Gå til innhold

Research ang. slag

Anbefalte innlegg

Gjest motorPrøysen
Skrevet

I forbindelse research skulle jeg gjerne hatt noen opplysninger om hjerneslag.

1) Er det mulig å ha et slag slik at evnen til å uttrykke seg verbalt svekkes, men evnen til å forstå språk fortsatt er til stede? Altså: personen skjønner hva omgivelsene sier, men kan ikke svare. (Og hvordan vil personen bruke kroppspråk for å kompensere for dette, hvis noen har erfaringer.) I tillegg til disse skadene skal bevegeligheten være så svekket at pasienten må trilles i rullestol.

2) Kan en skade som beskrevet i 1) gradvis bedres, og i så fall hvor lang tid vil dette vanligvis ta og hvilket verbalt nivå kan man vente at personen gjenvinner?

3) Ved slike skade, hvor lenge vil pasienten sannsynligvis bli værende på sykehus? Er det sannsynlig at det vil bli foretatt operasjoner? Hva med rehabilitering? Når er det sannsynlig at pasienten kan forlate sykehuset i perioder for å være sammen med familien?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger på et eller flere av disse spørsmålene!

Gjest Calóni
Skrevet

Om du søker på "afasi" på nettet, så finner du nok svar på en del av det du lurer på. Afasi er en sykdom som gjerne kommer etter et slag. Da sliter man veldig med å 'finne' ordene selv, men forstår helt klart hva folk mener. Men jeg vet minimalt om dette, så du får forhpåentligvis svar fra noen som kan mer :)

Jeg har forsåvidt vært borti et par personer med afasi, og jeg har sett at de kanskje kan peke i retning det de mener å si, men jeg synes det har gått mer i 'fakter', sånn som vi selv kanskje 'veiver' med hendene når vi egentlig ikke har noen anelse om hva for et ord det er vi leter etter.

Men det er bare min observasjon, og den var ikke over lang tid, og ikke over mange personer.

Gjest papirtiger
Skrevet

Søk på Broca Afasi.

Afasi blir gjerne bedre med tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...