Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke noe teit det vel, visste ikke hvordan det funka før jeg fikk det på den nye bilen sjøl jeg.

Tror denne forklarer det bedre enn meg:

http://auto.howstuffworks.com/cruise-control.htm

Men bare spør om du lurer på noe etter å ha sett på den der. :-)

Æhhh, jeg skjønte det jo da men det hørtes komplisert ut.

Virker det brukbart da? Jeg mener hvis jeg skal svinge og bremser litt ned før svingen så virker den ikke lenger? Hmmm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212029
Del på andre sider

Æhhh, jeg skjønte det jo da men det hørtes komplisert ut.

Virker det brukbart da? Jeg mener hvis jeg skal svinge og bremser litt ned før svingen så virker den ikke lenger? Hmmm.

Hvis du bremser ned (eller skifter gir), så kobler du ut ja. Men på vår er det i såfall bare å trykke på "pause-knappen" (eller +), så går den tilbake til opprinnelige hastigheten som du hadde før du bremset. Hvis du skal kjøre forbi (fx på motorvei) så kan du bruke gassen manuelt, og når du slipper gassen så går bilen tilbake til den hastigheten du hadde får du økte hastigheten. Du kan også justere hastigheten opp og ned med + og -

På vår bil funker cruise control'en bare i 4. og 5. gir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212041
Del på andre sider

Det er digg det! :)

Det er en knapp som man trykker inn hvis man vil at den skal holde 80 km/t feks. Hvis man vil slakke på farten, er det bare å bremse, og så trykke inn knappen ved ønsket fart etterpå. På den vi har (Saab 93) er det bare å holde inn knappen, så øker farten av seg selv. Når du slipper den, så holder den seg på den hastigheten du slapp den på.

Litt teit forklart, men det er iallfall det jeg skjønner av det! Har ikke så veldig bra peiling på bil som du kanskje skjønner. ;)

Blond hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212044
Del på andre sider

Hvis du bremser ned (eller skifter gir), så kobler du ut ja. Men på vår er det i såfall bare å trykke på "pause-knappen" (eller +), så går den tilbake til opprinnelige hastigheten som du hadde før du bremset. Hvis du skal kjøre forbi (fx på motorvei) så kan du bruke gassen manuelt, og når du slipper gassen så går bilen tilbake til den hastigheten du hadde får du økte hastigheten. Du kan også justere hastigheten opp og ned med + og -

På vår bil funker cruise control'en bare i 4. og 5. gir.

Jeg har automatgir så giring har jeg ikke noe greie på :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212048
Del på andre sider

Annonse

Det er digg det! :)

Det er en knapp som man trykker inn hvis man vil at den skal holde 80 km/t feks. Hvis man vil slakke på farten, er det bare å bremse, og så trykke inn knappen ved ønsket fart etterpå. På den vi har (Saab 93) er det bare å holde inn knappen, så øker farten av seg selv. Når du slipper den, så holder den seg på den hastigheten du slapp den på.

Litt teit forklart, men det er iallfall det jeg skjønner av det! Har ikke så veldig bra peiling på bil som du kanskje skjønner. ;)

Blond hilsen

Jeg likte den blonde forklaringen :o)

Jeg er særdeles blond når det gjelder bil. Jeg fyller bare bensin og så kjører jeg. That's it.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212051
Del på andre sider

Jeg har automatgir så giring har jeg ikke noe greie på :o)

OK. I praksis vil det si at man ikke kan bruke cruise control'en på de aller laveste hastighetene, men det er vel heller ikke det som er behovet, det er jo ment å skulle gjøre det enklere på langkjøring. Så på noenlunde jevne hastigheter over 50-60 km kan du bruke det, hvis systemet ligner det i vår bil (jeg aner ikke om det er forskjeller ute å går).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212054
Del på andre sider

Det er digg det! :)

Det er en knapp som man trykker inn hvis man vil at den skal holde 80 km/t feks. Hvis man vil slakke på farten, er det bare å bremse, og så trykke inn knappen ved ønsket fart etterpå. På den vi har (Saab 93) er det bare å holde inn knappen, så øker farten av seg selv. Når du slipper den, så holder den seg på den hastigheten du slapp den på.

Litt teit forklart, men det er iallfall det jeg skjønner av det! Har ikke så veldig bra peiling på bil som du kanskje skjønner. ;)

Blond hilsen

Har dere ikke en minus-knapp der du kan redusere hastigheten på deres bil? (Siden du skriver at du bremser for å redusere). Jeg bremser også noen ganger med bremsepedalen, men som oftest minus-knappen, hvis jeg ikke skal bremse litt raskere opp da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212055
Del på andre sider

OK. I praksis vil det si at man ikke kan bruke cruise control'en på de aller laveste hastighetene, men det er vel heller ikke det som er behovet, det er jo ment å skulle gjøre det enklere på langkjøring. Så på noenlunde jevne hastigheter over 50-60 km kan du bruke det, hvis systemet ligner det i vår bil (jeg aner ikke om det er forskjeller ute å går).

Da tror jeg at jeg har skjønt det :o)

Kanskje jeg kommer meg på tur etterhvert da. Høres ut som det er akkurat det jeg trenger og søknaden er sendt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212057
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke en minus-knapp der du kan redusere hastigheten på deres bil? (Siden du skriver at du bremser for å redusere). Jeg bremser også noen ganger med bremsepedalen, men som oftest minus-knappen, hvis jeg ikke skal bremse litt raskere opp da.

Jo, det er visst en måte å "gasse ned" på også, men jeg bruker visst bare bremsepedalen. Den minusgreia virker så sakte at det nesten må være oppoverbakke for at den skal sakke ned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212084
Del på andre sider

Criusekontroll er (nesten) genialt.

Vi har det på automatgira bil, og det er deilig å kunne slippe gassen og slappe av og strekke på begge beina.

Det er så godt forklart under her, at jeg nøyer meg med å skrive at du rett og slett trykker på en knapp på rattet når du har den hastigheten du ønsker at bilen skal kjøre i - og så holder den seg jevnt der.

Ja, så er det altså knapper på rattet for å kunne øke litt og senke litt farta uten å bruke gass eller brems.

Grunnen til at jeg innledningsvis skriver "nesten" i parentes, er at når du kjører på landeveien og skal bruke dette systemet, så er du jo sjelden aleine. Og når du ligger i en kø, så er farta aldri jevn. Det er små endringer som skal til før du tar innpå bilen foran, og så må du begynne å trykke på denne reduseringsknappen - eller i mange tilfeller bremsen - og så kommer du av den grunn litt for langt etter, så må du drive og gasse (med foten eller knappen). Det er rett og slett ganske irriterende å kjøre sånn.

Det er derfor jeg sier til mannen min når vi er ute og kjører at det skulle vært påbudt med cruisekontroll slik at alle holdt mer jevn hastighet. (Jeg snakker om langkjøring, selvfølgelig.)

Men konklusjonen er selvsagt at jeg ikke ville vært foruten, og at du kan glede deg til å få det! Svært behagelig og avlastende for beina.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180141-cruisekontroll/#findComment-1212168
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...