Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg satte inn hormonspiral for en liten uke siden, og har noen spørsmål...

1. Legen sa jeg høyst sannsynlig ville blø en del de første dagene og litt de første månedene. Jeg blødde bare litt første dagen, og siden ikke noe. Slipper jeg da unna alt, eller kan det komme mer etterhvert..?

2. Er spiralen sikker som prevesjonsmiddel fra første dag?

3. Hva slags andre bivirkninger kan en hormonspiral gi?

4. Dersom jeg slipper unna hele mensen, hvordan kan jeg eventuelt merke om jeg likevel blir gravid med spiralen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18045-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Legen sa jeg høyst sannsynlig ville blø en del de første dagene og litt de første

månedene. Jeg blødde bare litt første dagen, og siden ikke noe. Slipper jeg da unna alt,

eller kan det komme mer etterhvert..?

Det kan komme mer blødning etterhvert

2. Er spiralen sikker som prevesjonsmiddel fra første dag?

Ja

3. Hva slags andre bivirkninger kan en hormonspiral gi?

Humørendring, endring av hud og ømme bryster (sjeldne bivirkinger)

4. Dersom jeg slipper unna hele mensen, hvordan kan jeg eventuelt merke om jeg likevel

blir gravid med spiralen?

Hvis mensen stopper opp bør du ta en test ca to uker etter ventet menstruasjon. Er den negativ behøver du ikke teste deg igjen (med mindre du får sterk mistanke om graviditet) Manglende menstruasjon gjør det enda mer sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...