Gjest rutangis netu Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Å tigge - tigger - tagg - har tugget ;-) Nei, spøk til side. Jeg blir mer og mer usikker på beøyinga v verb jeg. Men tror du skal bytte ut 'tugget' med tigget. Det er vel korrekt skriftlig norsk bokmåg tror jeg. Jeg sier TROR. Muntlig sier jeg at jeg har 'tigd', men jeg skriver ikke som jeg prater. Det ville blitt ille gitt! 0 Siter
serendipity Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 "han sto på gatehjørnet og TAGG etter penger". 0 Siter
Gjest tagg eller tigde Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Han sto og tagg. Evt. tigde. Tigget og tigga er direkte feil, og din venninne har rett i å grøsse. Jf bokmålsordboka: tigge v1 eller tagg eller tigde, tigd (norrønt þiggja 'få, ta imot') 0 Siter
Gjest tagg eller tigde Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Et spørsmål er hva du sier, et annet er hva man SKAL skrive, og det er "tigget" Nope, det er tigde eller tagg man skal skrive. 0 Siter
serendipity Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 MEN om man sier; "han har stått på gatehjørnet i mange år og TIGD etter penger" 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Ville sagt: Tigge-tigger tigga-har tigga Ville skrevet: tigge-tigger-tagg-har tigget 0 Siter
Gjest zinn Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Nope, det er tigde eller tagg man skal skrive. Så det faller naturlig for deg å si/skrive "har tigde" eller "har tagg"??? 0 Siter
Gjest tagg eller tigde Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Så det faller naturlig for deg å si/skrive "har tigde" eller "har tagg"??? Nei, det er naturlig å si "Han tagg på gata i ti år" (preteritum), eller "Han har tigd i ti år"(perfektum). 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Han sto og tagg. Evt. tigde. Tigget og tigga er direkte feil, og din venninne har rett i å grøsse. Jf bokmålsordboka: tigge v1 eller tagg eller tigde, tigd (norrønt þiggja 'få, ta imot') vel i følge noen andre ordbøker ( se innlegget til mr Papp) så går det visst ann å skrive og si Tigga også. Så da er det ikke noe å grøsse av likevel ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.