Gå til innhold

fysioterapi eller kiropraktor

Anbefalte innlegg

Gjest fregnefjes
Skrevet

Har vondt i nakken og skuldrene.Musklene er ømme og vonde å ta på.Plages også med hodepine.Har vært sykemedlt i 2 mnd og gått til fysioterapi men er ikke bedre.Med en gang jeg anstrenger meg så kommer smertene.Jeg jobber som stuepike så jeg bruker skuldrene mye.Noen råd om hva jeg kan gjøre?

tigertrollet
Skrevet

Trene.... Gjør øvelser. Muskulaturen må brukes forsiktig, men jevnlig. Muskulatur som styrkes tåler mer av feil belastning (som du har i jobben din).

Varmepakning, badstu, massasje (hos massør!) og tøye(!) muskulaturen.

Tåler du stavgang, så er det en fin måte å få igang blodsirkulasjonen i nakke/skuldre.

Huff, men etter ørtn år med nakkeproblemer har jeg visst ervervet spisskompetanse på hva man kan gjøre selv, hehe... Erfaringen tilsier ihvertdfall HELT KLART at det som gjelder er EGENTRENING...

God bedring!!!:-)

Skrevet

Hei kjære deg. Jeg har det samme problemet selv med at jeg plages med utholdige med nakke og skuldersmerter, diagnosen jeg har er nakkemylagi at det vil si at jeg får stadige økte smerter og spenninger der heletiden og bestandig i nakke-skuldre og får anfall i nakkesystemet som gjør at jeg kobler ut min bevissthet og plages utholdige med spasmer i skuldrene og i armene, det er ganske tøft og slitsomt å leve med. Har gått til fysioterapaut i strekk i hele 2 år, men det som min terapaut sier, det vil ta lang tid, har fått noe effekt, men jeg blir aldri kvitt fysioterapauten etter 12 ganger og må fortsette i flere år framover. jeg er en kroniker som trenger mer oppfølging og behandling, men det jeg får av behandling er avspenning og pusteteknikk og lære å slappe av, mens fysioterapauten holder på magen eller nakken din for å kjenne at du puster riktig.

jeg vil anbefale deg at du oppsøker din fysioterapaut og be om du skal bli henvist til psykomotorisk fysioterapi men der er det 2 års ventetid.

du får mer informasjon om hva psykomotorisk fysioterapi innebærer.

Har du godt forhold til din fysioterapaut vil hun eller han sikkert sørge for at du får hensiktmessig behandling. Og du trenger flere behandlingstimer opptil mot 4 år eller mer i strekk. Plages du med kroniske smerter mer enn 6 måneder og mer har du krav på å få full rekvisisjon, altså gratis behandlinger hos fysioterapaut.

snakk med din fysioterapaut, og be om å få time til utredninger hos spesiallist hos en nerveolog for en undersøkelse. + at du også må henvise deg til en psykolog dersom du plages med angst og stress samtidig. men jeg vil råde deg til å ta kontakt og drøft med terapauten din om du ikke skal ta turen til en nevreolog eller om det er hensiktmessig med kiropaktor.

lykke til, tenker på deg.

med vennlig hilsen

Sonja

Gjest Aina E
Skrevet

Har fibromyalgi og ryggskade.

Jeg har gått til begge deler, med jevne mellomrom i 12 år.

Det er helt klart kiropraktor som har tatt smertene når de har vært som verst.

Trening hos fysioterapi er bra og forebyggende. Massasje fordi det er digg. Kiropraktor akutt.

Gjest fregnefjes
Skrevet

Hei kjære deg. Jeg har det samme problemet selv med at jeg plages med utholdige med nakke og skuldersmerter, diagnosen jeg har er nakkemylagi at det vil si at jeg får stadige økte smerter og spenninger der heletiden og bestandig i nakke-skuldre og får anfall i nakkesystemet som gjør at jeg kobler ut min bevissthet og plages utholdige med spasmer i skuldrene og i armene, det er ganske tøft og slitsomt å leve med. Har gått til fysioterapaut i strekk i hele 2 år, men det som min terapaut sier, det vil ta lang tid, har fått noe effekt, men jeg blir aldri kvitt fysioterapauten etter 12 ganger og må fortsette i flere år framover. jeg er en kroniker som trenger mer oppfølging og behandling, men det jeg får av behandling er avspenning og pusteteknikk og lære å slappe av, mens fysioterapauten holder på magen eller nakken din for å kjenne at du puster riktig.

jeg vil anbefale deg at du oppsøker din fysioterapaut og be om du skal bli henvist til psykomotorisk fysioterapi men der er det 2 års ventetid.

du får mer informasjon om hva psykomotorisk fysioterapi innebærer.

Har du godt forhold til din fysioterapaut vil hun eller han sikkert sørge for at du får hensiktmessig behandling. Og du trenger flere behandlingstimer opptil mot 4 år eller mer i strekk. Plages du med kroniske smerter mer enn 6 måneder og mer har du krav på å få full rekvisisjon, altså gratis behandlinger hos fysioterapaut.

snakk med din fysioterapaut, og be om å få time til utredninger hos spesiallist hos en nerveolog for en undersøkelse. + at du også må henvise deg til en psykolog dersom du plages med angst og stress samtidig. men jeg vil råde deg til å ta kontakt og drøft med terapauten din om du ikke skal ta turen til en nevreolog eller om det er hensiktmessig med kiropaktor.

lykke til, tenker på deg.

med vennlig hilsen

Sonja

Takk for det.Det værste er den hodepinen jeg våkner med hver morgen.Orker ikke å gå sykemeldt lengere heller men tror jeg blir verre vist jeg begynner igjen.Skal til fysio i morgen så får snakke med han da.

Gjest anbefaler kiropraktor!
Skrevet

Gå til kiropraktor først å fremst, er mitt råd. Har også nakkesmerter..så grusomme som jeg ikke trodde var mulig..

Kiropraktoren går over med et apparat langs ryggsøyla di, og får da opp på skjermen hvilken nerve som ligger i klem, og hvor du har vondt pga dette. Han fant ut at jeg har magesmerter (har hatt d siden jeg var lita), og nakkesmerter, særlig på høyre side. Dette fant han ut uten å ha spurt meg først hva som var galt.. så d sier jo litt.

Har du vondt grunnet ei nerve i klem, hjelper d lite med massasje, fysioterapi eller lignende.. d kan hjelpe litt, men d får ikke plagene til å forsvinne.

Så hvis jeg var deg, ville jeg først og fremst oppsøkt en kiropraktor, for å se om d er noe han kan hjelpe deg med..

Kiropraktoren her har også fått bort kolikken hos barnet mitt.d tok bare 2 besøk, så var hun som en "ny" baby!

Dette skal jeg gjøre på mine framtidige barn også, uansett kolikk eller ikke..

D er mye enklere å "reparere" ting på barn, enn på voksne som er fullt utvokst.

Hadde mamma gått til kiropraktor når jeg var lita, kunne jeg ha unngått disse plagene jeg har..men d var ikke så vanlig da, så tilgir henne for d..hehe..

Men d er min anbefaling.. nå er vi hos kiropraktor en gang i året for å sjekke at alt holder seg bra..:)

hilsen meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...