Gå til innhold

Skattefaen.

Anbefalte innlegg

Gjest Dardy
Skrevet

Jeg hadde gledet meg skikkelig til å få igjen masse masse penger på skatten i år.

Jeg byttet jobb 1/1-04 og fikk utbetalt feriepenger uten skattetrekk fra forrige arbeidsgiver den 31/1-04

Skulle ikke de penga egentlig være skattefrie?

På likningen min er de lagt til sammen med ordinærinntekten min, og dermed går jeg i null i stedenfor å få igjen penger i år.

Kan det være riktig da? Skal man betale skatt av feriepengene?

Hvorfor trakk ikke min forrige arbeidsgiver skatt da de ble utbetalt?

Jeg som har betalt inn 400,- ekstra pr måned for å få igjen litt i sommer.

Så går det i null.

Det var bare å skyte en hvit pil etter de penga.

Er det noen skattekyndige her?

Gjest wiggum
Skrevet

En utbredt misforståelse er at feriepenger er skattefrie. Det er de ikke. Det er derimot sant at feriepenger utbetales uten at det trekkes skatt. Det kan gjøres fordi skattetrekket på normale lønninger er inkludert skattetrekket på feriepengene. Vi betaler altså litt ekstra skatt hver måned for å slippe skattetrekk på feriepengene. Når arbeidsgiver utbetaler feriepenger etter et endt arbeidsforhold, trekkes det normalt skatt av disse pengene.

Skrevet

Det er helt riktig som wiggum sier.

Det som man antra skal være riktig skattetrekk for deg i løpet av ett helt år skal deles på 10,5 måneder - ikke 12!

Man har altså en trekkfri måned og halvt skattetrekk en måned, men desto høyere skattetrekk de øvrige månedene.

Mao. en form for "tvangssparing". *S*

Skrevet

Det er helt riktig som wiggum sier.

Det som man antra skal være riktig skattetrekk for deg i løpet av ett helt år skal deles på 10,5 måneder - ikke 12!

Man har altså en trekkfri måned og halvt skattetrekk en måned, men desto høyere skattetrekk de øvrige månedene.

Mao. en form for "tvangssparing". *S*

Morsan, du kan så mye om dette at jeg mistenker deg for å være i bransjen?? ;-) Viser til tidligere tråder i dag.

Skrevet

Morsan, du kan så mye om dette at jeg mistenker deg for å være i bransjen?? ;-) Viser til tidligere tråder i dag.

Hiv og hoi! Snart er skatten vår!! :-)

Kabelsatan - det er meg! ;-)

Skrevet

Haha! Kabelsatan! Det var dagens! :)

Skrevet

Haha! Kabelsatan! Det var dagens! :)

Ikke meg som har funnet på det, da! ;-)

Skrevet

Ikke meg som har funnet på det, da! ;-)

Morsomt var det lell! :)

Skrevet

Morsomt var det lell! :)

*s* Enig! :-)

Men jeg må tilføye at jeg juger! ;-) Jeg jobber ikke i ligningsetaten!

Bare like å skryte på meg litt! *he he*

Skrevet

*s* Enig! :-)

Men jeg må tilføye at jeg juger! ;-) Jeg jobber ikke i ligningsetaten!

Bare like å skryte på meg litt! *he he*

Hihi... Hva som helst for å få være Kabelsatan, forstår jeg.

Skrevet

Kabelsatan :-) den var god!

Jeg da? Jeg er jo en sånn skattefaen eller no :-) i bransjen altså, hehe..

Skrevet

Hehe. Jeg var på fest i Kemnerens Divisjon for persolig skattytere i Oslo en gang, og da var det sangen de hadde allsang på (litt omskrevet til å passe akkurat på seg).

Ganske morsomt, synes nå jeg da.

Skrevet

En utbredt misforståelse er at feriepenger er skattefrie. Det er de ikke. Det er derimot sant at feriepenger utbetales uten at det trekkes skatt. Det kan gjøres fordi skattetrekket på normale lønninger er inkludert skattetrekket på feriepengene. Vi betaler altså litt ekstra skatt hver måned for å slippe skattetrekk på feriepengene. Når arbeidsgiver utbetaler feriepenger etter et endt arbeidsforhold, trekkes det normalt skatt av disse pengene.

Men, ikke om man venter med å ta dem ut til 1.1 året etter man slutter vel?

Slik var det for min mann.

Skrevet

He-he..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...