Gå til innhold

Tønsberg og utredning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisan :-)

Jeg hører ikke hjemme i Tønsberg, men kan vel svare på litt av det du spør om.

Det holder at du får henvisning til gynekolog/spesialist, men det er vanlig å ta mannen med seg på første møtet for sædprøve. Spesialisten sjekker at sæden ser ut som den skal, svømmer som den skal osv.

Du får spørsmål om hvor lenge dere har prøvd å bli gravide, syklusvarighet, blødninger osv. Og så blir det tatt blodprøve av deg for å sjekke hormonverdier.

Det blir også tatt innvendig UL av deg for å sjekke livmor, eggstokker osv.

Du blir så antakelig henvist til laparoskopi (kikkhullsoperasjon) for å kontrollere om egglederne er åpne og om du evt. har endometriose (dvs. livmorvev på avveie). Lap gjøres på sykehus med narkose.

Resultatet fra undersøkelsene er avgjørende for hvilken behandling du får videre. Er eggløsningen problemet, kan det hende at du får hormonkur for å få fart på den. Er problemet dårlig sædkvalitet, tette eggøledere eller endometriose (fx) kan det hende at dere blir henvist til prøverørsbehandling.

Lykke til!

Hilsen

Gjest Nybegynneridag

Heisan :-)

Jeg hører ikke hjemme i Tønsberg, men kan vel svare på litt av det du spør om.

Det holder at du får henvisning til gynekolog/spesialist, men det er vanlig å ta mannen med seg på første møtet for sædprøve. Spesialisten sjekker at sæden ser ut som den skal, svømmer som den skal osv.

Du får spørsmål om hvor lenge dere har prøvd å bli gravide, syklusvarighet, blødninger osv. Og så blir det tatt blodprøve av deg for å sjekke hormonverdier.

Det blir også tatt innvendig UL av deg for å sjekke livmor, eggstokker osv.

Du blir så antakelig henvist til laparoskopi (kikkhullsoperasjon) for å kontrollere om egglederne er åpne og om du evt. har endometriose (dvs. livmorvev på avveie). Lap gjøres på sykehus med narkose.

Resultatet fra undersøkelsene er avgjørende for hvilken behandling du får videre. Er eggløsningen problemet, kan det hende at du får hormonkur for å få fart på den. Er problemet dårlig sædkvalitet, tette eggøledere eller endometriose (fx) kan det hende at dere blir henvist til prøverørsbehandling.

Lykke til!

Hilsen

Hos oss ligger " feilen" hos mannen min.han er tidligere sterilisert og senere # åpnet".Selv har jeg ikke noen spesiell sykehistorie.Holder det da med at mannen min har med henvisning? Vi vet jo hvor " feilen" ligger. Selv har jeg 28 dagers syklus, eggløsning og vi har to barn sammen.Må jeg gjennom alle undersøkelsene så lenge vi vet at det er på grunn av sterliseringen vi har problemer?

Hos oss ligger " feilen" hos mannen min.han er tidligere sterilisert og senere # åpnet".Selv har jeg ikke noen spesiell sykehistorie.Holder det da med at mannen min har med henvisning? Vi vet jo hvor " feilen" ligger. Selv har jeg 28 dagers syklus, eggløsning og vi har to barn sammen.Må jeg gjennom alle undersøkelsene så lenge vi vet at det er på grunn av sterliseringen vi har problemer?

Hei igjen! Jeg er jo ikke doktor, men det synes jo rimelig klart hva som er årsaken til at det ikke klaffer for dere. Skulle tro at det er naturlig å begynne med mannen din og sædprøve.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...