte å trene i fra fylte 9 år og konkurrere fra 12 år. Fra du er 16 år er det fri kubikkstørrelse på snøscooteren og du kan dermed kjøre i alle klassene."

For å kjøre vanlig snøskuter utenom bane må man ha førerkort for bil eller motorsykkel.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...