Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest @riele
Skrevet

Grusom handling, grusom fyr.

Men i mine øyne er også dødsstraff grusomt.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• amber sun

6

• Prozak

5

• Mr Kahn

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest vioola
Skrevet

Jaha, 99 % av befolkningen syns det er greit med eldgammel, umenneskelig "øye-for-øye-tann-for-tann" - moral...

Minner meg faktisk sterkt om en gammel western-serie, med lynsjemobb og hele pakka... huff!

Jeg vet ikke hva som feiler mannen jeg, om det er tvangstanker eller psykose eller noe annet, men jeg vet i alle fall at det er farlig begynne å straffe for hevnens skyld... det tipper fort over, og man begynner å sette listen enda lavere neste gang...

Snart er det fyllefanter som slår ned vektere som står for tur... ja, da ble det en tur til gass eller torturkammeret på deg og gitt...

Farlig.

Et menneske er et menneske uansett hva det har gjort.

Såklart man ikke sette dette mennesket fri igjen, kanskje ikke noen sinne, man må forhindre at slikt skjer igjen. Men man må gjøre det humant, og man må gjøre det for å forhindre, ikke for å hevne.

han drepte antagelig jenta med kaldt blod..han gjorde det som mange sexforbrytere gjør..de dreper for å skjule forbrytelsen sin.

pedofile er sjelden psykotiske og kidnapper et barn og misbruker det seksuelt

noen må kunne ta ansvar for sine egne handlinger.

Skrevet

Jaha, 99 % av befolkningen syns det er greit med eldgammel, umenneskelig "øye-for-øye-tann-for-tann" - moral...

Minner meg faktisk sterkt om en gammel western-serie, med lynsjemobb og hele pakka... huff!

Jeg vet ikke hva som feiler mannen jeg, om det er tvangstanker eller psykose eller noe annet, men jeg vet i alle fall at det er farlig begynne å straffe for hevnens skyld... det tipper fort over, og man begynner å sette listen enda lavere neste gang...

Snart er det fyllefanter som slår ned vektere som står for tur... ja, da ble det en tur til gass eller torturkammeret på deg og gitt...

Farlig.

Et menneske er et menneske uansett hva det har gjort.

Såklart man ikke sette dette mennesket fri igjen, kanskje ikke noen sinne, man må forhindre at slikt skjer igjen. Men man må gjøre det humant, og man må gjøre det for å forhindre, ikke for å hevne.

Jeg synes nå det er bedre å ta livet av svinet enn å huse og fø på han til han dør om kanskje 30 år.

Gjest Snoopy83
Skrevet

han drepte antagelig jenta med kaldt blod..han gjorde det som mange sexforbrytere gjør..de dreper for å skjule forbrytelsen sin.

pedofile er sjelden psykotiske og kidnapper et barn og misbruker det seksuelt

noen må kunne ta ansvar for sine egne handlinger.

Forstår jeg deg rett nå? Fordi det ikke finnes noen diagnose for sykdommen denne mannen har, så er han ikke syk (egentlig så tror jeg det kanskje finnes diagnoser)?

Hva er liksom mannens motiv, om det ikke er noe feil med han?

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg synes nå det er bedre å ta livet av svinet enn å huse og fø på han til han dør om kanskje 30 år.

Okei... jeg skal ikke nekte deg EN ENESTE MENING; det er dine meninger og ditt ansvar...

Men jeg kan komme med en liten opplysning: det var tanker om å skape et mest mulig EFFEKTIVT samfunn som satte i gang hele Holocaust.

Holocaust var effekten av å sette effektivitet foran moral.

Gjest vioola
Skrevet

Forstår jeg deg rett nå? Fordi det ikke finnes noen diagnose for sykdommen denne mannen har, så er han ikke syk (egentlig så tror jeg det kanskje finnes diagnoser)?

han er antagelig pedofil. Kanskje han fikk panikk etter han innså at han hadde misbrukt jenta og ville bli tatt.

Uansett fritar det deg ikke for ansvar for handlingene dine.

Og er du så syk at du faktisk dreper et menneske er det enda større grunn til å sørge for at han blir holdt langt unna samfunnet .

De aller flest som dreper /misbruker har vel en eller annen diagnose. Men som sagt det fritar de ikke for straffeansvar.. og gjør de den forbrytelsen i en stat hvor det er dødsstraff er jo den saken grei.

jeg er prinsippielt i mot dødsstraff.

men er drittlei av alle drapsmenn/flykaprere/øksemenn som plutselig ikke husker noe når det blir snakk om straffeansvar

men tingen er at psyk eller ikke psyk er irrelelevant..

er du en fare for samfunnet skal du ikke være der.

men jeg tror ikke pedofile kan behandles eller kureres da.

Gjest vioola
Skrevet

snoopy :

se på bildet av den lille nydelig jenta.. tenk på for en for ferdelig slutt på livet hun har hatt..og hvor tidlig det tok slutt

skjønner godt at folk snakker om brennemerking av tekstikler og sånt? eller kanskje det var noe jeg selv tenkte på.

min litt mer humane ide er å brenne en bokstav i panna til de som gjør at alle barn og voksne lett kan se hvem det her er. og beskytte seg selv og ungene sine..

han her var registrert sexforbryter..men hadde ikke gitt opp sin nye adresse

Gjest @riele
Skrevet

snoopy :

se på bildet av den lille nydelig jenta.. tenk på for en for ferdelig slutt på livet hun har hatt..og hvor tidlig det tok slutt

skjønner godt at folk snakker om brennemerking av tekstikler og sånt? eller kanskje det var noe jeg selv tenkte på.

min litt mer humane ide er å brenne en bokstav i panna til de som gjør at alle barn og voksne lett kan se hvem det her er. og beskytte seg selv og ungene sine..

"min litt mer humane ide er å brenne en bokstav i panna til de som gjør at alle barn og voksne lett kan se hvem det her er. og beskytte seg selv og ungene sine.."

Seriøst, det er kan du vel ikke mene bokstavelig?

Gjest Snoopy83
Skrevet

han er antagelig pedofil. Kanskje han fikk panikk etter han innså at han hadde misbrukt jenta og ville bli tatt.

Uansett fritar det deg ikke for ansvar for handlingene dine.

Og er du så syk at du faktisk dreper et menneske er det enda større grunn til å sørge for at han blir holdt langt unna samfunnet .

De aller flest som dreper /misbruker har vel en eller annen diagnose. Men som sagt det fritar de ikke for straffeansvar.. og gjør de den forbrytelsen i en stat hvor det er dødsstraff er jo den saken grei.

jeg er prinsippielt i mot dødsstraff.

men er drittlei av alle drapsmenn/flykaprere/øksemenn som plutselig ikke husker noe når det blir snakk om straffeansvar

men tingen er at psyk eller ikke psyk er irrelelevant..

er du en fare for samfunnet skal du ikke være der.

men jeg tror ikke pedofile kan behandles eller kureres da.

Dette har du såklart rett i (det er irrelevant om den kriminelle er syk eller ikke, de fleste som begår kriminelle handlinger er syke), men jeg har heller aldri sagt noe annet.

Det er du som sa at mannen ikke er syk. Det virket i alle fall som det var det du sa.

At psykotiske mennesker som dreper slipper straff, er ikke bra. Jeg er egentlig åpen for MER psykiatrisk behandling av kriminelle i de tilfellene der det er mulig. Fengselet skal jo også egentlig virke kurerende, og for psykopater er det nok en bedre kur å sette de på enecelle enn å ha dem på en sykehus.

Men psykotiske øksemenn har best av å bli plassert på sykehus.

Vaneforbrytere som denne mannen har ingen sjanse til å bli kurert, så da er det bare å ha ham i en celle resten av hans levetid.

Men jeg syns absolutt han skal få sjanse til å arbeide, og til å skaffe seg kamerater. Nå vet ikke jeg om det finnes noen som vil ha han som venn, eller om han egentlig liker å venner, men jeg syns man skulle gi ham sjansen.

Poenget mitt var egentlig bare at det egentlig bare burde være snakk om spesialpreventive og kanskje også allmennpreventive hensyn. Det skulle ikke være lovlig å ha hevn som noe argument for å straffe.

Gjest vioola
Skrevet

"min litt mer humane ide er å brenne en bokstav i panna til de som gjør at alle barn og voksne lett kan se hvem det her er. og beskytte seg selv og ungene sine.."

Seriøst, det er kan du vel ikke mene bokstavelig?

nei.. men blir sint og opprørt som alle andre..

tror neppe alle tortureksemplene her er seriøse heller.

sånne vonde saker vekker det mer umodne og primitive i oss mennesker tror jeg.

er til og med mot dødsstraff..men er for livstid..virkelig livstid uten prøvetid.

så lenge man ikek greier å håndheve det lener jeg nesten mot dødsstraff..fordi jeg vil ikke møte barnedrapstiltalte jan helge andersen på byen når jeg blir 40-- det han har gjort er for alvorlig til å få en ny sjanse.

Gjest Snoopy83
Skrevet

snoopy :

Har du sett "Den som frykter ulven"?

Den lille feite gutten der da... dreper den gamle kona... og så baller det på seg...

Han fikk også sitt liv ødelagt.

Det er desverre mange som får sine liv ødelagt.

Disse "tortur mannen" - tilstandene er egentlig bare light-utgaven av skytedesperadoene på skolene i usa.

Utagering for å bote på forferdelighetene.

Gjest vioola
Skrevet

Dette har du såklart rett i (det er irrelevant om den kriminelle er syk eller ikke, de fleste som begår kriminelle handlinger er syke), men jeg har heller aldri sagt noe annet.

Det er du som sa at mannen ikke er syk. Det virket i alle fall som det var det du sa.

At psykotiske mennesker som dreper slipper straff, er ikke bra. Jeg er egentlig åpen for MER psykiatrisk behandling av kriminelle i de tilfellene der det er mulig. Fengselet skal jo også egentlig virke kurerende, og for psykopater er det nok en bedre kur å sette de på enecelle enn å ha dem på en sykehus.

Men psykotiske øksemenn har best av å bli plassert på sykehus.

Vaneforbrytere som denne mannen har ingen sjanse til å bli kurert, så da er det bare å ha ham i en celle resten av hans levetid.

Men jeg syns absolutt han skal få sjanse til å arbeide, og til å skaffe seg kamerater. Nå vet ikke jeg om det finnes noen som vil ha han som venn, eller om han egentlig liker å venner, men jeg syns man skulle gi ham sjansen.

Poenget mitt var egentlig bare at det egentlig bare burde være snakk om spesialpreventive og kanskje også allmennpreventive hensyn. Det skulle ikke være lovlig å ha hevn som noe argument for å straffe.

det er jeg enig i.

men du forstår vel at folk reagerer-- at foreldrene kan ha sånne tanker.

selvfølgelig skal ikke samfunnet straffe noen med hevn som motiv.

Men 17 år for drap og voldtekt av et barn ?

21 år for drap av 3 personer med kaldt blod.

virker bare ikke riktig på meg

minstestraffene for overgrep mot barn og voldtekt er også utrolig korte. merkerlig nok kan domstolene dømme mye strengere. men de gjør det ikke likevel.

synes faktisk at straff skal være avskrekkenende også.

Og det med pedofile er så vanskelig. Er redd det ikke finnes noen kur. Og at er de ute i samfunnet vil de sakte men sikkert gjøre overgrep igjen.

De har en sykdom som gjør at de har den legningen , en sykdom som ikke kan behandles.

Gjest vioola
Skrevet

Har du sett "Den som frykter ulven"?

Den lille feite gutten der da... dreper den gamle kona... og så baller det på seg...

Han fikk også sitt liv ødelagt.

Det er desverre mange som får sine liv ødelagt.

Disse "tortur mannen" - tilstandene er egentlig bare light-utgaven av skytedesperadoene på skolene i usa.

Utagering for å bote på forferdelighetene.

er vel noe helt annet å skrive noe sånt i et innlegg på dol enn å faktisk gjøre noe i praksis.

Kaskje noen her vil kjempe for strengere straffer gjenom valg eller dødsstraff om de mener det er riktig.

men tror ikke noen her har planer om å lynsje evt pedofile drapsmenn.

Gjest raleigh
Skrevet

det er jeg enig i.

minstestraffene for overgrep mot barn og voldtekt er også utrolig korte. merkerlig nok kan domstolene dømme mye strengere. men de gjør det ikke likevel.

Og det med pedofile er så vanskelig. Er redd det ikke finnes noen kur. Og at er de ute i samfunnet vil de sakte men sikkert gjøre overgrep igjen.

De har en sykdom som gjør at de har den legningen , en sykdom som ikke kan behandles.

Pedofili er vel ingen sykdom! Jeg tror det er enten en konsekvens av at den pedofile selv er blitt utsatt for overgrep (ikke nødvendigvis seksuelle) eller at det er en legning - eller kanskje en kombinasjon.

Pedofile handlinger kan man minske forekomsten av ved god og riktig behandling - men noen garanti har man aldri.

Gjest Snoopy83
Skrevet

er vel noe helt annet å skrive noe sånt i et innlegg på dol enn å faktisk gjøre noe i praksis.

Kaskje noen her vil kjempe for strengere straffer gjenom valg eller dødsstraff om de mener det er riktig.

men tror ikke noen her har planer om å lynsje evt pedofile drapsmenn.

Ved å si at man mener en sak, vil man jo automatisk støtte denne saken.

Og da hadde de støttet en bevegelse som ville torturere pedofile.

Og det vil ikke jeg at de skal gjøre, derfor sier jeg hva jeg mener om saken.

Gjest vioola
Skrevet

Pedofili er vel ingen sykdom! Jeg tror det er enten en konsekvens av at den pedofile selv er blitt utsatt for overgrep (ikke nødvendigvis seksuelle) eller at det er en legning - eller kanskje en kombinasjon.

Pedofile handlinger kan man minske forekomsten av ved god og riktig behandling - men noen garanti har man aldri.

minske forekomsten. Så lenge man ikke har noen garanti og man kan kanskje kun minste forekomsten

jaja..det gjør ikke meg særlig lettere stemt av å få "rehabiliterte" sexovergripere/drapsmenn ut i samfunnet

Gjest Snoopy83
Skrevet

det er jeg enig i.

Om du hadde lest litt nøyere det jeg sa, så hadde du sett at jeg faktisk ikke var enig i systemet status quo.

Men jeg er heller ikke enig å torturere eller ta livet av folk.

Jeg er for livslange - på ordentlig - straffer for uhelbredelige mennesker, hvor gjentagelsesfaren er til stede.

Jeg er også for å finne passende straffer til de kriminelle, slik at det er størst sjanse til at de blir friske. Da kan man ikke isolere mennesker slik at hatet og foraktet mot verden blir enda sterkere.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Er det ingen sykdom? Hva er det da? Normalt?

Sykdom er nemlig det som ikke er normalt.

På hvilken annen måte kan man definere sykdom?

Gjest vioola
Skrevet

Ved å si at man mener en sak, vil man jo automatisk støtte denne saken.

Og da hadde de støttet en bevegelse som ville torturere pedofile.

Og det vil ikke jeg at de skal gjøre, derfor sier jeg hva jeg mener om saken.

bare tull...

har opplevd noe vondt og av og til tenker man på å skade personen og gjøre noe vondt tilbake..ta igjen

men de aller fleste av oss har sperrer . Vi tar ikke loven i egne hender. Vi kunne aldri i virkeligheten greie å skade noen

Gjest vioola
Skrevet

Om du hadde lest litt nøyere det jeg sa, så hadde du sett at jeg faktisk ikke var enig i systemet status quo.

Men jeg er heller ikke enig å torturere eller ta livet av folk.

Jeg er for livslange - på ordentlig - straffer for uhelbredelige mennesker, hvor gjentagelsesfaren er til stede.

Jeg er også for å finne passende straffer til de kriminelle, slik at det er størst sjanse til at de blir friske. Da kan man ikke isolere mennesker slik at hatet og foraktet mot verden blir enda sterkere.

men så har vi det med å avgjøre hvem som er uhelbredelig da.

Hvem vet. Kanskje viggo kristiansen aldri vil drepe igjen..eller at han kan bli en normal samfunnsborger. Er ikke så lett å avgjøre sånt.

som sagt mener jeg at ved sånne grove drapssaker..og da snakker jeg mord..da har de brukt opp sjansen sin til å være i samfunnet..tough luck.. du blir innesperret i en eller annen leir og kommer aldri til å leve i frihet igjen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...