Gå til innhold

arg: blir så irritert over folk som ikke kan forstå!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke å snakke om restaurantbesøk, jeg sier at jeg ikke tåler paprika. Så kommer retten ut med grillkrydder (med paprika) og salat uten paprika men med dressing som inneholder paprika.

jeg har vurdert å skaffe meg et visittkort hvor jeg lister opp alle ting som inneholder paprika til bruk ved restaurantbesøk.

Kanskje det hadde vært en idé?

Heldigvis skjønner folk flest alvoret når de først har opplevd at man blir liggende der med sterke magesmerter, oppkast og utslett. Det skjer sjelden igjen hos akkurat den vertinnen:-)

Har noen tipset deg om å drikke litt øl hvis du har fått i deg noe som inneholder paprika? Det kan lindre smertene litt for enkelte.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fyrlykt

8

• Gemini

7

• frosken

7

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det å ikke tåle noe, eller bli kvalm/uvel, er ikke det samme som å være allergisk.

Men for all del, jeg hadde selvsagt tatt hensyn, men da måtte jo vedkommende sagt ifra.

Det er jo det jeg sier...

Skrevet

Kanskje det hadde vært en idé?

Heldigvis skjønner folk flest alvoret når de først har opplevd at man blir liggende der med sterke magesmerter, oppkast og utslett. Det skjer sjelden igjen hos akkurat den vertinnen:-)

Har noen tipset deg om å drikke litt øl hvis du har fått i deg noe som inneholder paprika? Det kan lindre smertene litt for enkelte.

Det har jeg aldri hørt om. Takk for tipset!

Skrevet

Jeg er som sagt ikke bastant her, men temmelig sikker på at tomater alene ikke kan fremkalle allergi.

Det må i så fall være ekstreme tilfeller hvor andre faktorer spiller inn.

Men, som sagt jeg gir meg hvis en meget kompetent faglig person kommer og sier noe annet.

Innskriver svarer jo heller ikke på om dette er en konstatert allergi eller kun magesmerter/kvalme.

Sikkert ubehagelig nok, men ikke farlig. Mange som sliter med mat som gir smerter, men som allikevel spiser det.

Uansett, så velger man selv hva man vil spise, og man sier ifra eller har med egen mat.

Man kan ikke forvente at andre skal være tankelesere, og de vil jo også gjerne servere sin mat med stolthet, for at gjestene skal smake.

Det er ikke noe vondt bak det.

Hvem er kompetent nok til å svare på dette etter din mening?

Skrevet

Nøtter er noe annet - det er en kjent sak, men tomater alene.

Tror bestemt ikke det er noen allergi nei, men jeg skal gi meg hvis en lege kommer å sier noe annet :-)

Liza i London er såvidt jeg vet lege ;-)

Gjest ARG!!!
Skrevet

Bekjent? Da vet hun vel hva du tåler/ikke tåler.

Og er hun sykepleier i tillegg (ja jeg vet det finnes mange ukompetente der), men tomater?

Det er ikke så rart at selv fagfolk reagerer på akkurat det, for det har jeg faktisk ikke hørt om. Men du vil jo ikke forklare så.

Hadde det vært jordbær, og du kunne blitt kvalt, så hadde det selvsagt vært noe annet.

Uansett, du velger da selv hva du putter i munnen, og du velger også selv hvor stor oppmerksomhet du vil ha - eller ikke.

Er det ei som kjenner deg, så kan jeg ikke helt forstå problemet hverken for deg eller henne.

Hun kjenner deg - du kjenner henne. Ingen kan lukte seg til hva andre blir dårlig i magen av. For det er vel det du blir, og ikke direkte syk?

Nei det er ingen vanlig forekommende allergi. Men jeg blir skikkelig syk av det. Slik er det bare. Og samme om det er en vanlig forekommende allergi eller ikke så synes jeg at jeg fortjener å bli møtt med respekt for dette. Om jeg hadde vært muslim så hadde jeg vel ikke blitt tvunget til å spise svin?

Skrevet

Jeg tror mange kaller overfølsomhet for matvarer for allergi, om det er tilfelle her vet jeg ikke.

Det er ille nok å ikke tåle en matvare og reagere med smerter, luft i magen, diare eller annet. Mange reagerer sånn på ulike matsorter uten at det kan kalles ekte allergi. Likefullt må vi bli respektert for at vi ikke tåler en matvare, selv om vi "bare" blir syk og ikke kan dø av det! Jeg vet om flere som ikke tåler tomater og reagerer med magesmerter, oppkast og diare.

jeg blir iallefall dårlig av blant annet tomater. Om det kan kalles allergi vet jeg ikke. kanskje det er overfølsomhet.? Men spiser jeg det når jeg er ute blant folk så er kvelden ødelagt. Da får jeg magesmerter og diare i dagene etterpå. Så da velger jeg heller å avstå fra det. Så mye er ikke tomatene verdt

Skrevet

jeg blir iallefall dårlig av blant annet tomater. Om det kan kalles allergi vet jeg ikke. kanskje det er overfølsomhet.? Men spiser jeg det når jeg er ute blant folk så er kvelden ødelagt. Da får jeg magesmerter og diare i dagene etterpå. Så da velger jeg heller å avstå fra det. Så mye er ikke tomatene verdt

Helt sant, selv om vi ikke kan dø av vår overfølsomhet er det ille å få ødelagt nattesøvn pga en skje tomatpure eller litt paprikakrydder.

Skrevet

Sånne folk er jo trange i nøtta og har rett og slett manglende kunnskaper. De vet ikke selv at de er dumme en gang, stakkars :-)

Jeg møter ofte samme problemet, men har lært meg å heve meg over det (som regel). Folk som ikke _vil_ skjønne får nå bare få lov til å gå rundt å være dumme.

Gi de seg ikke forteller jeg i klartekst, ganske detaljert, hva som skjer hvis jeg får i meg gluten (har cøliaki) og det stopper som regel kjeften på dem :-p

Skrevet

nei, det kan man ikke saann aapenbart.

Og kanskje er hun 100% allergisk.

Kanskje er hun 90%..eller 20%....kanskje minnet smak/lukt etc henne vagt - og ubevisst -om en lite hyggelig situasjon ( eller person)

Naar jeg snakker om psykisk komponent saa mener jeg ikke "spill"...eller "hysteri"

Det er Mind-body samspillet jeg er intressert i.

Det gjoer ikke allergiske reaksjoner mindre ubehagelige eller farlige.

Men istedet for aa fylle paa med medisner, eller forringet livskvalitet ved aa stadig maatte passe paa som en smed hva en spiser....med dramatiske konsekvenser hvis man utsettes for visse allergener, saa mener jeg at man boer satse mer paa aa forske paa denne sammenhengen for aa kunne helbrede.

Inntil vi vet mer maa alle med allergi behandles medisinsk.Og selvsagt med aa unngaa det man reagerer paa.

Jeg synes det er trist at straks man nevner psykisk saa liksom ansvarliggjoer man den enkelte pasient som om det var et moralsk spoersmaal det dreier seg om.

Etter min oppfatning saa er psykiske komponenter like virkelige og serioese som somatiske.

Det psykiske har sansynligvis i mange tilfeller mye mer å si når det gjelder lidelser, sykdommer etc., enn folk flest tror. Allergi er ikke spesiellt i så henseende.

"......................................."

Skrevet

Jeg er som sagt ikke bastant her, men temmelig sikker på at tomater alene ikke kan fremkalle allergi.

Det må i så fall være ekstreme tilfeller hvor andre faktorer spiller inn.

Men, som sagt jeg gir meg hvis en meget kompetent faglig person kommer og sier noe annet.

Innskriver svarer jo heller ikke på om dette er en konstatert allergi eller kun magesmerter/kvalme.

Sikkert ubehagelig nok, men ikke farlig. Mange som sliter med mat som gir smerter, men som allikevel spiser det.

Uansett, så velger man selv hva man vil spise, og man sier ifra eller har med egen mat.

Man kan ikke forvente at andre skal være tankelesere, og de vil jo også gjerne servere sin mat med stolthet, for at gjestene skal smake.

Det er ikke noe vondt bak det.

"Men, som sagt jeg gir meg hvis en meget kompetent faglig person kommer og sier noe annet."

Fikk du ikke flere linker med informasjon, da?

"...................................."

Skrevet

Nøtter er noe annet - det er en kjent sak, men tomater alene.

Tror bestemt ikke det er noen allergi nei, men jeg skal gi meg hvis en lege kommer å sier noe annet :-)

Hva i all verden? Er det mulig? Du aksepterer at det finnes nøtteallergi, men ikke at det finnes tomatallergi? Det er greit å være skeptisk, men dette blir bare dumt.

"..................................."

Skrevet

Herregud, det er det dummeste jeg har hørt! Kan lure hva folk tenker med.. Når jeg har middagsgjester pleier jeg å spørre om de spiser det jeg skal servere, er det noe de ikke tåler eller liker, så tar jeg noe annet.

Har en venninne som er helt hysterisk når det gjelder kosthold og trening/kropp. Hun pirker i alle mat. Hun spiser ikke smør/fett eller noe som er stekt i fett, mel, ris eller poteter, kaker eller noe søtt, aldri noe godt å drikke - bare vann.

Jeg lagde mager middag når hun skulle komme selv om det var flere enn bare henne som skulle ha.

men hun er litt vel hysterisk da. Neste gang ber jeg henne ta med mat til seg selv, siden hun ikke spiser noe.

Men mener at man bør ta hensyn til folk når de ikke liker det man skal servere - og man MÅ ta hensyn hvis folk ikke tåler maten.. det er jo farlig!

"Men mener at man bør ta hensyn til folk når de ikke liker det man skal servere - og man MÅ ta hensyn hvis folk ikke tåler maten.. det er jo farlig!"

Det blir jo noe annet med kosholds-fanatikere. Ingen velger å være allergisk, men å være hysterisk fanatisk er et valg man må ta evt. konsekvenser av selv :-)

".................................."

Skrevet

Når det gjelder folk som er allergiske er jo saken klar - man tar hensyn så langt det lar seg gjøre. Men når det gjelder folk som din venninne - vel... Legg et salatblad på fatet hennes og gi henne et glass isvann nesten gang. ;o)

Eller send henne bare ut i hagen for å gresse.

;o)

Skrevet

Er det virkelig noen som er allergiske mot tomater. Det må jeg si jeg aldri har hørt om.

Hvordan arter det seg egentlig?

Jeg reagerer også litt på tomater, det er en kryssreaksjon, jeg er også allergisk mot bjørkepollen.

-men det er sikkert bare innbildning at jeg blir kvalm og klør i halsen og får vondt i magen, siden du sier det ikke går an.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...