Gå til innhold

arg: blir så irritert over folk som ikke kan forstå!!

Anbefalte innlegg

Gjest Aldri hørt om
Skrevet

Jeg har ei venninne som stadig vekk holder på å dø av allergi så jeg tør ikke ha henne på besøk lenger

Men det er ikke tomater alene. Kanskje ikke tomater i det hele tatt?

Jeg har vært borti mange allergikere, men har aldri vært borte i noen som ikke tåler tomater?

Det kan være at de ikke liker det, og blir kvalme av den grunn, men det er ikke allergi.

Tar jeg feil, så får det så være, men jeg tror ikke tomater alene kan være så skumle. Har aldri hørt om det.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fyrlykt

8

• Gemini

7

• frosken

7

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vel også forskjell på vertinner, når det gjelder å bli fornærmet eller ikke om gjesten sier nei takk til noe av det som blir servert.

Selvfølgelig er det forskjell på både vertinner og gjester på dette området.

Gjest Liza i London
Skrevet

Jeg har ei venninne som stadig vekk holder på å dø av allergi så jeg tør ikke ha henne på besøk lenger

Har hun ikke en saann EpiPen (eller hva det naa heter paa norsk) mot anaphylaxis?

Gjest Liza i London
Skrevet

Jeg har vært borti mange allergikere, men har aldri vært borte i noen som ikke tåler tomater?

Det kan være at de ikke liker det, og blir kvalme av den grunn, men det er ikke allergi.

Tar jeg feil, så får det så være, men jeg tror ikke tomater alene kan være så skumle. Har aldri hørt om det.

men at du ikke har hort om det er jo ikke noe vitenskapelig bevis paa at det ikke finnes.

Tomater inneholder jo levende protein som er en forutsetning for at det kan kalles allergi

Skrevet

Venninna mi tåler ingenting nesten, har ikke sett maken til henne nei

Skrevet

Les og lær:

"Matvareallergi eller intoleranse mot matvarer er meget individuelt. Det er oftest et stoff eller en syre man reagerer på. Matvarer deles opp i ulike risikogrupper. Den grønnsaken som gir oftest og sterkeste reaksjoner er erter. I neste gruppe som gir mindre sterke reaksjoner kommer bønner, rå gulrøtter, paprika, selleri og tomater"

fra:

http://www.helsenett.no/Allergi/Allergi/Allergi-mot-gr-nnsaker

http://www.google.com/search?q=allergi+tomater&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Skrevet

Har hun ikke en saann EpiPen (eller hva det naa heter paa norsk) mot anaphylaxis?

Jotakk, den stakk jeg tvers gjennom tommelen min i ren forfjamselse da hun mistet bevisstheten forrige gang

Hun hadde en til da.

Klarte å prøve og sette den feil vei, jeg visste ikke hvor nåla var. Var litt virra akkurat da ja :o)

Gjest Liza i London
Skrevet

Jotakk, den stakk jeg tvers gjennom tommelen min i ren forfjamselse da hun mistet bevisstheten forrige gang

Hun hadde en til da.

Klarte å prøve og sette den feil vei, jeg visste ikke hvor nåla var. Var litt virra akkurat da ja :o)

*flirer*

Hvordan foeltes en dose Adrenaline?

Gjest baremei
Skrevet

Det er ganske så vanlig å være allergisk mot tomat!! Mange pollenallergikere f.eks. tåler heller ikke tomat.Fordi om du ikke kjenner noen som er allergiske mot et stoff, må du da skjønne at det finnes folk som er det..

Skrevet

*flirer*

Hvordan foeltes en dose Adrenaline?

Nåla gikk jo tvers igjennom så jeg fikk nok ikke i meg så mye.

Og jeg var vel egentlig ganske gira da hun svimte av. LOL, stygt å le men det var skremmende og jeg hadde bare sett hun hadde satt den før men nå fant hun den ikke før det var forseint.

Gjest Aldri hørt om
Skrevet

men at du ikke har hort om det er jo ikke noe vitenskapelig bevis paa at det ikke finnes.

Tomater inneholder jo levende protein som er en forutsetning for at det kan kalles allergi

Jeg er som sagt ikke bastant her, men temmelig sikker på at tomater alene ikke kan fremkalle allergi.

Det må i så fall være ekstreme tilfeller hvor andre faktorer spiller inn.

Men, som sagt jeg gir meg hvis en meget kompetent faglig person kommer og sier noe annet.

Innskriver svarer jo heller ikke på om dette er en konstatert allergi eller kun magesmerter/kvalme.

Sikkert ubehagelig nok, men ikke farlig. Mange som sliter med mat som gir smerter, men som allikevel spiser det.

Uansett, så velger man selv hva man vil spise, og man sier ifra eller har med egen mat.

Man kan ikke forvente at andre skal være tankelesere, og de vil jo også gjerne servere sin mat med stolthet, for at gjestene skal smake.

Det er ikke noe vondt bak det.

Gjest Liza i London
Skrevet

Nåla gikk jo tvers igjennom så jeg fikk nok ikke i meg så mye.

Og jeg var vel egentlig ganske gira da hun svimte av. LOL, stygt å le men det var skremmende og jeg hadde bare sett hun hadde satt den før men nå fant hun den ikke før det var forseint.

Ikke saerlig hyggelig naar folk svimer av saann.

Men hun overlevde da,etter hva jeg forstaar?

Intressante greier dette med allergi....jeg er overbevist om at psykiske komponeneter har 10-90% inflytelse paa en allergisk reaksjon.

men det er jo litt farlig aa forsoeke aa etterptoeve den teorien....

Gjest Liza i London
Skrevet

Jeg er som sagt ikke bastant her, men temmelig sikker på at tomater alene ikke kan fremkalle allergi.

Det må i så fall være ekstreme tilfeller hvor andre faktorer spiller inn.

Men, som sagt jeg gir meg hvis en meget kompetent faglig person kommer og sier noe annet.

Innskriver svarer jo heller ikke på om dette er en konstatert allergi eller kun magesmerter/kvalme.

Sikkert ubehagelig nok, men ikke farlig. Mange som sliter med mat som gir smerter, men som allikevel spiser det.

Uansett, så velger man selv hva man vil spise, og man sier ifra eller har med egen mat.

Man kan ikke forvente at andre skal være tankelesere, og de vil jo også gjerne servere sin mat med stolthet, for at gjestene skal smake.

Det er ikke noe vondt bak det.

Hva slags faktorer tenker du paa da?

Skrevet

Hvis du leser f.eks på allergiforbundets nettsider, vil du se at tomater står relativt høyt på lista over matvarer det er vanlig å reagere på.

Skrevet

Intressante greier dette med allergi....jeg er overbevist om at psykiske komponeneter har 10-90% inflytelse paa en allergisk reaksjon.

Ja, vi fant aldri ut hva det var hun reagerte på

Hun hadde med egen mat og vi bare satt her. Det kan godt hende det er mye psykisk.

Skrevet

Jeg har funnet ut at min sterkt astmatiske samboer med dyreallergi blir verre dersom han vet at det er/har vært dyr der, enn uten, men det er bare snakk om å utsette sykebilen 1/2-1 time ekstra. hehe.

Skrevet

Hvordan forklarer man da tilfellet der venninna mi nesten døde av anafylaktisk sjokk (bokstavlig talt altså, hun var virkelig døden nær!). Hun hadde ingen kjente allergier på forhånd, den var ny-oppstått. Da kan man ikke si mye om psykisk komponent, når man bare plutselig blir dødssyk.

Gjest Liza i London
Skrevet

Hvordan forklarer man da tilfellet der venninna mi nesten døde av anafylaktisk sjokk (bokstavlig talt altså, hun var virkelig døden nær!). Hun hadde ingen kjente allergier på forhånd, den var ny-oppstått. Da kan man ikke si mye om psykisk komponent, når man bare plutselig blir dødssyk.

nei, det kan man ikke saann aapenbart.

Og kanskje er hun 100% allergisk.

Kanskje er hun 90%..eller 20%....kanskje minnet smak/lukt etc henne vagt - og ubevisst -om en lite hyggelig situasjon ( eller person)

Naar jeg snakker om psykisk komponent saa mener jeg ikke "spill"...eller "hysteri"

Det er Mind-body samspillet jeg er intressert i.

Det gjoer ikke allergiske reaksjoner mindre ubehagelige eller farlige.

Men istedet for aa fylle paa med medisner, eller forringet livskvalitet ved aa stadig maatte passe paa som en smed hva en spiser....med dramatiske konsekvenser hvis man utsettes for visse allergener, saa mener jeg at man boer satse mer paa aa forske paa denne sammenhengen for aa kunne helbrede.

Inntil vi vet mer maa alle med allergi behandles medisinsk.Og selvsagt med aa unngaa det man reagerer paa.

Jeg synes det er trist at straks man nevner psykisk saa liksom ansvarliggjoer man den enkelte pasient som om det var et moralsk spoersmaal det dreier seg om.

Etter min oppfatning saa er psykiske komponenter like virkelige og serioese som somatiske.

Skrevet

nei, det kan man ikke saann aapenbart.

Og kanskje er hun 100% allergisk.

Kanskje er hun 90%..eller 20%....kanskje minnet smak/lukt etc henne vagt - og ubevisst -om en lite hyggelig situasjon ( eller person)

Naar jeg snakker om psykisk komponent saa mener jeg ikke "spill"...eller "hysteri"

Det er Mind-body samspillet jeg er intressert i.

Det gjoer ikke allergiske reaksjoner mindre ubehagelige eller farlige.

Men istedet for aa fylle paa med medisner, eller forringet livskvalitet ved aa stadig maatte passe paa som en smed hva en spiser....med dramatiske konsekvenser hvis man utsettes for visse allergener, saa mener jeg at man boer satse mer paa aa forske paa denne sammenhengen for aa kunne helbrede.

Inntil vi vet mer maa alle med allergi behandles medisinsk.Og selvsagt med aa unngaa det man reagerer paa.

Jeg synes det er trist at straks man nevner psykisk saa liksom ansvarliggjoer man den enkelte pasient som om det var et moralsk spoersmaal det dreier seg om.

Etter min oppfatning saa er psykiske komponenter like virkelige og serioese som somatiske.

Hm - interessante teorier.

Uansett tror jeg nok ikke det var noe slikt med minner som gjorde utslaget. Det var først etter grundig utspørring i etterkant av anfallet at de kom fram til at det antakelig var en allergisk reaksjon, ingen annen logisk forklaring.

Gjest Liza i London
Skrevet

Hm - interessante teorier.

Uansett tror jeg nok ikke det var noe slikt med minner som gjorde utslaget. Det var først etter grundig utspørring i etterkant av anfallet at de kom fram til at det antakelig var en allergisk reaksjon, ingen annen logisk forklaring.

jeg tror deg!

helt alvorlig,jeg gjoer det.

Men det ubevisste....fortrengte minner og opplevelser...det er et spennende omraade. For pasienten selv har heller ingen bevisste minner. Det er bare "minner" i kroppen,nesten paa cellenivaa.

Tenk selv, hvis du blir skremt...hvordan puster du da?

Hvordan er pulsen? Blodtrykket?

Saa...20 aar senere...du spiser,eller lukter... det samme som da du var skremt...det minner kanskje kroppen om noe du opplevde som farlig.

Uten at du vet det saa settes kroppen i alarm funksjon...og du reagerer allergisk.

Jeg sier IKKE at dette er slik det er,men det er likevell en mulighet.

Da jeg fikk min utdannelse i en relativt fjern fortid saa laerte vi dette.

Saa fikk legemiddelindustrien stadig mer innflytelse og disse tingene ble glemt....mer eller mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...