Gå til innhold

arg: blir så irritert over folk som ikke kan forstå!!

Anbefalte innlegg

Gjest ÀRG!!!
Skrevet

Jeg opplever aldri å bli presset til å spise noe jeg ikke tåler, men enkelte har liten innsikt i slike problemstillinger.

Forøvrig tror jeg hvilken reaksjon man får har kan ha sammenheng med hvordan man selv forholder seg til at man ikke kan spise hva som helst.

Så du synes ikke at det holder å si at man blir dårlig av mat for å slippe å bli mast på? Skal man være en mester til å argumentere og legge ut om sine sykdommer/allergier i tillegg?

Når jeg sier i fra om at jeg ikke tåler noe så forventer jeg faktisk at omgivelsene mine tar hensyn til det og ikke påtvinger meg noe som kan gjøre meg syk.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fyrlykt

8

• Gemini

7

• frosken

7

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Irriterende ja, jeg er i samme situasjon når det gjelder paprika. Var invitert på middag til en sykepleier og ga klar beskjed om at jeg ikke tålte litt engang.

Etter at jeg hadde spist gryteretten fortalte hun at hun hadde hatt bare en bitteliten teskje med paprikakrydder i gryta.

Fadern - jeg lå og vrei meg i smerter hele natta.

Drittfolk!

Hva "unnskyldte" hun seg med da? At hun hadde tenkt at det "ikke var så farlig"?

Skrevet

Så du synes ikke at det holder å si at man blir dårlig av mat for å slippe å bli mast på? Skal man være en mester til å argumentere og legge ut om sine sykdommer/allergier i tillegg?

Når jeg sier i fra om at jeg ikke tåler noe så forventer jeg faktisk at omgivelsene mine tar hensyn til det og ikke påtvinger meg noe som kan gjøre meg syk.

Jeg pleier ikke å kommentere noe særlig på det, lar bare være å forsyne meg av mat som jeg erfaringsmessig vet inneholder det jeg ikke tåler. Noen ganger spiser jeg ingenting, og det fungerer helt greit. Så lenge jeg ikke fokuserer på at jeg ikke spiser noe, så synes jeg folk rundt meg heller ikke gjør. Litt likt det å ikke drikke alkohol når andre drikker egentlig.

Noen klarer å tiltrekke seg oppmerksomhet rundt det meste, og da pleier omgivelsene å bli sære de også.

Gjest ARG!!!
Skrevet

Jeg pleier ikke å kommentere noe særlig på det, lar bare være å forsyne meg av mat som jeg erfaringsmessig vet inneholder det jeg ikke tåler. Noen ganger spiser jeg ingenting, og det fungerer helt greit. Så lenge jeg ikke fokuserer på at jeg ikke spiser noe, så synes jeg folk rundt meg heller ikke gjør. Litt likt det å ikke drikke alkohol når andre drikker egentlig.

Noen klarer å tiltrekke seg oppmerksomhet rundt det meste, og da pleier omgivelsene å bli sære de også.

Det kan fungere greit å forsyne seg av det man tåler når det er mange retter på bordet, men når det bare er en eller to ting så synes jeg faktisk at jeg bør informere verten av ren høflighet at man ikke kan spise hovedretten pga allergi. At jeg får spørsmål vedrørende min allergi må jeg tåle, men jeg blir faktisk sur når noen presser meg til å spise dette.

Så lenge jeg ikke lager noe nummer ut av at jeg ikke kan spise paien , hvorfor skal vertskapet gjøre det da?. Er jo forresten fint at det alltid fungerer for deg.

Skrevet

Nå synes jeg du er unødvendig lite forståelsesfull. Du overrasker meg negativt noen ganger... (Det er sikkert gjensidig...)

Skrevet

Nå synes jeg du er unødvendig lite forståelsesfull. Du overrasker meg negativt noen ganger... (Det er sikkert gjensidig...)

Det er som når du ber folk om å bruke google...*s*

Mener ikke å være lite hensynsfull, men er opptatt av at det er mange måter å formidle ting på - inkl. allergier. I det første svaret mitt var jeg litt greiere, for der påpekte jeg jo at det finnes folk uten innsikt i problemstillingen.

Ha en fin søndag:-)

Skrevet

Det kan fungere greit å forsyne seg av det man tåler når det er mange retter på bordet, men når det bare er en eller to ting så synes jeg faktisk at jeg bør informere verten av ren høflighet at man ikke kan spise hovedretten pga allergi. At jeg får spørsmål vedrørende min allergi må jeg tåle, men jeg blir faktisk sur når noen presser meg til å spise dette.

Så lenge jeg ikke lager noe nummer ut av at jeg ikke kan spise paien , hvorfor skal vertskapet gjøre det da?. Er jo forresten fint at det alltid fungerer for deg.

Jeg tror det kan være individuelt hva man opplever som "press" fra andre, og hva man oppfatter som uvitenhet.

Kanskje har jeg mer flaks med mine omgivelser på dette området enn du har.

Gjest Aldri hørt om
Skrevet

Bekjent? Da vet hun vel hva du tåler/ikke tåler.

Og er hun sykepleier i tillegg (ja jeg vet det finnes mange ukompetente der), men tomater?

Det er ikke så rart at selv fagfolk reagerer på akkurat det, for det har jeg faktisk ikke hørt om. Men du vil jo ikke forklare så.

Hadde det vært jordbær, og du kunne blitt kvalt, så hadde det selvsagt vært noe annet.

Uansett, du velger da selv hva du putter i munnen, og du velger også selv hvor stor oppmerksomhet du vil ha - eller ikke.

Er det ei som kjenner deg, så kan jeg ikke helt forstå problemet hverken for deg eller henne.

Hun kjenner deg - du kjenner henne. Ingen kan lukte seg til hva andre blir dårlig i magen av. For det er vel det du blir, og ikke direkte syk?

Skrevet

Hva "unnskyldte" hun seg med da? At hun hadde tenkt at det "ikke var så farlig"?

Mange tror at det er særheter og at vi egentlig ikke liker det. Jeg vet sannelig ikke hva som er verst, å bli tatt for å være en løgner eller at vertinna lurer i meg mat jeg ikke vil/kan spise.

Det er jo ikke ekte allergi, jeg kan aldri få allergisk sjokk og dø på grunn av dette, jeg får bare forferdelige magesmerter i 10-12 timer. For de som ikke kjenner smertene virker det kanskje som en bagatell.

Skrevet

Er det virkelig noen som er allergiske mot tomater. Det må jeg si jeg aldri har hørt om.

Hvordan arter det seg egentlig?

Jeg tror mange kaller overfølsomhet for matvarer for allergi, om det er tilfelle her vet jeg ikke.

Det er ille nok å ikke tåle en matvare og reagere med smerter, luft i magen, diare eller annet. Mange reagerer sånn på ulike matsorter uten at det kan kalles ekte allergi. Likefullt må vi bli respektert for at vi ikke tåler en matvare, selv om vi "bare" blir syk og ikke kan dø av det! Jeg vet om flere som ikke tåler tomater og reagerer med magesmerter, oppkast og diare.

Skrevet

Mange tror at det er særheter og at vi egentlig ikke liker det. Jeg vet sannelig ikke hva som er verst, å bli tatt for å være en løgner eller at vertinna lurer i meg mat jeg ikke vil/kan spise.

Det er jo ikke ekte allergi, jeg kan aldri få allergisk sjokk og dø på grunn av dette, jeg får bare forferdelige magesmerter i 10-12 timer. For de som ikke kjenner smertene virker det kanskje som en bagatell.

Ja, manglende forståelse for allergier er slitsomt. Jeg har ikke det konkrete problemet sjøl, men venninner som har allergier blant annet. Og hun ene holdt på å dø av anafylaktisk sjokk en gang, bokstavlig talt. Så jeg vet litt om alvoret.

Også om det å ta hensyn til andres helsetilstand på andre måter, har en revmatiker i familien som stadig opplever manglende forståelse for sine plager og begrensninger fra andre. Hun er den av mine slektninger som klager minst over helsa. Men av og til MÅ hun jo begrunne avlysninger osv pga helsa, når hun rett og slett ikke orker å komme seg ut av huset, fordi det er en svært dårlig dag.

Så det er slett ikke alltid hvordan man selv formidler det hele som spiller inn på hvordan man blir møtt i sin situasjon.

Gjest Aldri hørt om
Skrevet

Jeg tror mange kaller overfølsomhet for matvarer for allergi, om det er tilfelle her vet jeg ikke.

Det er ille nok å ikke tåle en matvare og reagere med smerter, luft i magen, diare eller annet. Mange reagerer sånn på ulike matsorter uten at det kan kalles ekte allergi. Likefullt må vi bli respektert for at vi ikke tåler en matvare, selv om vi "bare" blir syk og ikke kan dø av det! Jeg vet om flere som ikke tåler tomater og reagerer med magesmerter, oppkast og diare.

Det å ikke tåle noe, eller bli kvalm/uvel, er ikke det samme som å være allergisk.

Men for all del, jeg hadde selvsagt tatt hensyn, men da måtte jo vedkommende sagt ifra.

Gjest Liza i London
Skrevet

Er det virkelig noen som er allergiske mot tomater. Det må jeg si jeg aldri har hørt om.

Hvordan arter det seg egentlig?

det er heldigvis relativt sjelden.

men for ikke saa lenge siden doede en ung kvinne her pga tomat allergi. Alt hun gjorde var aa skjaere opp en tomat

Gjest Aldri hørt om
Skrevet

det er heldigvis relativt sjelden.

men for ikke saa lenge siden doede en ung kvinne her pga tomat allergi. Alt hun gjorde var aa skjaere opp en tomat

Det tror jeg rett og slett ikke på - det må ha vært annet også.

Hun må ha lidd av noe annet i tillegg.

Kan du forklare?

Skrevet

Jeg synes det ville være en fordel om folk skilte mellom intoleranse og allergi. Selvfølgelig skal man respektere både intoleranser og allergier, men jeg er så avgjort mest nøye med forberedelsene av et måltid dersom jeg har besøk av en hyperallergiker. Jeg har to venninner som er hyperallergikere; da må jeg passe på at f.eks. det ikke har blitt skåret opp appelsiner på brødfjøla dagen før jeg lager maten, kan ikke bruke matvarer hvor det står "krydder" på innholdsdeklarasjonen osv. osv. Jeg fjerner også de matvarene de er allergiske mot fra kjøkkenet dagen før de kommer på besøk...

Det er stor forskjell på å måtte hentes med luftambulanse pga anafylaktisk sjokk og det å ha noe mavesmerter i etterkant dersom man ved et uhell har fått i seg noe av det man bør unngå.

Gjest Liza i London
Skrevet

Kan du forklare?

Nei,jeg vet ikke annet enn dette.

det var slaatt opp i media...og det var ikke nevnt noen annen grunn.

Vi ser stadig dodsfall av noetteallergi...noetteallergiker som har spist kaker som har ligget i naerheten av kaker med noetter.

Naa har vi mye,mye mer allergi her enn i Norge.

det, sammenholdt med enormt mye stoerre folketall,kan kanskje forklare noe av slike "freak" dodsfall

Gjest Aldri hørt om
Skrevet

Nei,jeg vet ikke annet enn dette.

det var slaatt opp i media...og det var ikke nevnt noen annen grunn.

Vi ser stadig dodsfall av noetteallergi...noetteallergiker som har spist kaker som har ligget i naerheten av kaker med noetter.

Naa har vi mye,mye mer allergi her enn i Norge.

det, sammenholdt med enormt mye stoerre folketall,kan kanskje forklare noe av slike "freak" dodsfall

Nøtter er noe annet - det er en kjent sak, men tomater alene.

Tror bestemt ikke det er noen allergi nei, men jeg skal gi meg hvis en lege kommer å sier noe annet :-)

Skrevet

Kan du forklare?

Jeg har ei venninne som stadig vekk holder på å dø av allergi så jeg tør ikke ha henne på besøk lenger

Skrevet

Jeg synes det ville være en fordel om folk skilte mellom intoleranse og allergi. Selvfølgelig skal man respektere både intoleranser og allergier, men jeg er så avgjort mest nøye med forberedelsene av et måltid dersom jeg har besøk av en hyperallergiker. Jeg har to venninner som er hyperallergikere; da må jeg passe på at f.eks. det ikke har blitt skåret opp appelsiner på brødfjøla dagen før jeg lager maten, kan ikke bruke matvarer hvor det står "krydder" på innholdsdeklarasjonen osv. osv. Jeg fjerner også de matvarene de er allergiske mot fra kjøkkenet dagen før de kommer på besøk...

Det er stor forskjell på å måtte hentes med luftambulanse pga anafylaktisk sjokk og det å ha noe mavesmerter i etterkant dersom man ved et uhell har fått i seg noe av det man bør unngå.

Det er vel også forskjell på vertinner, når det gjelder å bli fornærmet eller ikke om gjesten sier nei takk til noe av det som blir servert.

Gjest Liza i London
Skrevet

Nøtter er noe annet - det er en kjent sak, men tomater alene.

Tror bestemt ikke det er noen allergi nei, men jeg skal gi meg hvis en lege kommer å sier noe annet :-)

jeg er ingen ekspert paa allergi.

Men, hva er egentlig basic forskjell paa en noetteallergi og en tomat allergi?

Til daglig er jeg mer opptatt av den psykiske komponenten i allergi.

DEN er intressant

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...