Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte nettopp Ingrid Bjørnovs pianobok, nettopp for å ta opp igjen spillingen som har vært forsømt så lenge. Fikk jo piano av foreldrene mine, så det er kjekt å kunne spille noe.

Er derfor på jakt etter fine, klassiske pianostykker å lære meg. Har funnet notene til "Für Elise" på nettet, og leter fortsatt etter "Air".

Noen forslag til andre "svisker" som er fine og ikke alt for vanskelige å lære seg på egen hånd? Gjerne noe som er kjent, for jeg er ikke så flink til å lese noter. ;)

Sjekk ut http://pianostreet.com/ hvis du er ute etter gratis noter til piano. :)

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Noen fine stykker som jeg kommer på i farten, og som jeg tror ligger på samme nivå er:

Vektersang av Grieg

Balade por Adeline - husker hverken komponist eller hvordan det skrives *pinlig* ;)

Öystein Sommerfeldt har laget mange fine små stykker: "vals til hege" osv. Er finere enn de höres ut som:)

Where I want to be fra musikalen Chess

"Sommersang" - komponisten husker jeg ikke

Kjenningsmelodien fra Twin Peaks (tv-serien)

Ellers likte jeg veldig godt

heftet "perler fra barokken"

:)

Skrevet

Noen fine stykker som jeg kommer på i farten, og som jeg tror ligger på samme nivå er:

Vektersang av Grieg

Balade por Adeline - husker hverken komponist eller hvordan det skrives *pinlig* ;)

Öystein Sommerfeldt har laget mange fine små stykker: "vals til hege" osv. Er finere enn de höres ut som:)

Where I want to be fra musikalen Chess

"Sommersang" - komponisten husker jeg ikke

Kjenningsmelodien fra Twin Peaks (tv-serien)

Ellers likte jeg veldig godt

heftet "perler fra barokken"

:)

Takk for fine tips. :)

Pianostreet hadde mange noter av Grieg, får se om jeg finner den vektersangen der.

Ballade pour Adeline spilte jeg så klart i min musikkskole-tid. :)

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Forresten, Harald Sæveruds "Rondo Amaroso" er fin. Og så har han et annet morsomt stykke som heter "Småsveingangar" eller noe sånt, som han skrev til sønnen sin.

mariaflyfly
Skrevet

En del av Griegs lyriske stykker er fine, og ikke så vanskelige. Hans poetiske tonebilder er også fine! :)

Aveu av Robert Schumann. Han har forresten skrevet en mengde småstykker for piano.

Sommarsong av Wilhelm Peterson-Berger

Satser fra sonater av Beethoven og Mozart. F.eks 2. satsen i Beethovens Pathetique sonate er nydelig. Mozarts sonate i a-dur er fin.

Solfeggettio av Carl Phillip Emanuel Bach er kjempemorsom å spille, og ligger veldig lett i fingra selv om den høres vanskelig ut. ;)

Skrevet

En del av Griegs lyriske stykker er fine, og ikke så vanskelige. Hans poetiske tonebilder er også fine! :)

Aveu av Robert Schumann. Han har forresten skrevet en mengde småstykker for piano.

Sommarsong av Wilhelm Peterson-Berger

Satser fra sonater av Beethoven og Mozart. F.eks 2. satsen i Beethovens Pathetique sonate er nydelig. Mozarts sonate i a-dur er fin.

Solfeggettio av Carl Phillip Emanuel Bach er kjempemorsom å spille, og ligger veldig lett i fingra selv om den høres vanskelig ut. ;)

Takk for forslagene!

Sonata Patethique lærte jeg da jeg gikk på musikkskolen, den er fin, ja. :)

Skrevet

Forresten, Harald Sæveruds "Rondo Amaroso" er fin. Og så har han et annet morsomt stykke som heter "Småsveingangar" eller noe sånt, som han skrev til sønnen sin.

Jaaa, jeg har øvd inn Rondo Amoroso, den er nydelig. Veldig spesiell. :)

Gjest vil også spille
Skrevet

Jaaa, jeg har øvd inn Rondo Amoroso, den er nydelig. Veldig spesiell. :)

Hvor fant du Rondo Amoroso på nettet? Har du en link?

Skrevet

Hvor fant du Rondo Amoroso på nettet? Har du en link?

Jeg fant den ikke på nettet, fikk den av min pianolærerinne da jeg gikk på musikkskolen. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...