Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest vioola
Skrevet

dessuten så kan man spørre seg om det finnes noen kur mot pedofili?

om fengsel/terapi noensinne kan gjøre silk at en person ikke begår overgrep?

vanskelig spørsmål det her

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• amber sun

6

• Prozak

5

• Mr Kahn

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

vet det og som sagt er jeg imot dødsstraff.. men tingen er at du fortjener ihvertfall ikke komme ut i samfunnet da. Man trenger å beskytte samfunnet mot mennesker som har drept og misbrukt et barn. Vi snakker ikke om uaktsom drap her eller noe.

Og når jan helge andersen blir prøveløslatt alleredet?

Hvis livstid betyr livstid så. men det gjør det ikke.

og i for

Det er litt forskjell på et "vanlig" forsettelig eller overlagt drap, og et drap som kommer av et sykt sinn (av typen misbruk av barn etc.), ja. Men vet du hvilken forbrytelse som har desidert lavest gjentakelsesprosent? Riktig - drap. Argumentene om å beskytte samfunnet ved å ikke gi en drapsperson en ny sjangse blir da litt dårlige.

Men når det gjelder syke og bestialske handlinger av denne typen, så blir det selfølgelig litt annerledes enn f.eks et affeksjonsdrap. Men dødsstraff blir uansett feil - en løsning med livslang innesperring på institusjon er da et bedre alternativ.

".................................."

Skrevet

Sånne får en aldri straffet hardt nok. Å drepe ham er jo bare å gjøre ham en tjeneste. Skulle han dømmes til døden, så måtte domspremissene gå ut på å la han dø av alderdom, uten å få så mye som et glimt av frisk luft. Murt inne og matet av en maskin, ingen menneskelig kontakt, what so ever.

Man simpelthen låser ham inne og kaster...rommet!

Det er forresten et tankekors at foreldrene til barna som ble myrdet og slaktet i Baneheia kan risikere å møte en av drapsmennene på gata, ute på permisjon. Med små marginer får en nesten samme straff for å skjenke ihjel fylliker med metanol som å flå to småjenter på 9 og 10 år.

Skyt en politimann, og etterforskningen får en egen post på statsbudsjettet, gjerningsmannen er garantert 21 år. Voldta og drep en jentunge, og du kan "slippe unna" med 17 år. Heia retts-Norge.

Så sant - så sant.....

Skrevet

og snakke om straff blir så dumt liksom.

skaden er skjedd og ingenting kan gi de stakkars foreldrene jenta tilbake.

han her har gjort det før.

ikke drept..men er registrert sex-forbryter.

at folk som forgriper seg mot barn får vandre rundt i samfunnet er ikke riktig.

snakk om at han skal lide og alt det der betyr egentlig ingenting..

viktigere å snakke om hvordan man kan forhindre at sånne ting skjer.

Godt å registrere at noen beholder tankehetta på og ikke famler blindt i blodtåka.

Skrevet

Hvordan kan staten sette seg over livet selv og beordre enn borgers død? Hvorvidt et individ "fortjener" å leve eller ikke bør være irrelevant i en slik diskusjon, selv om tanken på hevn kan være søt for de etterlatte. Øye for øye, tann for tann hører vel neppe hjemme i et moderne samfunn? Minner også om det sjette bud, for de som mener disse har noe for seg...

Helt enig. Iom. at vi ikke har makt til å gjøre noe for alle som ikke fortjener å dø, blir det enda mer umoralsk å skulle avgjøre hvem som fortjener å leve.

"...................................."

Skrevet

eller som de gjør i USA - sultes til døde....

Det er en alt for snill straff - av den enkle grunn at det ikke er forbundet med noe særlige plager - annet enn det rent psykologiske.....

Skrevet

Sånne får en aldri straffet hardt nok. Å drepe ham er jo bare å gjøre ham en tjeneste. Skulle han dømmes til døden, så måtte domspremissene gå ut på å la han dø av alderdom, uten å få så mye som et glimt av frisk luft. Murt inne og matet av en maskin, ingen menneskelig kontakt, what so ever.

Det er forresten et tankekors at foreldrene til barna som ble myrdet og slaktet i Baneheia kan risikere å møte en av drapsmennene på gata, ute på permisjon. Med små marginer får en nesten samme straff for å skjenke ihjel fylliker med metanol som å flå to småjenter på 9 og 10 år.

Skyt en politimann, og etterforskningen får en egen post på statsbudsjettet, gjerningsmannen er garantert 21 år. Voldta og drep en jentunge, og du kan "slippe unna" med 17 år. Heia retts-Norge.

Nettopp.

For en sjelden gangs skyld er jeg faktisk helt enig i alt det du skriver.

Gjest vioola
Skrevet

Det er litt forskjell på et "vanlig" forsettelig eller overlagt drap, og et drap som kommer av et sykt sinn (av typen misbruk av barn etc.), ja. Men vet du hvilken forbrytelse som har desidert lavest gjentakelsesprosent? Riktig - drap. Argumentene om å beskytte samfunnet ved å ikke gi en drapsperson en ny sjangse blir da litt dårlige.

Men når det gjelder syke og bestialske handlinger av denne typen, så blir det selfølgelig litt annerledes enn f.eks et affeksjonsdrap. Men dødsstraff blir uansett feil - en løsning med livslang innesperring på institusjon er da et bedre alternativ.

".................................."

mange vil si at å drepe noen fordi en skal skjule forbrytelsen , overgrepet kommer av et sykt sinn..

er enig i at dødsstraff er feil. men av og til ønsker man hevn..og man vil ikke at det menneske noensinne skal kunne skade noenigjen

og pedofile sperres ikke inne på anstalt på livstid.. det går en tid så kommer de ut i samfunnet igjen .

selv i USA som skal ha de strenge straffene klager folk på at livstid ikke betyr livstid

Gjest vioola
Skrevet

Helt enig. Iom. at vi ikke har makt til å gjøre noe for alle som ikke fortjener å dø, blir det enda mer umoralsk å skulle avgjøre hvem som fortjener å leve.

enig prozak.

dødsstraff er ikke riktig.

men hva er din løsning for å beskytte samfunnet mot sånne monster?

Skrevet

Helt enig med deg, skremmende urettferdig rettsystem her i landet. Det har forbauset meg mange ganger..

Gjest vioola
Skrevet

husker ikke linken. Men leste på nettavisen at jan helge andersen alleredet har vært på permisjon.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Sånne har ikke livets rett.

Jeg liker også loven om å kappe av en finger når folk stjeler. Synd den ikke handheves her i landet!! (enda sint etter at scooteren vår ble stjålet i jula).

Skrevet

Forresten så synes jeg det var merkelig at politiet "bare" (?) hadde ham til avhør to ganger og greier....med hans bakgrunn ville jeg tro han ville vært primemistenkt og politiet kanskje hadde ransaket leiligheten og gått litt hardere til verks mot ham etc?? eller visste de ikke at han var seksualforbryter i det hele tatt..?

De skriver jo at jenta antageligvis var i live mens han var til avhør..?

Skrevet

mange vil si at å drepe noen fordi en skal skjule forbrytelsen , overgrepet kommer av et sykt sinn..

er enig i at dødsstraff er feil. men av og til ønsker man hevn..og man vil ikke at det menneske noensinne skal kunne skade noenigjen

og pedofile sperres ikke inne på anstalt på livstid.. det går en tid så kommer de ut i samfunnet igjen .

selv i USA som skal ha de strenge straffene klager folk på at livstid ikke betyr livstid

Ja, det er mye som ikke er som det skal være i rettssamfunnet og samfunnet ellers.

"selv i USA som skal ha de strenge straffene klager folk på at livstid ikke betyr livstid"

Det blir litt av det jeg har sagt før. I California får du f.eks livstid for å stjele en bil tre ganger - hadde det vært riktig at en som gjør det faktisk fikk ordentlig livstid? Det dreier seg om forbrytelser som egentlig er helt ubetydelige, men som selfølgelig skal straffes på en måte som står i forhold til handlingen.

"................................."

Gjest vioola
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Sånne har ikke livets rett.

Jeg liker også loven om å kappe av en finger når folk stjeler. Synd den ikke handheves her i landet!! (enda sint etter at scooteren vår ble stjålet i jula).

hehe.. regner med du var ironisk.. dødsstraff er på en måte en forlengelse av sharia faktisk.

eneste som høres bra ut med sharia er det med renter og sånt da. :)

hadde trengt det

og forbudt å betale skatt..

det hadde vært noe

Skrevet

enig prozak.

dødsstraff er ikke riktig.

men hva er din løsning for å beskytte samfunnet mot sånne monster?

Jeg er ingen samfunns/retts-filosof, så jeg har ingen løsning. Men en løsning må nok ligge innenfor psykiatrisk behandling og isolasjon.

Gjest vioola
Skrevet

Forresten så synes jeg det var merkelig at politiet "bare" (?) hadde ham til avhør to ganger og greier....med hans bakgrunn ville jeg tro han ville vært primemistenkt og politiet kanskje hadde ransaket leiligheten og gått litt hardere til verks mot ham etc?? eller visste de ikke at han var seksualforbryter i det hele tatt..?

De skriver jo at jenta antageligvis var i live mens han var til avhør..?

det som gjør det så ekstra vanskelig å tenke på er hvor redd hum må ha vært. Små barn er redd for hunder /mørket og sånt. uff , gjør vondt å tenke på det

Skrevet

Nettopp.

For en sjelden gangs skyld er jeg faktisk helt enig i alt det du skriver.

...uten å vite om det, også denne sjeldne gangen. Jeg tror nok du overvurderer sterkt hva dine meninger betyr for meg, enten du er enig eller ikke.

Skrevet

...uten å vite om det, også denne sjeldne gangen. Jeg tror nok du overvurderer sterkt hva dine meninger betyr for meg, enten du er enig eller ikke.

Whatever.

Skrevet

husker ikke linken. Men leste på nettavisen at jan helge andersen alleredet har vært på permisjon.

Det stemmer, han har allerede vært ute, riktignok under uniformert oppsyn, men når en tar i betraktning hva denne fyren har gjort, så må dette være tidenes hån mot offeret og de etterlatte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...