Gjest student i praksis Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Jeg er student og for tiden i praksis på en skole. Klassen jeg er i har en førskolelærer som etter min oppfattning ikke har en bra innvirkning på elevene. Det er måten læreren snakker til elevene på og de usikkre rammene som oppstår ved at enkelte timer trekkes inn uten noen nærmere forklaring eller forberedelser. Klassen er noe urolig. Om en elev ikke viser nok oppmerksomhet hever læreren stemmen og roper/skriker til den eleven det gjelder. Dette kan og skje til hele klassen. Hever stemmen betyr ikke litt, men mye!!!!! Min opplevelse er at elevene blir mer trassig, urolig og uoppmerksom av dette. Samtidig sniker usikkerheten seg inn i gruppen siden så mye blir uforutsigbart. Jeg trodde første gang at dette var et enkelt tilfelle, men slik skulle det vise seg ikke å være. Er det meg det er noe galt med eller kan læreren gjøre dette med undervisning på en annen måte og slik skape nødvendig ro og entusiasme for ungene? 0 Siter
Gjest dina2 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 læreren er sikkert utbrent og bør få seg en annen jobb. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Du bør ta dette opp med læreren på en positiv måte, og få i gang en dialog. 0 Siter
frosken Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Selvfølgelig kan læreren gjøre ting annerledes; det finnes gode og mindre gode lærere. Uansett er det ikke din oppgave som student å få til endringer, du skal kun bruke tiden til å lære mest mulig om hvordan du skal gjøre din jobb i fremtiden. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Selvfølgelig kan læreren gjøre ting annerledes; det finnes gode og mindre gode lærere. Uansett er det ikke din oppgave som student å få til endringer, du skal kun bruke tiden til å lære mest mulig om hvordan du skal gjøre din jobb i fremtiden. For å gjøre en god jobb i fremtiden må hun være villig til å diskutere og reflektere på en høflig og grei måte. Det kan være en trening her. 0 Siter
frosken Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 For å gjøre en god jobb i fremtiden må hun være villig til å diskutere og reflektere på en høflig og grei måte. Det kan være en trening her. Selvfølgelig skal studenter være åpne om sine tanker og refleksjoner rundt det de observerer. Men de færreste veiledere setter pris på studenter som "skråsikkert" setter frem påstander som at endring er nødvendig, og det kommer som regel ikke noe konstruktivt ut av forsøk på å endre sine veiledere. Det er som i mange andre sammenhenger i livet; man bør først og fremst være fokusert på sine egne muligheter for endring og ikke på å forsøke å endre andre. Å observere dårlig undervisning kan være lærerikt og forhåpentligvis vil studenten få anledning til å observere mer verdifull praksis senere. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Selvfølgelig skal studenter være åpne om sine tanker og refleksjoner rundt det de observerer. Men de færreste veiledere setter pris på studenter som "skråsikkert" setter frem påstander som at endring er nødvendig, og det kommer som regel ikke noe konstruktivt ut av forsøk på å endre sine veiledere. Det er som i mange andre sammenhenger i livet; man bør først og fremst være fokusert på sine egne muligheter for endring og ikke på å forsøke å endre andre. Å observere dårlig undervisning kan være lærerikt og forhåpentligvis vil studenten få anledning til å observere mer verdifull praksis senere. Selvfølgelig skal hun ikke komme med negativ kritikk av veileder, men konstruktiv og åpen refleksjon rundt situasjonen. Det er en læring. 0 Siter
frosken Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Selvfølgelig skal hun ikke komme med negativ kritikk av veileder, men konstruktiv og åpen refleksjon rundt situasjonen. Det er en læring. Enig i at åpenhet er viktig, men tror som sagt at man som student ikke skal regne med at veiledere er trygge nok i situasjonen til at de takler det som er rimelig å oppleve som kritikk greit. Dersom veilederen har problemer med å takle barna så spørs det om overskuddet er på topp. 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Du bør ta det opp med skolen der du er student. Vedkommende bør ikke være øvingslærer hvis hun er så dårlig. Hvis vedkommende har innvirkning på din karakter i studiet ville jeg ikke tatt belastningen med å ta dette opp med henne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.