Spirello Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Det er ingen jeg venter på skal dø, langt i fra. Det gjelder hytta vår, eller mormor sin. Det er en familiehytte som nå blir solgt siden mamma og stefaren min ikke gidder å ta vare på den. Jeg er sterkt i mot, men ser at det er større utgifter på hytta (ting som må fikses) enn jeg kan takle. Jeg eier jo ikke nåla i veggen! Så har mormor sagt at hvis det blir solgt blir pengene delt, og det kan se ut til at jeg får ca. 100 000 kr. Og da til spørsmålet mitt.. Jeg har veldig lyst på en nyere bil som jeg kan stole på og som er sikker i trafikken. Nå har vi en gammel bil som stadig stopper, og sikkert blir mos hvis vi skulle kræsje. Og nå skal vi jo ha barn i august også.. MEN vi eier jo ikke bolig heller.. og det er jo kanskje viktigere enn bil, men hva skal vi med bolig hvis vi blir drept i trafikken? (Ja ja jeg vet.. jeg ror fordi jeg vil ha bil: ) Kan legge til at jeg ikke har lappen enda da, men regner med å få den i slutten av april eller mai. Vet at forsikring vil bli svindyrt. Samboern har gjeld - derfor har vi ikke boliglån, og vi trenger ikke flere regninger. Vi har separat økonomi, men det blir jo til at vi bruker det jeg har av lommepenger når han er blakk. Jge liker å kose meg meg god mat både hjemme og ute, og kjøper meg plagg i ny og ne. Så er ikke synd på oss heller. Men det hadde vært deilig å kjøpt leilighet. Vi flytter snart og må betale 9500,- i husleie. Det hadde vært en bedre følelse å betalt ned et lån i stedet for å kaste de penga ut av vinduet.. Vi har ingen som kan kausjonere, så må ha egenkapital og 100 000 ville hjulpet oss langt på meg.. Regner ikke med å kjøpe før om et år og kunne ha få spart litt på den tiden + at jeg har BSU med noen kroner. Vet at jeg først og fremst burde vente og se om jeg får disse penga, men det er 89% sikkert.. Men liker å planlegge litt. : ) Vi kan kanskje klare oss med den gamle bilen par år? Så ta billån etter vi har kjøpt leilighet? 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Men - eh - du har vel ingen arverett etter din mormor? Det er da din mor og hennes evt. søsken som er arvinger? 0 Siter
erin Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Men - eh - du har vel ingen arverett etter din mormor? Det er da din mor og hennes evt. søsken som er arvinger? Hvis mor er død? Da arver vel hun mors del? Eller? 0 Siter
Gjest wiggum Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Men - eh - du har vel ingen arverett etter din mormor? Det er da din mor og hennes evt. søsken som er arvinger? Det er ingen hindringer for at en mormor kan gi gaver til barnebarn. 0 Siter
Gjest biler må gå Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Jeg ville leid en rimerligere bolig. Jeg ville skaffet en litt bedre bil, så du kan være trygg på at den rusler og går, når du har baby! Hvis ikke kan du komme i mange vanskelige situasjoner. Alternativt ville jeg sett på muligheten til å klare meg uten bil. Men nå gikk jeg utfra at du har behov for bil. Da er det viktig at den funker. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Hvis mor er død? Da arver vel hun mors del? Eller? Joda, men hun sier jo at "mamma og stefar ikke gidder ta vare på hytta" så da regnet jeg med at moren var i live. ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Det er ingen hindringer for at en mormor kan gi gaver til barnebarn. Det er det jo ikke, men da regnes det ikke som arv. *Pirker* 0 Siter
erin Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Joda, men hun sier jo at "mamma og stefar ikke gidder ta vare på hytta" så da regnet jeg med at moren var i live. ) Å ja. Hehe, det så jeg ikke. 0 Siter
asterix Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Ville kjøpt bolig. Dere skal ha ganske høyt lån for å måtte ut med 9500 kr i mnd på det. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Kjøp leilighet først og bilen etterpå. Det er vanvittig å leie en leilighet til 9500 kr. i måneden og dere får mye mindre utgifter hvis dere kjøper. Noe som kan føre til at dere får råd til bil. I tillegg venter dere barn og kan ikke risikere det ustabile leiemarkedet. Kast dere ut i det, men få hjelp til å planlegge økonomien. Det lønner seg spesielt hvis samboeren din sitter oppe med gjeld fra før, og uten eiendom. 0 Siter
Ulrikke Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Ville kjøpt bolig, uten tvil. Skjønner at du har lyst på bil, men den kommer etter hvert! Du skal ha MYE lån for å betale 9500 i mnd... Vi har 1,35 mill i lån, og betaler snaut 6500 i mnd... 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Sett pengene på sparekonto og fortsett å spar til dere får lånt til egen leilighet. Vet ikke helt hvor du bor hen jeg men leiligheter er dyrt og det er ganske ok og betale ned lån isteden for den høye husleia. Jeg har et par venninner som betaler 12 000 kr pr mnd for en treroms og det er ganske ille. 0 Siter
noami Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Tja, jeg betalte rundt 4000 i leie i flere år (og dette er rimlig i forhold til oslo prisen altså, min søster betalte mellom 8 og 9000 for omtrent samme type leilighet som jeg hadde) og ble rett og slett dritlei - dette er penger som rett og slett kastes ut vinduet!! Så jeg ville nok satset på leilighet/hus, evt sette pengene i BSU (gjør det lettere for dere å få lån og, en del banker om ikke alle ganger visst BSU beløpet med det dere kan få lånt liksom, ikke helt 100% sikker på hvordan systemet er). Joda det blir lån å nedbetale, men da vet dere i det minste at pengene går til deres *egen* leilighet, ikke rett i lomma til noen andre...... 0 Siter
noami Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Tja, jeg betalte rundt 4000 i leie i flere år (og dette er rimlig i forhold til oslo prisen altså, min søster betalte mellom 8 og 9000 for omtrent samme type leilighet som jeg hadde) og ble rett og slett dritlei - dette er penger som rett og slett kastes ut vinduet!! Så jeg ville nok satset på leilighet/hus, evt sette pengene i BSU (gjør det lettere for dere å få lån og, en del banker om ikke alle ganger visst BSU beløpet med det dere kan få lånt liksom, ikke helt 100% sikker på hvordan systemet er). Joda det blir lån å nedbetale, men da vet dere i det minste at pengene går til deres *egen* leilighet, ikke rett i lomma til noen andre...... Nå betaler vi omtrent like mye på vårt eget huslån som vi gjorde på hybelleilighet før... så valget er ganske enkelt, bruke samme beløp til å betale andre eller til å nedbetale egen gjeld/leilighet? 0 Siter
cecily Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Gå for bolig, helt klart. Det er å kaste penger ut av vinduet å kjøpe bil. Vel er det praktisk og fint med bil, men det er en elendig investering. 0 Siter
Spirello Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 Tja, jeg betalte rundt 4000 i leie i flere år (og dette er rimlig i forhold til oslo prisen altså, min søster betalte mellom 8 og 9000 for omtrent samme type leilighet som jeg hadde) og ble rett og slett dritlei - dette er penger som rett og slett kastes ut vinduet!! Så jeg ville nok satset på leilighet/hus, evt sette pengene i BSU (gjør det lettere for dere å få lån og, en del banker om ikke alle ganger visst BSU beløpet med det dere kan få lånt liksom, ikke helt 100% sikker på hvordan systemet er). Joda det blir lån å nedbetale, men da vet dere i det minste at pengene går til deres *egen* leilighet, ikke rett i lomma til noen andre...... Man kan max spare 15 000 per år i BSU, max 100 000 TILSAMMEN : ) 0 Siter
Spirello Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 Jeg ville leid en rimerligere bolig. Jeg ville skaffet en litt bedre bil, så du kan være trygg på at den rusler og går, når du har baby! Hvis ikke kan du komme i mange vanskelige situasjoner. Alternativt ville jeg sett på muligheten til å klare meg uten bil. Men nå gikk jeg utfra at du har behov for bil. Da er det viktig at den funker. Rimligere bolig er lettere sagt enn gjort! Det er ikke å få, i hvert fall ikke treroms, og jeg går ikke ned i standard. Hjemmet mitt er viktig for meg.. Så ja, er nok ganske kresen der. Bor midt i Oslo, så vi MÅ ikke ha bil, men nå får jeg lappen og skal ha bil.. Det gjør det enklere å besøke familie, sykehuskontroller, jobb til samboern osv osv. 0 Siter
Spirello Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 Men - eh - du har vel ingen arverett etter din mormor? Det er da din mor og hennes evt. søsken som er arvinger? Nå glemte jeg å skrive i første innlegg at mormor lever i beste velgående og vi diskuterte dette i går, det gjør mor og. : ) Men "vi" (LES: mormor) selger, og skal dele pengene.. så dette blir en "gave" da kan du si.. Det er egnetlig mormor som skal ha alle penga, og mamma når hun blir borte. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Rimligere bolig er lettere sagt enn gjort! Det er ikke å få, i hvert fall ikke treroms, og jeg går ikke ned i standard. Hjemmet mitt er viktig for meg.. Så ja, er nok ganske kresen der. Bor midt i Oslo, så vi MÅ ikke ha bil, men nå får jeg lappen og skal ha bil.. Det gjør det enklere å besøke familie, sykehuskontroller, jobb til samboern osv osv. Det er noen 3-roms leiligheter som selger for rundt 450 000 kr ganske langt ned i Trondheimsveine, ved Rema. Fellesgjelda er godt over en mill men ryktene sier at de leilighetene er innmari fine ). Det blir nok en høy husleie etterhvert men salgssummen er jo overkommelig. Ellers så er jo Ringnes Park ikke så dyrt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Nå glemte jeg å skrive i første innlegg at mormor lever i beste velgående og vi diskuterte dette i går, det gjør mor og. : ) Men "vi" (LES: mormor) selger, og skal dele pengene.. så dette blir en "gave" da kan du si.. Det er egnetlig mormor som skal ha alle penga, og mamma når hun blir borte. Da blir det jo noe annet. Men det er vel bare en viss sum man kan gi bort uten at det regnes som forskudd på arv eller at det blir noe mer pes med det i forhold til skattemyndigheter og anfre myndigheter? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.