Gjest all1 Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 bolig bolig. Bil synker i verdi, boliger stiger i verdi. Ærlig talt, bruk huet når du får masse penger ramlende i fanget. 0 Siter
Spirello Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 bolig bolig. Bil synker i verdi, boliger stiger i verdi. Ærlig talt, bruk huet når du får masse penger ramlende i fanget. Jada surfisen! Jeg er faktisk veldig økonomisk av meg, og tenkte bolig med en gang.. Men andre mener jeg bør kjøpe en bedre bil, så ta boliglån senere... Ikke billån senrere. 0 Siter
Spirello Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 Det er noen 3-roms leiligheter som selger for rundt 450 000 kr ganske langt ned i Trondheimsveine, ved Rema. Fellesgjelda er godt over en mill men ryktene sier at de leilighetene er innmari fine ). Det blir nok en høy husleie etterhvert men salgssummen er jo overkommelig. Ellers så er jo Ringnes Park ikke så dyrt. Takk for tips, men vi kommer til å satse på leilighet uten fellesgjeld, og heller ha lav husleie. Vi ønsker å kjøpe i en drabantby, ikke midt i sentrum - for mye forurensing her.. særlig med tanke på lillegutt som kommer i august. Men vi blir nok på løkka et år til - jeg vil spare litt penger til egenandel, og evt. oppussing. 0 Siter
Spirello Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 Da blir det jo noe annet. Men det er vel bare en viss sum man kan gi bort uten at det regnes som forskudd på arv eller at det blir noe mer pes med det i forhold til skattemyndigheter og anfre myndigheter? Aner ikke.. regner med at det regnes som forskudd på arv, derfor jeg skrev arv.. Må nok dele litt av summen med staten ja... : ( Men det finner vi ut av da... 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Aner ikke.. regner med at det regnes som forskudd på arv, derfor jeg skrev arv.. Må nok dele litt av summen med staten ja... : ( Men det finner vi ut av da... Fra foreldrene kan man arve 250.000,- fra hver før arveskatt kommer inn i bildet, hvordan det er med forskudd på arv fra besteforeldre aner jeg ikke. Muligheten er jo å la det gå gjennom din mor og så videre til deg med en gang? Om det da ikke vil overstige 250.000,- for henne og dermed arveskatt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Takk for tips, men vi kommer til å satse på leilighet uten fellesgjeld, og heller ha lav husleie. Vi ønsker å kjøpe i en drabantby, ikke midt i sentrum - for mye forurensing her.. særlig med tanke på lillegutt som kommer i august. Men vi blir nok på løkka et år til - jeg vil spare litt penger til egenandel, og evt. oppussing. Jeg er helt enig med deg jeg i å kjøpe en leilighet med minst mulig fellesgjeld. Problemet er at prisen på leiligheter uten fellesgjeld er så innmari dyr. Men hvis du flytter ut fra Løkka så sparer du masse penger for her er rådyrt for tida. 0 Siter
Gjest da slipper de Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Fra foreldrene kan man arve 250.000,- fra hver før arveskatt kommer inn i bildet, hvordan det er med forskudd på arv fra besteforeldre aner jeg ikke. Muligheten er jo å la det gå gjennom din mor og så videre til deg med en gang? Om det da ikke vil overstige 250.000,- for henne og dermed arveskatt. Moren kan jo frasi seg arv overskytende 250 000,-. Da slipper de arveskatt.Det gjorde moren til mannen min, og vi fikk 35000,- 0 Siter
Lisabeth Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Fra foreldrene kan man arve 250.000,- fra hver før arveskatt kommer inn i bildet, hvordan det er med forskudd på arv fra besteforeldre aner jeg ikke. Muligheten er jo å la det gå gjennom din mor og så videre til deg med en gang? Om det da ikke vil overstige 250.000,- for henne og dermed arveskatt. Det er ikke lurt. Da bruker Spirellos mor opp en del av sitt fribeløp. hvis hun senere arver mer fra sin mor, blir det mer å betale i arveavgift. For å minimalisere arveavgift er det lønnsomt å føre noe direkte over på barnebarn. 0 Siter
....AV Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Fra foreldrene kan man arve 250.000,- fra hver før arveskatt kommer inn i bildet, hvordan det er med forskudd på arv fra besteforeldre aner jeg ikke. Muligheten er jo å la det gå gjennom din mor og så videre til deg med en gang? Om det da ikke vil overstige 250.000,- for henne og dermed arveskatt. Du har et fribeløp på 250000 uansett hvem du arver fra. Dvs. at man kan gi 250 000 som forskudd på arv til barnebarna uten at det går ut over fribeløpet til barna. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Du har et fribeløp på 250000 uansett hvem du arver fra. Dvs. at man kan gi 250 000 som forskudd på arv til barnebarna uten at det går ut over fribeløpet til barna. Altså kan du arve 250.000,- fra både mor og far og farmor og farfar og mormor og morfar uten å betale ett øre i arveskatt? Lurt. 0 Siter
....AV Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Altså kan du arve 250.000,- fra både mor og far og farmor og farfar og mormor og morfar uten å betale ett øre i arveskatt? Lurt. Ja det er lurt :-) Mannen min har arvet både mor og mormor uten problemer. 0 Siter
Gjest kjøp bil! Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Lån 80 prosent til bolig i Husbanken. De er den eneste banken som ikke sjekker betalingsanvisninger. Faktisk så har de en max på hva lånere skal kunne tjene. Resten kan dere låne av kommunen, det heter kommunalt etableringsslån, og gis til de som ikke har egenkapital. Men det er klart, skal dere bo midt i oslo, blir det dyrt. Vi betalte en million for vårt hus, lånte absolutt alt. Til og med takstmannen og tinglysningsgebyret. Vi bor 4 mil fra Oslo, og betaler 5700 i måneden tilsammen på boliglånene. Huset vårt er en fireroms med hage. Jeg ville iallefall kjøpt bil for pengene, en sikker bil er viktigere enn alt.. 0 Siter
Åsemor Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Tja, jeg betalte rundt 4000 i leie i flere år (og dette er rimlig i forhold til oslo prisen altså, min søster betalte mellom 8 og 9000 for omtrent samme type leilighet som jeg hadde) og ble rett og slett dritlei - dette er penger som rett og slett kastes ut vinduet!! Så jeg ville nok satset på leilighet/hus, evt sette pengene i BSU (gjør det lettere for dere å få lån og, en del banker om ikke alle ganger visst BSU beløpet med det dere kan få lånt liksom, ikke helt 100% sikker på hvordan systemet er). Joda det blir lån å nedbetale, men da vet dere i det minste at pengene går til deres *egen* leilighet, ikke rett i lomma til noen andre...... Renter + husleie i en vanlig borettslag blir fort nesten like mye som husleie i en leie-leilighet. 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Man kan max spare 15 000 per år i BSU, max 100 000 TILSAMMEN : ) Man kan vel spare så mye man vil, men man får bare skattefradrag for et max et beløp i året. 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Har ikke lest alle innleggene, men jeg ville klart brukt det beløpet til å skaffe meg bolig, boligutgifter har du uansett. Bilutgift er noe som kommer i tillegg. Den kan du kjøpe når du har nedbetalt litt på lånet f.eks. 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Har ikke lest alle innleggene, men jeg ville klart brukt det beløpet til å skaffe meg bolig, boligutgifter har du uansett. Bilutgift er noe som kommer i tillegg. Den kan du kjøpe når du har nedbetalt litt på lånet f.eks. Du får jo bedre rente jo mer egenkapital du har. Disse pengene du sparer på bra rente kan du frigjøre til å kjøpe bil . 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Sett inn max.-beløpet på BSU-kontoen så lenge du kan, det gir stor skattefordel. Spar resten på høyrente og spar til bolig. Du kan ta MYE taxi og leiebil for det det koster å ha bil. Det koster minst 10.000 i året bare i forsikring og avgifter - før du har begynt å kjøre bilen engang. Og bilen taper seg kanskje 10.-20.000 i året i verdi også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.