Gå til innhold

Hvordan bøyer dere ordet " å tigge" i fortid?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

å tigge tigger tagg har tigga? går det ann å si Tigga?

feks "han sto på gatehjørnet og tigga etter penger". Venninna mi får et språklig grøss når hun hører det.

hva ville dere sagt?

tigga eller tigget, etc?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• bes2

4

• Carina82

3

• serendipity

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Han stod på et gatehjørne og tagg etter penger."

Passer til min dialekt i alle fall :)

Skrevet

Et spørsmål er hva du sier, et annet er hva man SKAL skrive, og det er "tigget"

Gjest Timari
Skrevet

Et spørsmål er hva du sier, et annet er hva man SKAL skrive, og det er "tigget"

jeg tenkte mer på uttalen en hva en faktisk skriver.

Skrevet

Nå blander du.

Han stod på gatehjørnet og tagg penger, helt klart.

Men jeg har tigga penger? Næh.. Jeg har tigget penger. Men på min dialekt ville jeg sagt jeg har tigd penger. ;)

Skrevet

"Han sto på gatehjørnet og tagg etter penger", eventuelt tigget. Litt usikker på den her...

Skrevet

Du må skrive tigget hvis du ønsker å utøve korrekt norsk.

Gjest Timari
Skrevet

Du må skrive tigget hvis du ønsker å utøve korrekt norsk.

skriver tigget men hvis jeg snakker fort så sier jeg tigga. Huff tror jeg trenger et norskkurs. Er tydeligvis språkforvirra siden jeg synes det er ok å si bøka(bøkene( også. Hvor kan jeg lære meg å snakke bedre norsk?

Skrevet

I korrekt bokmål skriver du 'han sto og tigget penger', men du kan si tigga penger i mange sosiolekter, som igjen mange grøsser over. Hvem har rett?

Gjest M.Angelica
Skrevet

skriver tigget men hvis jeg snakker fort så sier jeg tigga. Huff tror jeg trenger et norskkurs. Er tydeligvis språkforvirra siden jeg synes det er ok å si bøka(bøkene( også. Hvor kan jeg lære meg å snakke bedre norsk?

Bøka? Hehe.. morsomt =)

Det verste er vel egentlig når folk sier: "HVEM film ser dere på?"

Da får jeg fnatt :P

Gjest engel 49+
Skrevet

Nå blander du.

Han stod på gatehjørnet og tagg penger, helt klart.

Men jeg har tigga penger? Næh.. Jeg har tigget penger. Men på min dialekt ville jeg sagt jeg har tigd penger. ;)

"Han stod på gatehjørnet og tagg penger, helt klart. "

Ikke enig. Han sto og tigget. ..og han "hadde tigget penger."

Gjest engel 49+
Skrevet

Kjøpe deg en enkel grammatikk på ungdomsskolenivå, kanskje. Gå til en bokhandel som har skolebøker og spør.

Skrevet

Tror ikke du har noe stort behov for å snake bedre norsk. Si tigga så mye du vil, men skal du derimot SKRIVE perfektum av å tigge, så skriv tigget. Kan jeg spørre hvor i landet du er vokst opp?

Gjest Mr Papp
Skrevet

Jeg registrerer at flere i tråden konsekvent avviser bruk av "tigga" i skriftlig form.

Det er feil. Du kan trygt skrive "tigga" uten at noen kan ta deg for det, annet enn med utgangspunkt i egen smak.

Skrevet

å tigge - tigga/ -et eller tigde eller tagg, a/ -et eller tigd

Kilde: Min gode venn Tanum(s store rettskrivningsordbok)...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...