Gå til innhold

spm om stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har som du sikkert skjønner, ikke peiling på dette med stoffskifte, men hva slags symptomer har man hvis den er for lav eller for høy?

jeg har for lav:

Muskelsmerter

Indre frost

Så trøtt at man ikke orker noenting, man blir rett og slett KVALM om noen gir en oppgaver.

Langvarige og meget kraftige mensblødninger

Tåler alkohol veldig bra!! (rare greier)

"ammetåke" - man vet ikke hvordan man skal få opp døra på bilen og få varene ut av baksetet f.eks.

Hukommelsestap

rett og slett et gammelt, giktbruddent, rørete og slitent menneske,- føles det som.

Mary Poppins
Skrevet

jeg har for lav:

Muskelsmerter

Indre frost

Så trøtt at man ikke orker noenting, man blir rett og slett KVALM om noen gir en oppgaver.

Langvarige og meget kraftige mensblødninger

Tåler alkohol veldig bra!! (rare greier)

"ammetåke" - man vet ikke hvordan man skal få opp døra på bilen og få varene ut av baksetet f.eks.

Hukommelsestap

rett og slett et gammelt, giktbruddent, rørete og slitent menneske,- føles det som.

ok, det hørtes ikke noe særlig ut. takk for svar

Skrevet

Legen sa at noen har alle symptomer uten at det synes på blodprøvene og at det er verdt å forsøke med Thyroxin, det er ikke skadelig på noen måte, man merker fort om man får for mye.

Min lege er Indisk og er opptatt av å kjenne "hele deg" - derfor vet han også masse om meg og min hverdag og skkjønte fort at jeg ikke er depressiv på noen måte. Han er en sånn lege som utelukker "det verste" først. Sikkert en sånn som koster mye for samfunnet, - for han er kjapp til å sende en videre til spesialist eller privatklinikker for hasteoperasjoner.

Han gir også råd om meditasjon, yoga, mat, vektkontroll - UTEN at det oppfattes negativt på noen måte.

Jeg er så glad i den legen min!

Misunner deg den legen altså. Jeg har byttet fastlege nylig, uten at det hjalp nevnevendig. Bare formaninger om å komme seg mer ut og mosjonere. Men når man faktisk er TOTALT utmattet etter en hel dag på kontoret (med max halv effektivitet...), så...

Hm - lurer på om jeg skal ta en tur til en annen lege ja, dette bør prøves ut. Har de fleste av de symptomene du beskrev, men ikke absolutt alle.

Skrevet

Misunner deg den legen altså. Jeg har byttet fastlege nylig, uten at det hjalp nevnevendig. Bare formaninger om å komme seg mer ut og mosjonere. Men når man faktisk er TOTALT utmattet etter en hel dag på kontoret (med max halv effektivitet...), så...

Hm - lurer på om jeg skal ta en tur til en annen lege ja, dette bør prøves ut. Har de fleste av de symptomene du beskrev, men ikke absolutt alle.

Jeg skiftet lege fra en som ville gi meg antidepressiva. Grein som en unge hver gang jeg var hos han...rart -hehe. Så var han på ferie og jeg kom til min indiske helt :)

Skrevet

Les inne på Sonja's forum - masse der! :)

Skrevet

Ja, har lest der for lenge siden, men pga reaksjoner jeg har møtt hos leger (de to jeg har vært hos, gammel og ny fastlege), så har jeg i grunnen blitt ganske oppgitt... Men nå må noe skje!

Skrevet

En annen ting, hvor lang tid tok det fra du startet på medisiner til du følte det hjalp. Øyeblikkelig (men gradvis bedring)?

Har du vært hos endokrinolog - eller hva det heter - altså en spesialist på stoffskifte?

Hva kom først, Fedon-opplegget ditt eller medisin mot lavt stoffskifte? Påvirket det ene det andre? Spiser du etter Fedons prinsipper nå, eller har du gått tilbake til gamle vaner?

Hehe - gnåler ivei jeg... Håper det er greit. :-)

Skrevet

En annen ting, hvor lang tid tok det fra du startet på medisiner til du følte det hjalp. Øyeblikkelig (men gradvis bedring)?

Har du vært hos endokrinolog - eller hva det heter - altså en spesialist på stoffskifte?

Hva kom først, Fedon-opplegget ditt eller medisin mot lavt stoffskifte? Påvirket det ene det andre? Spiser du etter Fedons prinsipper nå, eller har du gått tilbake til gamle vaner?

Hehe - gnåler ivei jeg... Håper det er greit. :-)

TAR DET TRINN FOR TRINN;

*En annen ting, hvor lang tid tok det fra du startet på medisiner til du følte det hjalp. Øyeblikkelig (men gradvis bedring)?*

etter bare noen dager kjente jeg en utrolig indre varme, DA FØRST forsto jeg hvor ille jeg hadde frøset. Jeg satt alltid med dyne eller teppe på meg foran tv'n, det var utrolig uebhagelig å ha en glippe mellom genser og bukse. Men det tok et år før jeg begynte å vurdere å jobeb fullt igjen. Tok blodprøver hver annen måned og verdiene endret seg gradvis - jeg økte jo dosen også - sakte men sikkert fra 25 mg til i dag hvor jeg går på 100 mg.

*Har du vært hos endokrinolog - eller hva det heter - altså en spesialist på stoffskifte?*

Nei, det har jeg ikke vært, min lege sto på så det vurderte jeg aldri.

*Hva kom først, Fedon-opplegget ditt eller medisin mot lavt stoffskifte? Påvirket det ene det andre? Spiser du etter Fedons prinsipper nå, eller har du gått tilbake til gamle vaner?*

Etter det året med medisinering gikk jeg i 80 % arbeid - og begynte med Fedon-kost i februar 2004. Etter 14 dager "letta tåka" og jeg følte at det siste litt energitrinnet var nådd, Jeg begynte med stavgang og var utrolig frisk helt fram til mai - - - hvor jeg ble operert for noe annet. Ettter det gikk jeg ikke staver mer enn et par-tre ganger i sommer. Hele høsten bestod av reising med jobben etc. - - - og fra oktober og frem til jul begynte jeg å legge på meg igjen og kjente "tåka" i hodet.

Jeg har nå funnet ut at jeg ikke kan ha så mye hvitt mel, stivelse og sukker i kosten, men får masse energi av frukt, grønnskaer, rent kjøtt, nøtter og belgfrukter.

Jeg vurderer nå å begynne treningen med stavene igjen - for før operasjonen så var jeg blitt "avhengig" :)

*Hehe - gnåler ivei jeg... Håper det er greit. :-) *

helt greit! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...