gro-monica Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Hvor vanlig er det å ta keisersnitt når man har diabetes - på hvilket grunnlag blir det avgjort.Har det noe med størrelsen på barnet - hva om min mor hadde problemer under utdrivelsen av sitt barn - kan det taes i betrakning - hvis man sier man tåler lite smerte er det en god grunn nok. Håper noen kan svare meg på dette. 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 13. april 2005 Skrevet 13. april 2005 Jeg beklager at det har tatt så lang tid å svare deg. Du skal derfor slippe å betale for tjenesten. Det er ikke vanlig å tilby kvinner med diabetes keisersnitt hvis det ikke foreligger komplikasjoner som tilsier at det er best for mor eller barn å forløse barnet på denne måten. Dette gjelder f.eks. i de tilfeller hvor barnet har blitt uforholdsmessig stor, kanskje rundt 5 kg og man antar at dette blir for stort for en vaginal fødsel. Det er svært sjelden man i dag ser at kvinner med diabetes føder så store barn siden man kan følge opp kvinnen langt bedre i svangerskapet med tanke på regulering av blodsukker, enn man gjorde før i tiden. At din mor hadde problemer under en fødsel er heller ikke indikasjon på at man bør vurdere keisersnitt. Har du derimot store problemer med å tenke deg en vaginal fødsel bør du ta kontakt med din fastlege for evt. å få en henvisning til spesialavdeling, f.eks. hos en jordmor med spesialkompetanse innen bl.a. fødselsangst. Det er mange kvinner som har vært engstelige med tanke på fødselen som har hatt stor glede av å bearbeide sine følelser og tanker gjennom slike samtaler. Det går jo også an å planlegge smertelindring som gjør at fødselen blir lettere å forholde seg til. Jeg ønsker deg lykke til. 0 Siter
gro-monica Skrevet 13. april 2005 Forfatter Skrevet 13. april 2005 Jeg beklager at det har tatt så lang tid å svare deg. Du skal derfor slippe å betale for tjenesten. Det er ikke vanlig å tilby kvinner med diabetes keisersnitt hvis det ikke foreligger komplikasjoner som tilsier at det er best for mor eller barn å forløse barnet på denne måten. Dette gjelder f.eks. i de tilfeller hvor barnet har blitt uforholdsmessig stor, kanskje rundt 5 kg og man antar at dette blir for stort for en vaginal fødsel. Det er svært sjelden man i dag ser at kvinner med diabetes føder så store barn siden man kan følge opp kvinnen langt bedre i svangerskapet med tanke på regulering av blodsukker, enn man gjorde før i tiden. At din mor hadde problemer under en fødsel er heller ikke indikasjon på at man bør vurdere keisersnitt. Har du derimot store problemer med å tenke deg en vaginal fødsel bør du ta kontakt med din fastlege for evt. å få en henvisning til spesialavdeling, f.eks. hos en jordmor med spesialkompetanse innen bl.a. fødselsangst. Det er mange kvinner som har vært engstelige med tanke på fødselen som har hatt stor glede av å bearbeide sine følelser og tanker gjennom slike samtaler. Det går jo også an å planlegge smertelindring som gjør at fødselen blir lettere å forholde seg til. Jeg ønsker deg lykke til. takk for tilbake meldingen. Grunnen til at jeg har stilt disse spørsmålene er at jeg har hørt at alle som har diabetes får keisersnitt, men det var ikke slik i mitt tilfelle - jeg fikk gangsatt fødselen - og det ente med at det gikk gale under fødselen - barnet var 3695, men jeg mistet pressriene, så jeg klarte ikke presse henne ut - hun ble tatt med vakum -så hun fikk asfyksia - som hun senere døde av - 8 uker gammel - Jeg har hadt diabetes i ca 20 år og jeg har alltid hørt at diabetiker tar keisersnitt, jeg får også hørt til dags dato at det er slik det blir gjort ellers i landet. Så hvorfor er det forskjells behandling - det er vell en grunn til at de fleste sykehusene tar keisersnitt ??? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.