sensor Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Hvor høyt ca. må blodsukkeret være for å få sukkerslag, evt. må man ha høy verdi over lang tid for å få det? Vil man få syre i urinen ganske umiddelbart ved så høyt blodsukker (sukkerslag)? Hvorfor skal man ikke gi insulin til en med sukkerslag, vil ikke blodsukkeret gå ned da? Hvilken behandlig hjelper, hva gjør de på sykehuset? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Hvor høyt blodsukkeret er i forbindelse med en syreforgiftning/diabeteskoma er helt individuelt. Jeg hadde selv 19,5 da jeg ble lagt inn med nyoppdaga diabetes og syreforgiftning. Ett enkeltstående høyt blodsukker vil ikke føre til syreforgiftning/koma om man får kontroll over det. Derimot kan det gå galt om blodsukkeret blir liggende høyt over tid. Hvor lang tid det tar å utvikle en slik tilstand er også variabelt. Mvh http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-81277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vindy Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Hvor høyt blodsukkeret er i forbindelse med en syreforgiftning/diabeteskoma er helt individuelt. Jeg hadde selv 19,5 da jeg ble lagt inn med nyoppdaga diabetes og syreforgiftning. Ett enkeltstående høyt blodsukker vil ikke føre til syreforgiftning/koma om man får kontroll over det. Derimot kan det gå galt om blodsukkeret blir liggende høyt over tid. Hvor lang tid det tar å utvikle en slik tilstand er også variabelt. Mvh http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/ Hei windsong! Det er nok riktig det du sier at det varierer fra person til person,når evn. sukkerslag (koma) inntreffer.Det jeg lurer litt på i ditt tilfelle,hadde du 19,5 i snitt sukker,eller bare der og da? Når min diabetes ble oppdaget,gikk mitt mmol.høyere en på de gamle manuelt lesbare strippsene (de gikk til 44mmol) Men jeg falt ikke i koma.Jeg har 17 års erfaring med høyt mmol. jeg er ofte oppe i 22-23 i mmol.selvfølgelig ikke over tid,da jeg måler meg ofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-81889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Hei windsong! Det er nok riktig det du sier at det varierer fra person til person,når evn. sukkerslag (koma) inntreffer.Det jeg lurer litt på i ditt tilfelle,hadde du 19,5 i snitt sukker,eller bare der og da? Når min diabetes ble oppdaget,gikk mitt mmol.høyere en på de gamle manuelt lesbare strippsene (de gikk til 44mmol) Men jeg falt ikke i koma.Jeg har 17 års erfaring med høyt mmol. jeg er ofte oppe i 22-23 i mmol.selvfølgelig ikke over tid,da jeg måler meg ofte. Hei vindy! 19,5 var mmol/l verdien som ble målt der og da ved diagnose. HbA1c var faktisk ikke mer enn 6,0% en tid etter diagnose, fordi jeg hadde mange følinger i starten Ellers var jeg litt uheldig med for mye søtt ved en føling for noen timer siden, så blodsukkeret mitt har skutt opp i 16,3. Det merker jeg godt ved at jeg blir daff og tørst. Jeg er ganske følsom for høye verdier siden jeg vanligvis ligger ganske lavt om dagen (5,9 HbA1c / snitt). Merker som regel høyt blodsukker godt før jeg får ketoner i urinen. Har nå kjørt i meg litt Humalog og venter på at blodsukkeret skal falle igjen. http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-82389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vindy Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Hei vindy! 19,5 var mmol/l verdien som ble målt der og da ved diagnose. HbA1c var faktisk ikke mer enn 6,0% en tid etter diagnose, fordi jeg hadde mange følinger i starten Ellers var jeg litt uheldig med for mye søtt ved en føling for noen timer siden, så blodsukkeret mitt har skutt opp i 16,3. Det merker jeg godt ved at jeg blir daff og tørst. Jeg er ganske følsom for høye verdier siden jeg vanligvis ligger ganske lavt om dagen (5,9 HbA1c / snitt). Merker som regel høyt blodsukker godt før jeg får ketoner i urinen. Har nå kjørt i meg litt Humalog og venter på at blodsukkeret skal falle igjen. http://www.doktoronline.no/homepage/windsong/ Hei igjen Windsong!Jeg har lagt merke til dine innlegg,det virker som om du er veldig bra orientert om diabetes,særlig når du ikke har vert dia.lenger en du har.(har titta litt på hjemmesiden din)Må si du er flittig til å svare på innlegg,det er er veldig bra,for oss andre som også er intrisert i diabetes,det er fint å høre om andre sine erfaringer.Mitt problem er at jeg vet ganske mye om diabetes,og om hvordan man bør behandle denne lidelsen,men jeg klarer ikke praktisere disse kunskapene,når det gjelder min egen Diabetes.Jeg ligger alt for høyt i blodsukker,og har gjort det i mange år.Noe av det som er problemet mitt,er at ingen dag er lik,dvs.jeg spiser ikke til samme tid,setter ikke insulin til sammme tid,jobber til forskjellige tidspunkt Dvs.sent og tidlig om hverandre(Håndtverker) Blir derfor vanskelig å få noe rutine på sakene.Jeg måler blodsukker 10-12 ganger om dagen,og dette er jeg drittlei.Har følinger og høyt i tur og orden.Jeg bruker humalog og insulatard,de store svingningene mine skyldes nok at jeg ikke bruker insulatard på dagtid,har prøvd dette men får følinger så det suser.Spørsmål:Når du bruker pumpe,må du vel spise til faste tider? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-82543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Hei igjen Windsong!Jeg har lagt merke til dine innlegg,det virker som om du er veldig bra orientert om diabetes,særlig når du ikke har vert dia.lenger en du har.(har titta litt på hjemmesiden din)Må si du er flittig til å svare på innlegg,det er er veldig bra,for oss andre som også er intrisert i diabetes,det er fint å høre om andre sine erfaringer.Mitt problem er at jeg vet ganske mye om diabetes,og om hvordan man bør behandle denne lidelsen,men jeg klarer ikke praktisere disse kunskapene,når det gjelder min egen Diabetes.Jeg ligger alt for høyt i blodsukker,og har gjort det i mange år.Noe av det som er problemet mitt,er at ingen dag er lik,dvs.jeg spiser ikke til samme tid,setter ikke insulin til sammme tid,jobber til forskjellige tidspunkt Dvs.sent og tidlig om hverandre(Håndtverker) Blir derfor vanskelig å få noe rutine på sakene.Jeg måler blodsukker 10-12 ganger om dagen,og dette er jeg drittlei.Har følinger og høyt i tur og orden.Jeg bruker humalog og insulatard,de store svingningene mine skyldes nok at jeg ikke bruker insulatard på dagtid,har prøvd dette men får følinger så det suser.Spørsmål:Når du bruker pumpe,må du vel spise til faste tider? Hei! Jeg synes innlegget ditt var interessant, fordi jeg har hatt en del av de samme problemene som deg til tross for min korte fartstid med diabetes. Etter hvert begynte blodsukkeret å leke fullstendig berg- og dalbane. Opp og ned, uten at jeg kunne finne noen fornuftig grunn til det. Var også en del plaga med den såkalte dawn - effekten. Dvs. at blodsukkeret stiger drastisk på morgenkvisten, slik at det blir alt for høyt. Faktisk virka det som om jeg ikke reagerte på humalogen jeg tok til frokost. Etter hvert tok jeg 20 IE til to brødskiver, og likevel fikk jeg verdier rundt 15 - 20 når jeg målte foran neste måltid 3 timer seinere. Etter hvert ble jeg fullstendig utkjørt av dette, og tenkte mer og mer på å skaffe meg pumpe. Legen var positiv til dette, og etter et par mislykka forsøk på å endre sprøyteregimet mitt slo jeg i bordet. Jeg bare måtte ha pumpe for å få orden på det hele før jeg ble gal! Siden det var så vanskelig å regulere blodsukkeret ville jeg ikke la noe stå uprøvd. Dessuten mener jeg det er best å sette i gang med best mulig behandling så tidlig så mulig, for å minske risikoen for seinkomplikasjoner. Heldigvis har diabetessykepleieren min spesialkompetanse på insulinpumpe, og hun skjønte fort at jeg virkelig var motivert. Dermed fikk jeg plass på et opplæringskurs ved Norsk Diabetikersenter to måneder seinere :-D. Pumpa har vært en stor suksess for meg. En av de store fordelen er faktisk at man Ikke er avhengig av å spise til faste tider! Jeg er uregelmessig – spiser når det passer meg og sover så lenge det passer meg. Pumpa fungerer slik at den automatisk gir meg en basaldose på 1 IE i timen på dagtid, og 0,9 IE om natta. Dette holder blodsukkeret på et normalt nivå, fordi pumpa gir litt insulin med jevne mellomrom (0,1 IE av gangen). Man går dermed ikke tom slik at blodsukkeret blir høyt, og man ungår føling fordi det er snakk om små doser. Dermed kan man leve mye friere, man er ikke bundet av å måtte spise til faste tider for å holde blodsukkeret best mulig. En annen stor fordel med pumpa, er at man kan programmere den til å gi forskjellig insulindose til forskjellige tider på døgnet. Har man problemer med for lavt blodsukker tidlig på natta, for så å få for høyt om morgenen, kan man ha en lav dose mellom f.eks. kl. 24 og 05. Så en høyere dose mellom 05 og 08. Når dette først er programmert, skjer det helt automatisk. Dette er helt umulig å få til med lagsomtvirkende insulin, så ved slike problemer kan en pumpe være redningen. Siden du jobber skift, kommer du innenfor de altfor strenge kriteriene for å få pumpe som trygdekontoret har satt opp. (De begynner for øvrig å skjerpe seg i forhold til regelverket, slik at flere kan få pumpe nå enn tidligere). Siden pumpa har store fordeler når man lever et uregelmessig liv som ved skiftarbeid, er det godt mulig at det kan være et fint hjelpemiddel for deg. Dessverre har pumper også noen ulemper... Siden man kun bruker hurtigvirkende insulin (vanligvis Humalog eller NovoRapid) som kommer i små mengder av gangen, vil blodsukkeret stige raskt om det skulle bli en stopp i insulintilførselen som følge av at noe har skjedd med slangen eller kanylen. Om man ikke oppdager dette, kan man være uheldig å utvikle ketoacidose i løpet av noen timer. Derfor skal man som pumpebruker alltid sjekke blodsukker om man føler seg dårlig. Denne risikoen er imidlertid ganske liten, så lenge man vet om den og sjekker blodsukker flere ganger daglig (4x anbefales). Det er ting som kan gå galt, men sannsynligheten for at det skjer er liten. Jeg er sikker på at det er mye farligere å kjøre bil :-) Pumpa er ikke helautomatisk; den kan ikke måle blodsukker og så sette insulin deretter. Man må også lære seg å dosere til måltider på nytt, fordi insulinbehovet som regel går litt ned når man begynner med pumpe. Det kan ta tid å få justert basaldosen riktig, og finne ut måltidsdoser. Derfor krever det en del egeninnsats i startfasen. Man må måle blodsukker ofte (jeg hadde gjerne minst ti målinger i døgnet de første ukene), og regne med litt svingninger. Derfor krever det motivasjon, og at man er villig til å prøve og feile litt. Har man det, har man det beste utgangspunktet for å begynne med pumpe. Personlig synes jeg de mange fordelene pumpa har veier tungt opp for ulempene. Jeg er enda i startgropa med pumpe, men likevel ser jeg allerede at det er verdt noen startproblemer. Det betyr mye for motivasjonen min å se at pumpa hjelper meg. Ellers skal du ikke ha dårlig samvittighet for høyt blodsukker. Det kan skje med oss alle. I og med at blodsukkeret påvirkes av så mye mer enn inntak av karbohydrater, kan man ikke klandre seg selv fordi det er vanskelig å regulere det. Jeg er også slik at jeg er veldig interessert i diabetes, og kan en del om det. Likevel har jeg ikke vært så flink i forhold til meg selv. Som sagt har jeg vært uregelmessig både med når og hva jeg har spist, jeg har drukket meg full og fått følingsproblemer av det (har slutta med det nå). Om jeg skulle levd helt regelmessig og ellers fulgt alle gode råd slavisk, ville ikke livet dreid seg om noe annet enn diabetes. Etter hvert tror jeg det ville tatt knekken på alle og en hver. Pumpa har gjort at jeg kan leve det livet som passer meg, uten at blodsukkeret blir så vanskelig. Om du seriøst tenker på å begynne med pumpe, synes jeg du skal ta det opp med legen din. Ellers kan du ta kontakt med Norsk Diabetikersenter. Jeg har navnet på noen der. Om du er interessert, eller bare lurer på noe må du gjerne sende meg en mail til [email protected] Ellers kan du ta en titt på hjemmesida til pumpebrukeren Erik Wold: http://home.no.net/erikwold/diabetes/ Nå tror jeg kanskje jeg har skrevet et av DOL’s lengste innlegg i historien. Håper du har orka å lese det :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-82895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Hei Det avgjørende for å utvikle diabetes koma (eller sukkerslag) er egentlig ikke blodsukkerverdien i seg selv men hvor lenge du har gått med for liten insulintilførsel og hvor alvorlig mangelen på insulin har vært. Derfor kan verdiene ved en slik tilstand variere fra 20 til 60/70 mmol/l. Når man kommer i en alvorlig insulinmangel vil også fettforbrenningen i kroppen bli ufullstendig og det dannes da syrer i blodet (ketosyrer). På denne måten kan man få en alvorlig syreforgiftning (ketoacidose). Dersom du bruker dine vanlige insulindoser og ellers er frisk vil du ikke utvikle en slik tilstand. Dersom du får en kraftig infeksjon som øker kroppens behov for insulin og ikke følger på med å ta mer insulin kan diabeteskoma utvikles. For å unngå dette skal en følge godt med på blodsukkeret når man er syk. Ved økende blodsukkerverdier må insulindosene økes inntil blodsukkeret igjen kommer ned til det normale. Det greieste er å sette ekstra doser med hurtigvirkende insulin. Er blodsukkeret over 15 i mer enn noen timer bør du måle om det er ketoner (syrer) i urinen med stiks. Dersom utslaget på stiksen er over 2+ kan det være fare på ferde og du må kontakte egen lege. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-83254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vindy Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Hei! Jeg synes innlegget ditt var interessant, fordi jeg har hatt en del av de samme problemene som deg til tross for min korte fartstid med diabetes. Etter hvert begynte blodsukkeret å leke fullstendig berg- og dalbane. Opp og ned, uten at jeg kunne finne noen fornuftig grunn til det. Var også en del plaga med den såkalte dawn - effekten. Dvs. at blodsukkeret stiger drastisk på morgenkvisten, slik at det blir alt for høyt. Faktisk virka det som om jeg ikke reagerte på humalogen jeg tok til frokost. Etter hvert tok jeg 20 IE til to brødskiver, og likevel fikk jeg verdier rundt 15 - 20 når jeg målte foran neste måltid 3 timer seinere. Etter hvert ble jeg fullstendig utkjørt av dette, og tenkte mer og mer på å skaffe meg pumpe. Legen var positiv til dette, og etter et par mislykka forsøk på å endre sprøyteregimet mitt slo jeg i bordet. Jeg bare måtte ha pumpe for å få orden på det hele før jeg ble gal! Siden det var så vanskelig å regulere blodsukkeret ville jeg ikke la noe stå uprøvd. Dessuten mener jeg det er best å sette i gang med best mulig behandling så tidlig så mulig, for å minske risikoen for seinkomplikasjoner. Heldigvis har diabetessykepleieren min spesialkompetanse på insulinpumpe, og hun skjønte fort at jeg virkelig var motivert. Dermed fikk jeg plass på et opplæringskurs ved Norsk Diabetikersenter to måneder seinere :-D. Pumpa har vært en stor suksess for meg. En av de store fordelen er faktisk at man Ikke er avhengig av å spise til faste tider! Jeg er uregelmessig – spiser når det passer meg og sover så lenge det passer meg. Pumpa fungerer slik at den automatisk gir meg en basaldose på 1 IE i timen på dagtid, og 0,9 IE om natta. Dette holder blodsukkeret på et normalt nivå, fordi pumpa gir litt insulin med jevne mellomrom (0,1 IE av gangen). Man går dermed ikke tom slik at blodsukkeret blir høyt, og man ungår føling fordi det er snakk om små doser. Dermed kan man leve mye friere, man er ikke bundet av å måtte spise til faste tider for å holde blodsukkeret best mulig. En annen stor fordel med pumpa, er at man kan programmere den til å gi forskjellig insulindose til forskjellige tider på døgnet. Har man problemer med for lavt blodsukker tidlig på natta, for så å få for høyt om morgenen, kan man ha en lav dose mellom f.eks. kl. 24 og 05. Så en høyere dose mellom 05 og 08. Når dette først er programmert, skjer det helt automatisk. Dette er helt umulig å få til med lagsomtvirkende insulin, så ved slike problemer kan en pumpe være redningen. Siden du jobber skift, kommer du innenfor de altfor strenge kriteriene for å få pumpe som trygdekontoret har satt opp. (De begynner for øvrig å skjerpe seg i forhold til regelverket, slik at flere kan få pumpe nå enn tidligere). Siden pumpa har store fordeler når man lever et uregelmessig liv som ved skiftarbeid, er det godt mulig at det kan være et fint hjelpemiddel for deg. Dessverre har pumper også noen ulemper... Siden man kun bruker hurtigvirkende insulin (vanligvis Humalog eller NovoRapid) som kommer i små mengder av gangen, vil blodsukkeret stige raskt om det skulle bli en stopp i insulintilførselen som følge av at noe har skjedd med slangen eller kanylen. Om man ikke oppdager dette, kan man være uheldig å utvikle ketoacidose i løpet av noen timer. Derfor skal man som pumpebruker alltid sjekke blodsukker om man føler seg dårlig. Denne risikoen er imidlertid ganske liten, så lenge man vet om den og sjekker blodsukker flere ganger daglig (4x anbefales). Det er ting som kan gå galt, men sannsynligheten for at det skjer er liten. Jeg er sikker på at det er mye farligere å kjøre bil :-) Pumpa er ikke helautomatisk; den kan ikke måle blodsukker og så sette insulin deretter. Man må også lære seg å dosere til måltider på nytt, fordi insulinbehovet som regel går litt ned når man begynner med pumpe. Det kan ta tid å få justert basaldosen riktig, og finne ut måltidsdoser. Derfor krever det en del egeninnsats i startfasen. Man må måle blodsukker ofte (jeg hadde gjerne minst ti målinger i døgnet de første ukene), og regne med litt svingninger. Derfor krever det motivasjon, og at man er villig til å prøve og feile litt. Har man det, har man det beste utgangspunktet for å begynne med pumpe. Personlig synes jeg de mange fordelene pumpa har veier tungt opp for ulempene. Jeg er enda i startgropa med pumpe, men likevel ser jeg allerede at det er verdt noen startproblemer. Det betyr mye for motivasjonen min å se at pumpa hjelper meg. Ellers skal du ikke ha dårlig samvittighet for høyt blodsukker. Det kan skje med oss alle. I og med at blodsukkeret påvirkes av så mye mer enn inntak av karbohydrater, kan man ikke klandre seg selv fordi det er vanskelig å regulere det. Jeg er også slik at jeg er veldig interessert i diabetes, og kan en del om det. Likevel har jeg ikke vært så flink i forhold til meg selv. Som sagt har jeg vært uregelmessig både med når og hva jeg har spist, jeg har drukket meg full og fått følingsproblemer av det (har slutta med det nå). Om jeg skulle levd helt regelmessig og ellers fulgt alle gode råd slavisk, ville ikke livet dreid seg om noe annet enn diabetes. Etter hvert tror jeg det ville tatt knekken på alle og en hver. Pumpa har gjort at jeg kan leve det livet som passer meg, uten at blodsukkeret blir så vanskelig. Om du seriøst tenker på å begynne med pumpe, synes jeg du skal ta det opp med legen din. Ellers kan du ta kontakt med Norsk Diabetikersenter. Jeg har navnet på noen der. Om du er interessert, eller bare lurer på noe må du gjerne sende meg en mail til [email protected] Ellers kan du ta en titt på hjemmesida til pumpebrukeren Erik Wold: http://home.no.net/erikwold/diabetes/ Nå tror jeg kanskje jeg har skrevet et av DOL’s lengste innlegg i historien. Håper du har orka å lese det :-) Med vennlig hilsen Hei windsong! Takk for svar på innlegget mitt,jeg hadde ikke noe problemer med å lese det lange innlegget ditt,det som er intresant er ikke kjedelig vet du,får litt dårlig samvitighet på dine veine,for du får vel hodepine av å se så mye på skjermen.Jeg får tenke litt på dette med pumpa,men jeg har også tenkt litt på å bytte insulintype,humalogen går så fort ut av kroppen,jeg hadde ikke så mye høyt,da jeg brukte actrapid,kanskje jeg burde prøve disse mix pennene.Det er fint å høre at pumpa fungerer så bra for deg,et lite tips til slutt:Hvis du skulle falle for fristelsen å drikke deg drita,spis før du legger deg,fordi om du har høyt blodsukker,for som du sikkert vet går det fort nedover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-83485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Hei windsong! Takk for svar på innlegget mitt,jeg hadde ikke noe problemer med å lese det lange innlegget ditt,det som er intresant er ikke kjedelig vet du,får litt dårlig samvitighet på dine veine,for du får vel hodepine av å se så mye på skjermen.Jeg får tenke litt på dette med pumpa,men jeg har også tenkt litt på å bytte insulintype,humalogen går så fort ut av kroppen,jeg hadde ikke så mye høyt,da jeg brukte actrapid,kanskje jeg burde prøve disse mix pennene.Det er fint å høre at pumpa fungerer så bra for deg,et lite tips til slutt:Hvis du skulle falle for fristelsen å drikke deg drita,spis før du legger deg,fordi om du har høyt blodsukker,for som du sikkert vet går det fort nedover. Hei igjen! Det er lurt av deg å tenke grundig igjennom det med pumpe før man begynner. Det er jeg enig med deg i, siden det som sagt krever en omstillingsfase. Bytte insulintype kan jo være verdt et forsøk. Jeg hadde mye følinger da jeg brukte actrapid i kombinasjon med insulatard, fordi jeg ofte gikk lenge mellom måltidene. Humalogen var positiv for meg, siden den kunne settes rett før måltider og virker så fort. Men da fikk jeg også problemer med at jeg "gikk tom" før neste injeksjon. Etter hvert prøvde jeg med langsomtvirkende om morgenen, men merka i grunnen ikke noe forskjell. Hva som passer er helt individuelt, så man blir nødt til å prøve seg fram litt. Håper du finner noe som gjør det litt lettere etter hvert! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18069-diabetisk-komasukkerslag/#findComment-83808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.