Gjest bare undres over legemiddelindustrien Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Hvem er det de tar utgangspunkt i for å avgjøre om en bivirkning er sjelden eller hyppig? blir felleskatalogen oppdatert? 0 Siter
Gjest FFFTTTGGG Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 I forbindelse med utprøving av medikamentene vil jeg tro at det journalføres hvilke bivirkninger forsøkspersonene får. Det sammenliknes med gruppen som har fått placebo ("luremedisin"), og på bakgrunn av det vurderer de om bivirkningen er hyppig eller ikke. I felleskatalogen er det ofte oppgitt hvor mange som har fått den gjeldene bivirkningen. Tror det fungerer slik at leger melder inn til Statens Legemiddelverk (eller hva det heter nå) om bivirkninger pasientene melder fra om når medisinen er i bruk. Felleskatalogen oppdateres. Ser du på nett ser du nederst på siden når siste revisjon var. Når det gjelder bivirkninger er det langt fler som har virkning av medisinen enn de som har bivirkning. Mange jeg snakker med "tar utgangspunkt" i bivirkningslisten når de får en ny medisin, for så å kjenne etter symptomene. Jeg er ikke så sikker på om det er så lurt. Men - mange føler jo sikkert for å vite alt om den medisinen de tar også da! Det er jo ikke noe rart. Men - det skal veldig lite til før det føres som en bivirkning - selv om det kanskje er mest sannsynlig at det skyldes andre ting, feks grunntilstand. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Du har fått et særdeles godt svar av FTG. Jeg gir deg denne linken som kan gi deg noe tilleggsinformasjon. http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F5%2F503.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2302161&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D2302161 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.