Gjest Timari Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 å tigge tigger tagg har tigga? går det ann å si Tigga? feks "han sto på gatehjørnet og tigga etter penger". Venninna mi får et språklig grøss når hun hører det. hva ville dere sagt? tigga eller tigget, etc? 0 Siter
Elbereth Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 "Han stod på et gatehjørne og tagg etter penger." Passer til min dialekt i alle fall 0 Siter
Gjest zinn Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Et spørsmål er hva du sier, et annet er hva man SKAL skrive, og det er "tigget" 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Et spørsmål er hva du sier, et annet er hva man SKAL skrive, og det er "tigget" jeg tenkte mer på uttalen en hva en faktisk skriver. 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Nå blander du. Han stod på gatehjørnet og tagg penger, helt klart. Men jeg har tigga penger? Næh.. Jeg har tigget penger. Men på min dialekt ville jeg sagt jeg har tigd penger. 0 Siter
Carina82 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 "Han sto på gatehjørnet og tagg etter penger", eventuelt tigget. Litt usikker på den her... 0 Siter
bes2 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Du må skrive tigget hvis du ønsker å utøve korrekt norsk. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Du må skrive tigget hvis du ønsker å utøve korrekt norsk. skriver tigget men hvis jeg snakker fort så sier jeg tigga. Huff tror jeg trenger et norskkurs. Er tydeligvis språkforvirra siden jeg synes det er ok å si bøka(bøkene( også. Hvor kan jeg lære meg å snakke bedre norsk? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 I korrekt bokmål skriver du 'han sto og tigget penger', men du kan si tigga penger i mange sosiolekter, som igjen mange grøsser over. Hvem har rett? 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 skriver tigget men hvis jeg snakker fort så sier jeg tigga. Huff tror jeg trenger et norskkurs. Er tydeligvis språkforvirra siden jeg synes det er ok å si bøka(bøkene( også. Hvor kan jeg lære meg å snakke bedre norsk? Bøka? Hehe.. morsomt =) Det verste er vel egentlig når folk sier: "HVEM film ser dere på?" Da får jeg fnatt 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Nå blander du. Han stod på gatehjørnet og tagg penger, helt klart. Men jeg har tigga penger? Næh.. Jeg har tigget penger. Men på min dialekt ville jeg sagt jeg har tigd penger. "Han stod på gatehjørnet og tagg penger, helt klart. " Ikke enig. Han sto og tigget. ..og han "hadde tigget penger." 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 skriver tigget men hvis jeg snakker fort så sier jeg tigga. Huff tror jeg trenger et norskkurs. Er tydeligvis språkforvirra siden jeg synes det er ok å si bøka(bøkene( også. Hvor kan jeg lære meg å snakke bedre norsk? Kjøpe deg en enkel grammatikk på ungdomsskolenivå, kanskje. Gå til en bokhandel som har skolebøker og spør. 0 Siter
bes2 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 skriver tigget men hvis jeg snakker fort så sier jeg tigga. Huff tror jeg trenger et norskkurs. Er tydeligvis språkforvirra siden jeg synes det er ok å si bøka(bøkene( også. Hvor kan jeg lære meg å snakke bedre norsk? Tror ikke du har noe stort behov for å snake bedre norsk. Si tigga så mye du vil, men skal du derimot SKRIVE perfektum av å tigge, så skriv tigget. Kan jeg spørre hvor i landet du er vokst opp? 0 Siter
Gjest tagga Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Tigge - tigger - tagga - har tagga! he he 0 Siter
Gjest Mr Papp Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Jeg registrerer at flere i tråden konsekvent avviser bruk av "tigga" i skriftlig form. Det er feil. Du kan trygt skrive "tigga" uten at noen kan ta deg for det, annet enn med utgangspunkt i egen smak. 0 Siter
bes2 Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Jeg registrerer at flere i tråden konsekvent avviser bruk av "tigga" i skriftlig form. Det er feil. Du kan trygt skrive "tigga" uten at noen kan ta deg for det, annet enn med utgangspunkt i egen smak. Vel, derom strides IKKE de lærde: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tigge&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
org Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 å tigge - tigga/ -et eller tigde eller tagg, a/ -et eller tigd Kilde: Min gode venn Tanum(s store rettskrivningsordbok)... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.