Gå til innhold

Barnehage-ferie - trenger råd

Anbefalte innlegg

Gjest litt frustrert mor
Skrevet

Barnehagen vår krever at barna skal ha 4 ukers ferie fra barnehagen i løpet av barnehageåret (aug-juli). To av ukene er fastlagt, for da er b.hg. stengt. De siste 2 ukene må man altså ta i løpet av bhg.året.

Problemet er:

1) Jeg har akkurat begynt i ny jobb, og det er vanskelig (både i forhold til arbeidets art, og i forhold til sjefen) å ta ut to uker før juli.

2) Jeg pleier alltid å ta ut deler av ferien sent på høsten (nov+jula) fordi jeg har behov for dette, og jeg var innstilt på å ha det nå også. 3) Jeg er aleneforeldre, og ingen andre kan passe barnet mitt i to uker.

Sønnen min begynte i barnehagen i august, men hadde bare halv plass fram til januar. Jeg brukte restferien min i høst som enkeltdager hjemme, for å få kabalen til å gå opp (jobbet fullt). I høst fikk jeg/barnet altså ikke tatt vanlig ferie om høsten. Derfor krever bhg at jeg (eller barnet da) må ta 2 ukers ferie nå i vår/sommer, før "fellesferien" i juli.

Jeg hadde ikke regnet med at de ville kreve at barnet skulle ha 4 fulle uker ferie dette bhg.året siden han bare gikk halv tid i høst. Det forstod jeg først nylig.

Jeg syns også det er et problem at bhg følger bhg.året istedenfor kalenderåret. Hadde de gjort det siste, kunne jeg jo spredt ferien gjennom hele året slik jeg ellers ville gjort.

(Skjønner?). Nå kan jeg jo aldri ta ferie om høsten lenger.

Bhg begrunner sitt krav i en lov som sier at barnet skal ha 1 mnd ferie i løpet av et år. Det forstår jeg. Likevel, siden han bare gikk der halv tid i høst, har han jo forsåvidt hatt "halv ferie" hele det semesteret.

Hva skal jeg gjøre?

Gjest ped. leder
Skrevet

Hei!

Jeg jobber selv som avdelingsleder i barnehage. Jeg er ikke utdannet førskolelærer, så jeg er ikke helt inne på jussen, men jeg ville sjekket opp det barnehagen mener er lovgrunnlaget i det de krever... Jeg vet det var lovpålagt med 4 uker ferie før, men mener å ha fått med meg at denne regelen er tatt bort.

Jeg ville også tatt en prat med avdelingsleder/styrer i forhold til fritak fra denne regelen siden din sønn bare hadde halv plass i fjor høst. Hadde dette vært ei problemstilling på min avdeling, hadde jeg tatt det med i betraktningen...

Siden jeg jobber i barnehage selv, ser jeg hvordan mange små barns hverdager er. Enkelte barn er i barnehagen nesten hver eneste hverdag året rundt og har lange dager. Mange barn har lenger dag i barnehagen enn det vi som jobber der har! Barn trenger også ferie, og det er grunnlaget for denne loven som hvertfall var tidligere. Barna trenger å ha kvalitetstid sammen med familien sin og slappe av.

Jeg mener ikke å være moraliserende ovenfor deg, jeg sier dette på generelt grunnlag. Det er hjerteskjærende å være vitne til hvordan mange barn har det, med "arbeidsdag" fra åtte til fem, fem dager i uka.

Jeg har full forståelse for at du er i en vanskelig situasjon. Og for meg så høres det ut som de er litt "vanskelige" i barnehagen barnet ditt går i.

Ønsker deg lykke til med videre med denne saken!

Gjest litt frustrert mor
Skrevet

Hei!

Jeg jobber selv som avdelingsleder i barnehage. Jeg er ikke utdannet førskolelærer, så jeg er ikke helt inne på jussen, men jeg ville sjekket opp det barnehagen mener er lovgrunnlaget i det de krever... Jeg vet det var lovpålagt med 4 uker ferie før, men mener å ha fått med meg at denne regelen er tatt bort.

Jeg ville også tatt en prat med avdelingsleder/styrer i forhold til fritak fra denne regelen siden din sønn bare hadde halv plass i fjor høst. Hadde dette vært ei problemstilling på min avdeling, hadde jeg tatt det med i betraktningen...

Siden jeg jobber i barnehage selv, ser jeg hvordan mange små barns hverdager er. Enkelte barn er i barnehagen nesten hver eneste hverdag året rundt og har lange dager. Mange barn har lenger dag i barnehagen enn det vi som jobber der har! Barn trenger også ferie, og det er grunnlaget for denne loven som hvertfall var tidligere. Barna trenger å ha kvalitetstid sammen med familien sin og slappe av.

Jeg mener ikke å være moraliserende ovenfor deg, jeg sier dette på generelt grunnlag. Det er hjerteskjærende å være vitne til hvordan mange barn har det, med "arbeidsdag" fra åtte til fem, fem dager i uka.

Jeg har full forståelse for at du er i en vanskelig situasjon. Og for meg så høres det ut som de er litt "vanskelige" i barnehagen barnet ditt går i.

Ønsker deg lykke til med videre med denne saken!

Takk for råd. Jeg har snakket med barnehagestyreren, som ikke virket særlig velvillig, men hvis hun ikke snur kommer jeg nok til å ta det opp med barnehageadministrasjonen i kommunen.

Er enig i at barn trenger kvalitetstid med familien, men kan ellers fortelle at barnet mitt simpelthen ELSKER å være i barnehagen. Han syns faktisk det er kjedelig å gå hjemme med meg en hel dag, og dersom tanter eller besteforeldre skulle passe han i to uker, ville han nok savne lekekameratene sine.

Skrevet

Takk for råd. Jeg har snakket med barnehagestyreren, som ikke virket særlig velvillig, men hvis hun ikke snur kommer jeg nok til å ta det opp med barnehageadministrasjonen i kommunen.

Er enig i at barn trenger kvalitetstid med familien, men kan ellers fortelle at barnet mitt simpelthen ELSKER å være i barnehagen. Han syns faktisk det er kjedelig å gå hjemme med meg en hel dag, og dersom tanter eller besteforeldre skulle passe han i to uker, ville han nok savne lekekameratene sine.

Her er det 6 uker sammenhengende sommerferiestengt i barnehagen, og fullt julestengt og fullt påskestengt, ikke åpent noe "midt-i-dager".

Vesla holder på å gå på veggen.

Jeg også, som student som ikke kan ta sommerjobb.

Gjest snakk mer med henne
Skrevet

Legg ihvertfall frem at du tar ut gutten i to uker til høsten / vinteren (og at du kan gi beskjed om datoen i god tid på forhånd), hvis du får hjelp til å få sommerferien til å gå i hop. Slik at du vil ta ham ut minst fire uker i ferie, bare at du har kommet skjevt ut fordi du ikke visste (ikke var fortalt) at høstsemesteret (hvor han bare var der halv tid) talte som fulltid i dette regnestykket.

Jeg synes dere kunne møtes på halvveien, at du kan få ha ham der deler av tiden, slik at han får lekt med de andre barna og du kan jobbe, og så kan du ta noe avspasering / få barnevakt noen dager (hvor dere kan gjøre noe gøy).

Gjest Persille
Skrevet

Her er det 6 uker sammenhengende sommerferiestengt i barnehagen, og fullt julestengt og fullt påskestengt, ikke åpent noe "midt-i-dager".

Vesla holder på å gå på veggen.

Jeg også, som student som ikke kan ta sommerjobb.

Herregud...

Antar dere ikke må betale for de dagene? Seks uker var lenge...

Privat eller kommunal?

Skrevet

Herregud...

Antar dere ikke må betale for de dagene? Seks uker var lenge...

Privat eller kommunal?

Privat. Nei, betaler bare for 10,5 mnd.

Men det er få kommunale barnehager her, og flere av de private har lang sommerferie.

Gjest Persille
Skrevet

Privat. Nei, betaler bare for 10,5 mnd.

Men det er få kommunale barnehager her, og flere av de private har lang sommerferie.

Kan dere ikke organisere dere litt og leie inn en vikar fra barnepasseren.no eller noe da?

Sjekk om det går an å låne barnehagens lokaler, og om dere leier inn barnevakter og spleiser på det.

Seks uker var leeeenge... Da hadde jeg hatt et problem!

Skrevet

Kan dere ikke organisere dere litt og leie inn en vikar fra barnepasseren.no eller noe da?

Sjekk om det går an å låne barnehagens lokaler, og om dere leier inn barnevakter og spleiser på det.

Seks uker var leeeenge... Da hadde jeg hatt et problem!

Dersom det er nok barn som er interessert kan de eventuelt holde oppe 2 uker ekstra, men det er ikke det. Spørreskjema i år gav utslag i 3 familier som var interessert.

I ettertid viste det jo seg at noen foreldre ikke leste ordentlig på lappen og trodde det var spørsmål om å holde oppe hele juli istedet for å åpne 2 uker tidligere i august, noen synes det ikke var så VIKTIG derfor skrev de seg ikke opp som interessert, men dersom tilbudet var der ville de kommet, og så videre. Men antall med reelt behov var altså bare 3 familier fra en barnehage med ca 60 barn.

Gjest ped. leder
Skrevet

Har spurt på jobben, og regelen om minst fire uker ferie i året gjelder ikke lenger. Det finnes hvertfall ikke noe lovgrunnlag for det. Kan jo være noen private barnehager som kjører sitt eget løp, men hvis det er kommunal barnehage så får du be dem sjekke i loven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...